کد خبر: 909034
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
همدان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸
در حالی لالجین به عنوان شهر ۷۰۰ ساله سفال دنیا شناخته می‌شود که همچنان هم مردم آن با جون و دل از خاک و آب اثرات هنری متعددی خلق می‌کنند. این نیز در حالی است طی چند سال گذشته با جولان چینی‌ها در بازار لالجین...
میترا شهبازی
و توزیع محصولات خارجی، بازار از دست لالجینی‌ها خارج شده است و تمام عواید حاصل از ورود گردشگران نصیب خارجی‌ها می‌شود. مسئله‌ای که نقطه مقابل فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از کالای ایرانی است؛ از این رو استاندار همدان بر ممنوعیت فروش سفال چینی تأکید و ضرب‌العجلی برای جمع‌آوری سفال‌های خارجی از شهر لالجین اعلام کرده است.

لالجین به شهر هنر و خاک شناخته می‌شود، شهری با قدمت ۷۰۰ ساله که همواره مردمان آن با سر انگشتانشان از آب و خاک آثار خیره‌کننده‌ای می‌آفرینند. منطقه‌ای از همدان که به عنوان مقاصد اصلی توریستی شناخته می‌شود و سفال‌های خوش رنگ و لعابش هم در سبد سوغات گردشگران قرار می‌گیرد. با این حال به رغم اینکه صنعت سفالگری در همدان از قدمت بالایی برخوردار است و می‌تواند اقتصاد گردشگری بزرگی را خلق کند، اما جولان سفال‌های خارجی به خصوص چینی مانع این اتفاق شده است. وصله ناجوری که اقتصاد و معیشت لالجینی‌ها را هدف قرار داده است. این نیز در شرایطی است که سال ۹۷ به نام سال حمایت از کالای ایرانی مزین شده است و مقام معظم رهبری بر اشتغالزایی به واسطه حمایت از کالا‌های داخلی تأکید دارند.

همدان میزبان رویداد‌های ۲۰۱۸
سفال‌گری در همدان از محبوبیت خاصی برخوردار است. به طوری که اکنون بیش از ۸۰ درصد مردم شهر ۱۷ هزار نفری لالجین به این صنعت اشتغال دارند و از این راه معیشت گذرانی می‌کنند. صنعتی که نوعی همبستگی را بین مردم این شهر ایجاد کرده است؛ به طوری که برخی مواد اولیه سفالگری را آماده می‌سازند؛ برخی بر روی سفالینه‌ها نقش و طرح می‌زنند؛ برخی هم بسته‌بندی سفال را بر عهده دارند و عده‌ای نیز به خرید و فروش محصولات سفالی اشتغال دارند. با این حال لالجینی‌ها این روز‌ها با ورود محصولات چینی دست و پنجه نرم می‌کند و می‌کوشد این وصله ناهماهنگ را از پیکره شهر خود پاک کنند. در این راستا استاندار همدان در راستای حفظ اشتغال و هنر لالجینی‌ها ضرب‌العجلی برای جمع‌آوری سفال چینی از این شهر اعلام کرده است. محمد ناصر نیکبخت در این خصوص با اشاره به اینکه در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب به نام حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری شده، فروش سفال چینی در شهر جهانی سفال ممنوع است، می‌گوید: «در شأن این شهر نیست که در آن سفال خارجی یا چینی به فروش برسد.»
وی با بیان اینکه همدان در سال ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری آسیا و میزبان ۲ اجلاس فرا ملی گردشگری است، می‌افزاید: «باید لالجین بهترین شرایط گردشگری را برای این ۲ اجلاس مهم داشته باشد و از آنجا که سفال لالجین در جهان حرفی برای گفتن دارد باید به دور از اجناس خارجی، زمینه را برای جذب گردشگر فراهم کند.»

ضرورت جمع‌آوری سفال چینی
بر این اساس همدان در سال‌جاری میزبان اجلاس جهانی گردشگری است و وجود سفالینه‌های ساخت چین در شهری که لقب شهر جهانی سفال و پایتخت سفال ایران را یدک می‌کشد، نگران‌کننده است. در این راستا رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت همدان می‌گوید: «از آذرماه سال گذشته مجوز واردات هیچگونه کالای چینی در شهر جهانی سفال داده نشده است.» علاوه بر این با توجه به ضرب‌العجل استاندار همدان، حمیدرضا متین می‌افزاید: «در ۲ دوره به اصناف این شهر مهلت جمع‌آوری و انتقال کالا‌ها داده شده است.»
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان نیز با بیان اینکه سفال لالجین مشابه خارجی ندارد، بیان می‌کند: «عرضه تولیدات خارجی در لالجین می‌تواند تهدیدی برای بازار لالجین باشد.» علی مالمیر ادامه می‌دهد: «لالجین در حوزه صنایع دستی به عنوان شهر جهانی سفال ثبت شده است و اگر به دنبال حفظ این مزیت، منافع مثبت شهر، تولیدکنندگان و فروشندگان هستیم باید نسبت به حفظ مزیت سفال لالجین تلاش کنیم تا مصنوعات دیگری که از خارج کشور وارد و عرضه می‌شود شرایط جهانی شدن لالجین را تحت شعاع قرار ندهد.»
لازم به ذکر است که این شهر در سال ۹۵ توانسته است در لیست آثار یونسکو به ثبت برسد و عنوان شهر جهانی سفال را به خود اختصاص دهد. شهری که یک هزار کارگاه آن به فعالیت‌های تولید سفال و سرامیک اختصاص داده شده است و عمده اشتغال مردم را تشکیل می‌دهد.

رونق گردشگری با معرفی لالجین
همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است و قرار است تیرماه امسال نیز این استان میزبان مهمانانی از ۳۴ کشور آسیایی باشد. بنابر این با توجه به اینکه لالجین به عنوان شهر جهانی سفال در این رویداد مطرح است؛ نه تنها باید در محدوده زمانی این رویداد تا حد ممکن از عرضه اجناس چینی در فروشگاه‌های لالجین جلوگیری شود، بلکه با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از کالای ایرانی نیز باید عرضه کالا‌های چینی در چنین شهری ممنوع شود. اقدامی که اکنون استاندار همدان آن را شروع کرده است. البته اقدامات متولیان نباید تنها به ممنوعیت فروش سفال خارجی در شهر لالجین محدود شود و باید زمینه‌های صادراتی و ارزآوری هم برای هنرمندان این استان فراهم شود تا شهر جهانی لالجین و سفال لالجین تنها محدود به ثبت در لیست آثار یونسکو نشود و به تمام دنیا معرفی شود. اتفاقی که می‌تواند رونق اقتصادی را به همدان تقدیم کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار