کد خبر: 908925
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
خشم مردم کره‌جنوبی و ژاپن از تصمیم آمریکا
ساعتی پس از تخریب سایت آزمایش اتمی کره‌شمالی، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا با ارسال نامه‌ای به «کیم جونگ اون» اعلام کرد به‌دلیل بیانیه‌های اخیر پیونگ یانگ، دیدارش با رهبر این کشور را لغو می‌کند و از برگزاری نشست بین سران دو کشور در سنگاپور منصرف شده‌است.
جوان آنلاین: ساعتی پس از تخریب سایت آزمایش اتمی کره‌شمالی، دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا با ارسال نامه‌ای به «کیم جونگ اون» اعلام کرد به‌دلیل بیانیه‌های اخیر پیونگ یانگ، دیدارش با رهبر این کشور را لغو می‌کند و از برگزاری نشست بین سران دو کشور در سنگاپور منصرف شده‌است.

این تصمیم ترامپ در حالی عنوان شد که ساعتی پیش‌ازآن‌، کره‌شمالی در حضور خبرنگاران خارجی و انجام چندین انفجار و ظرف چندین ساعت، سایت آزمایش اتمی خود را تخریب کرد و عنوان شده بود که حتی آزمایش موشک‌های بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای خود را پیش از نشست برنامه‌ریزی‌شده کیم جونگ اون رهبر این کشور و دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا متوقف خواهد کرد.

بدعهدی آمریکا به کره‌شمالی در گام نخست
لغو دیدار برنامه‌ریزی‌شده سران آمریکا و کره‌شمالی از جانب «دونالد ترامپ» چندان دور از ذهن نبود چرا که بدعهدی‌های آمریکا در عرصه سیاست خارجی همچنان در حال تکرار است و واشنگتن در صدد است تا سرنوشت لیبی و عراق را بر کره‌شمالی تحمیل کند.
 همین موضوع موجب شد که رهبر کره‌شمالی خواستار دادن ضمانت از سوی آمریکایی‌ها شده بود که به سرنوشت رهبران لیبی یا عراق دچار نشود حتی در مذاکراتی که کیم جونگ با رهبران چین و ژاپن داشت بر این موضوع تاکید کرد که آمریکا باید ضمانت‌هایی را در این‌باره به کره‌شمالی بدهد. نامه دونالد ترامپ به کیم‌جونگ پس از آن منتشر شد که دولت کره‌شمالی عملیات تخریب سایت تست آزمایش‌های هسته‌ای را سوم خردادماه با حضور ده‌ها خبرنگار خارجی حاضر در این مراسم انجام داد و رسانه‌های جهان به خصوص شبه‌قاره کره و چین بر آن صحه گذاشتند و در رسانه‌های خود از تخریب و انهدام تونل‌هایی آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ خبر دادند. کره‌شمالی نه تنها سایت تست آزمایش‌های هسته‌ای خود را تخریب کرد بلکه در هفته‌های قبل نیز در اقدامی که نشانه حسن نیت ارزیابی شد سه آمریکایی زندانی در پیونگ‌یانگ را هم آزاد کرد.

نامه پر از تهدید ترامپ به کیم جونگ
اما ترامپ در ادامه بدعهدی‌های خود در نامه‌ای سراسر توهین آمیر و همراه با خشم نه تنها از این اقدامات کره‌شمالی استقبال نمی‌کند‌، بلکه با ادبیات تحقیرآمیز خطاب به همتای کره‌ای خود می‌نویسد: «شما درباره توانمندی‌های اتمی خود صحبت می‌کنید، اما توانمندی ما آنقدر عظیم و قدرتمند است که از خدا می‌خواهم هرگز مورد استفاده قرار نگیرند.» ترامپ در این نامه لغو این نشست را «به نفع هر دو کشور، اما به زیان جهان» دانسته و نوشته ارسال این نامه به معنی لغو نشست سنگاپور است.  رییس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه همچنان برای اینکه روزی با رهبر کره‌شمالی دیدار کند آماده است، آزادی زندانیان آمریکایی توسط کره‌شمالی را به رخ پیونگ‌یانگ کشیده و از آن‌ها با عنوان «گروگان» یاد کرده و می‌نویسد: «درعین‌حال، می‌خواهم از شما به‌دلیل آزاد کردن گروگان‌هایی که حالا کنار خانواده‌هایشان در خانه هستند، تشکر کنم. این حرکت بسیار زیبایی بود و بسیار قدردان آن هستیم.» البته، روابط کره‌شمالی و آمریکا از هفته گذشته که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای گفت واشنگتن به‌دنبال «مدل لیبی» برای کره‌شمالی است، تنش‌آلود شد. پیونگ‌یانگ این اظهارات را خصومت‌آمیز خواند و تأکید کرد که برای دیدار با ترامپ «التماس» نمی‌کند و آماده رویارویی با این کشور است، «چه در عرصه دیپلماسی و چه در میدان نبرد اتمی.»

حرکت شیطانی آمریکا برای پیونگ یانگ
کره‌شمالی اظهارات بولتون را نشان‌دهنده تمایل طرف آمریکایی برای انجام مذاکره ندانست بلکه نشانه حرکت شیطانی برای تحمیل سرنوشت معمر قذافی، رهبر لیبی و صدام حسین، رهبر عراق بر کشور کره‌شمالی ارزیابی کرد؛ کشورهایی که در نهایت به‌دلیل تسلیم در برابر قدرت‌های بزرگ سرنگون شدند. صحبت‌های بولتون در واقع سرآغاز تشدید گمانه‌زنی‌های رسانه‌های آمریکایی و همچنین برخی کارشناسان و مقامات درباره این بود که آیا کره‌شمالی واقعاً در پی خلع سلاح در شبه‌جزیره کره به‌ازای گشایش‌های اقتصادی است یا اینکه رهبر کره‌شمالی صرفاً قصد محک زدن آمریکا یا به‌ بازی گرفتن ترامپ را دارد.
«لورا روزنبرگر» مقام سابق شورای امنیت ملی اوباما که از مذاکره‌کنندگان دولت جورج بوش با کره‌شمالی بوده است، در این‌باره عنوان کرد: محاسبات مربوط به کره‌شمالی نشان می‌دهد که اختلاف نظری بین ترامپ و بولتون وجود دارد. ترامپ خواستار پایان جنگ کره و دستیابی به توافق هسته‌ای با پیونگ‌یانگ است ولی بولتون دیدگاه سختگیرانه‌ای در قبال مسأله خلع سلاح دارد. این نکته را نباید دور از نظر داشت که کشوری که به‌عنوان سابقه ناکام توافق با آمریکا در مقایسه با کره‌شمالی در نظر گرفته می‌شود لیبی است. در زمان زمامداری سرهنگ قذافی طرابلس با برچیدن و انتقال تمام تأسیسات هسته‌ای خود موافقت کرد و پس از آن زمانی نگذشت که نظام لیبی سرنگون و قذافی کشته شد.
بیانیه کره‌شمالی: التماس نمی‌کنیم
مقامات آمریکایی از جمله «مایک پنس» معاون ترامپ بارها اعلام کرده بودند اگر رهبر کره‌شمالی با توافق موافقت کند سرنوشت لیبی در انتظار آن نخواهد بود. در پی این اظهارات آمریکایی‌ها کره‌شمالی بیانیه‌ای تندی صادر کرد و در آن ضمن انتقاد از آمریکا مایک پنس را احمق خطاب کرد. کره‌شمالی بارها اعلام کرده بود آمریکا نباید تصور کند در پی توافق خلع سلاح سرنوشتی مشابه لیبی در انتظار آن است و به هر قیمتی به‌دنبال رفاه و گشایش اقتصادی نخواهد بود. با توجه به واکنش‌های جنجالی دو طرف به یکدیگر در روزهای اخیر چنین اتفاقی قابل پیش‌بینی بود.‌ لغو نشست سنگاپور از جانب ترامپ نشان می‌دهد که برخلاف تعهدات قبلی خود با رهبر کره‌شمالی، وی به دخالت در امور کره‌شمالی می‌اندیشد و طرحی چندمرحله‌ای را در شبه‌قاره کره دنبال می‌کند. از طرفی دیگر، کره‌شمالی در واکنش به این اقدام ترامپ اعلام کرده است برای مذاکره التماس نخواهد کرد. درهمین‌راستا، «کیم کی گوان» معاون اول وزارت خارجه کره‌شمالی، در بیانیه‌ای گفت: اعلام ناگهانی لغو قرار ملاقات رهبران دو کشور برای ما غیرمنتظره و بی‌نهایت مایه تأسف است.

 انتقاد و خشم مردم کره‌جنوبی و ژاپن از تصمیم آمریکا
اقدام دونالد ترامپ برای لغو اجلاس تاریخی خود با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی‌، خشم بسیاری را در کره‌جنوبی برانگیخت و بسیاری از آن‌ها احساس کردند که درباره پررنگ شدن امیدشان برای زندگی در سایه صلح و آرامش‌، از سوی آمریکا فریب خوردند. همچنین، شهروندان توکیو دیروز جمعه درباره تصمیم ترامپ به لغو نشست تاریخی خود با کیم جونگ اون، رییس کره‌شمالی ابراز نگرانی کردند و نسبت به این تصمیم تظاهراتی برپا داشتند. همچنین این تصمیم واکنش برخی کشورها از جمله فرانسه، آلمان و چین را به همراه داشت که طرفین را به خویشتنداری و گفتمان صلح‌جویانه دعوت کردند. پیش از این قرار بود دیدار ترامپ و کیم جونگ اون روز ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) در سنگاپور برگزار شود و دو طرف به وعده‌هایی در این‌باره عمل کنند که آمریکا بدون اینکه وعده‌های اقتصادی و رفع تحریم‌های خود علیه
 پیونگ یانگ را محقق سازد، به‌صورت یک‌طرفه و پس از آنکه پیونگ یانگ به تعهداتش در تخریب سایت‌های اتمی تحقق بخشید، آمریکا از دیدارهای دوطرف سر باز زد. حال روز گذشته و یک روز پس از اعلام لغو دیدار رئیس ترامپ  در پیامی توییتری نوشت: هنوز شانس ملاقات با «کیم» وجود دارد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
سلام. هیچ کس به تله این خوک کثیف نخواهد افتاد. با چنین رفتارهای می خواهد به خورد دیگران بدهد که او غیر قابل پیش بینیست تا از ترساندن و ارعاب به هدفهای غیر منطقی خود و دگر خوکهای پشت پرده برسد. با اولین سیلی واقعی شروار خود را خیس خواهد کرد...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار