کد خبر: 908989
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
کتاب «فلسفه تکنولوژی» تألیف علیرضا عباسی، با جستار‌هایی درباره فلسفه تکنولوژی و مقالاتی درباره فلسفه علم است.
کتاب «فلسفه تکنولوژی» تألیف علیرضا عباسی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با جستار‌هایی درباره فلسفه تکنولوژی و مقالاتی درباره فلسفه علم است.
در مقدمه این کتاب آمده است: فلسفه تکنولوژی قلمرو جدید، جذاب و سودمندی در فلسفه است که به معنا، اهمیت، ویژگی، عوارض و اثرات تکنولوژی می‌پردازد. ما از تکنولوژی برای تغییر جهان استفاده می‌کنیم تا جهان را متناسب با خود و نیاز‌های خود بسازیم. تکنولوژی توانایی‌های ما را برای ایجاد تغییر در عالم افزایش می‌دهد، اما آیا به راستی نتایج چنین تغییراتی همواره شفاف، قابل توصیف و قابل پیش‌بینی است؟ آیا نتایج تغییرات ناشی از تکنولوژی همواره سودمند است و آیا مخاطرات غیرمنتظره‌ای را در بر ندارد؟
در پاسخ به همین دست پرسش‌هاست که ضرورت تفکر فلسفی و عقلانی راجع به پیشگیری از تاثیرات سوء تکنولوژی و کنترل آن نمایان می‌گردد، تفکر فلسفی در باب تکنولوژی، خود پیشرفت مهمی در ظرفیت‌های تکنولوژی است که ضرورت تفکر فلسفی در مورد آن را توجیه می‌کند.
عباسی قبل از گردآوری و ترجمه کتاب فلسفه تکنولوژی، اواخر سال گذشته نیز کتاب «انسان در اندیشه یاسپرس» را که در واقع درآمدی بر انسان‌شناسی اگزیستانسیالیستی است، در اختیار علاقه‌مندان به کتاب به ویژه کتاب‌های فلسفی قرار داد.
وی معتقد است: امروزه تکنولوژی نه فقط پدیده‌ای فرعی و عارضی به شمار نمی‌آید، بلکه در کنار سایر اجزای فرهنگ و چه بسا پیشروتر از آن‌ها به جهت‌دهی و شکل‌دهی ارزشی نظام‌های فرهنگی جهان می‌پردازد.
چنین است که امروزه به درستی از فرهنگ تکنیکال سخن گفته می‌شود، یعنی جهان‌بینی و بینش تازه تکوین یافته‌ای که گستراننده ارزش‌ها و هنجار‌های نوینی است؛ ارزش‌ها و هنجار‌هایی که ارزش‌ها و هنجار‌های سنتی را به چالش کشانده و گاه سنت را یارای ایستادگی در برابر آن نیست.
کتاب «فلسفه تکنولوژی» را انتشارات «مکتبه الصدیقه الشهیده» در ۱۴۲صفحه و با قیمت ۱۲‌هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر