کد خبر: 909090
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
در مرکز آموزشی - درمانی شهید مدنی تبریز
نخستین پیوند قلب در شمال‌غرب کشورتوسط جراح متخصص و تیم پیوند مرکز آموزشی- درمانی شهید مدنی تبریز از یک فرد دچار مرگ مغزی به بیمار نارسایی قلبی با موفقیت انجام شد.

رضایت پرویزی، فوق تخصص جراحی قلب و پزشک معالج بیمار گیرنده قلب  اظهار داشت: این عمل در حقیقت سومین عمل پیوند قلب در تبریز است اما به لحاظ اینکه پیوند اول بعد از اتمام عمل فوت شده و پیوند دوم نیز بعد از حدود دو روز فوت شده بود، این سومین عمل محسوب می‌شود.

این جراح فوق تخصص قلب در خصوص مدت زمان این پیوند می‌گوید: به لحاظ اینکه فرد اهداکننده در بیمارستان امام رضا(ع) بود و قلب از آن جا به این مرکز انتقال داده شد، مستلزم زمان بود و آمادگی تیم و باز کردن سینه بیمار کلاً در حدود پنج ساعت به طول انجامید.

پرویزی در خصوص شرایط و چگونگی انتقال قلب اهدا شده و نیز طلایی‌ترین زمان برای انتقال قلب ادامه داد: برای انتقال قلب شرایط خاصی را باید به مورد اجرا بگذاریم، محلول ویژه انتقال عضو و مواد تزریقی برای زنده ماندن سلول‌ها و شرایط کاملاً استریل لازم است و در حداقل زمان ممکن باید انتقال داده شود ضمن آنکه طلایی‌ترین زمان برای انتقال یک تا دو ساعت است ولی در مواردی با استفاده از یک محلول خاص می‌توان این زمان را تا سه ساعت افزایش داد.

وی افزود:از نظر روش انجام عمل، اعمال منطبق با تکنیک‌های روز دنیا انجام می‌شود ولی به لحاظ تجهیزات هنوز فاصله‌های چشمگیری با کشورهای پیشرو داریم.

پرویزی در خصوص شرایط بیمار گیرنده قلب اظهار داشت: پس از انجام موفقیت‌آمیز عمل و کنترل تمام موارد، در حال حاضر وضعیت بیمار نرمال بوده و فشار خون ،اکسیژن ،ادرار بیمار، سنجش گازهای خونی و ضربان قلب وی در حد طبیعی است.

وی، مراقبت‌های پس از پیوند را برای بیمار مهم دانسته و ادامه داد: پس از مراقبت‌ها و طی تمام مراحل، حدود یک ماه به طول می‌کشد تا آن فرد بتواند تحت‌نظر پزشک متخصص به زندگی عادی خود ادامه دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر