کد خبر: 908916
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
در عالی‌ترین سطح کشور تصمیم‌گیری شد
کمتر از یک ماه پیش در پی افزایش فشارهای اقتصادی غرب و افزایش تحریم‌ها علیه ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ای در هشتم اردیبهشت ماه با حضور سران قوا دستور تشکیل ستاد ضد تحریم را اعلام کرده و دولت را مسوول این امر کردند.
جوان آنلاین: کمتر از یک ماه پیش در پی افزایش فشارهای اقتصادی غرب و افزایش تحریم‌ها علیه ایران، رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ای در هشتم اردیبهشت ماه با حضور سران قوا دستور تشکیل ستاد ضد تحریم را اعلام کرده و دولت را مسوول این امر کردند.

در 18‌اردیبهشت‌ماه بود که ترامپ از برجام خارج شد و همزمان فرمانی برای تشدید تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را امضا کرد، در همان زمان آقای حسن روحانی، رییس‌جمهوری در دستوری به وزارت امور خارجه دکتر ظریف را مکلف کرد که ظرف چند هفته در مذاکره و رایزنی با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، به این نتیجه برسد که آیا می‌توانیم با همکاری پنج کشور آنچه را در برجام خواست ملت ایران بوده به‌دست آوریم؟ اما همزمان با این مذاکرات هم بسیاری از شرکت‌های اروپایی به‌خاطر تحریم‌های آمریکا از ادامه همکاری با ایران صرف نظر کردند. علاوه‌بر این وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز طرح‌هایی بیشتر برای تحریم ایران پیشنهاد می‌دهد و هر روز افراد بیشتر و شرکت‌های بیشتری را به فهرست تحریم آمریکا می‌افزاید.

دستوری برای تشکیل ستاد مقابله با تحریم‌ها
در این میان اما رهبر معظم انقلاب اسلامی با آینده‌نگری و نگرانی برای معیشت مردم، در هشتم اردیبهشت ماه جلسه‌ای با حضور سران قوا و مسوولان اقتصادی برگزار کرده و دستور تشکیل ستاد مقابله با تحریم را اعلام کردند، همچنان‌که ایشان در دیدار با مسوولان و کارگزاران نظام -که روز چهارشنبه برگزار شد- جزئیاتی از آن جلسه را بیان داشتند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره این جلسه فرمودند: «ما اینجا دو، سه هفته پیش یک جلسه‌ای تشکیل دادیم درباره مسائل اقتصادی کشور؛ رؤسای محترم سه قوّه حضور داشتند، مسوولان فعّال اقتصادی در بخش‌های دولت و مجلس و قوّه‌قضاییّه حضور داشتند؛ بحث نسبتاً خوبی در آنجا شد، حرف‌هایی زده شد. البتّه بنده اقتصاددان نیستم؛ حرف‌ها متّکی به حرف‌های کارشناس‌ها بود؛ مطالبی را گفتیم، یک ترتیبات شکلی‌ای قرار شد که انجام بگیرد. دوستان همین‌ها را باید دنبال کنند؛ الان من توصیه می‌کنم -رؤسای سه قوّه تشریف دارند، همان آقایانی که در آن جلسه حضور داشتند، الان همه اینجا هستند- [اگر] همان چیزهایی را که آن شب صحبت شد و تصمیم‌گیری شد و تأکید شد، با جدّیّت دنبال کنید، قطعاً مسائل اقتصادی پیش خواهد رفت؛ ما تردید نداریم. من، بعد اطّلاع پیدا کردم که دوستان اقتصاددان دولت هم تأیید کردند همان چیزی را که آن شب اینجا صحبت شد و گفته شد و در جلسه به‌صورت تصمیم اعلام شد.»

قاضی زاده هاشمی: قوای مقننه و مجریه نمایندگان خود را به دولت معرفی کردند
آقای سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیات رییسه مجلس دهم در گفت‌و‌گو با روزنامه «صبح‌نو» درباره جلسه رهبری با مسوولان اقتصادی و سران قوا گفت: دولت باید، ستادی برای مقابله با تحریم‌ها تشکیل می‌داد اما با بی‌توجی دولت، رهبری روسای سه قوه و مسوولان اقتصادی کشور را دعوت و ضمن آنالیز شرایط اقتصادی کشور، راه‌های برون‌رفت از تحریم‌های آمریکا را تبیین کردند. وی ادامه داد: همانطور که در وزارت خزانه‌داری آمریکا ستادی برای تحریم علیه جمهوری اسلامی تشکیل شده است، باید در اقتصاد و سامانه‌های اقتصادی کشور ستادی برای دفاع و مقابله با آمریکا تشکیل شود، رهبری در آن جلسه بر لزوم تشکیل ستاد مقابله با تحریم ها تاکید کردند و راهکارهایی کاملاً اجرایی در آن جلسه ارائه فرمودند. نماینده مشهد در مجلس تاکید کرد: دولت مأمور تشکیل ستاد مقابله با تحریم‌ها شد، قوه مقننه و قضاییه نماینده‌های خود را برای حضور در این ستاد معرفی کرده‌اند اما متاسفانه اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته و رییس‌جمهوری در برگزاری جلسه این ستاد تعلل کرده است. قاضی‌زاده هاشمی در پایان گفت: قوه مقننه روسای کمیسیون‌های مربوطه و افرادی از مرکز پژوهش‌ها را برای حضور در این جلسات معرفی کرده است، همچنین با توجه به حساسیت موضوع، افرادی کارشناس هم از برون قوا در این جلسات دعوت می‌شوند، اما این رییس‌جمهوری است که باید جلسات را برگزار کند.

جلسه مدیران اقتصادی با رهبر انقلاب هشتم شهریور برگزار شد
آقای حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت و گو با روزنامه «صبح‌نو» گفت: در ۸ اردیبهشت ماه بود که حضرت آقا جلسه ای با سران قوا و مسوولان اقتصادی برگزار کردند و در آن جلسه محورهای اقتصادی مطرح شد، حضرت آقا در آن جلسه بیان داشتند گزارش های خوبی از شرایط اقتصادی کشور به گوش نمی رسد و بر ضرورت بررسی مسائل از سوی مسوولان اقتصادی نظام تاکید کردند. وی افزود: مقام معظم رهبری در این جلسه با اعلام محورهای مورد بررسی فرمودند که از نمایندگان سه قوه انتظار دارند که برای رفع مشکلات اقتصادی تصمیمات همدلانه بگیرند و دستور تشکیل دبیرخانه این جلسات را صادر کردند و پیگیری ها را بر عهده رییس جمهور گذاشتند. حاجی دلیگانی تاکید کرد: بعد از ۱۰ روز آقای تاجگردون که یکی از افراد حاضر در این جلسه بود اعلام کرد که هنوز اقدامی در راستای منویات رهبری صورت نگرفته است و فرمایشات دوم خرداد رهبری فصل الخطابی شفاف به مسوولان بود و رهبری تکالیف را روشن کردند.

تجربه‌ای موفق در مقابله با تحریم‌ها
تشکیل ستاد مقابله با تحریم‌ها تجربه‌ای جدید برای ایران نیست، در شهریورماه‌89 پس از اعمال تحریم‌های تحمیلی و ظالمانه آمریکا و برخی از هم‌پیمانانش که با هدف اخلال در اقتصاد ایران و به‌ویژه مبادلات تجاری‌اش با دیگر کشورها صورت پذیرفته بود، دلسوزان نظام و شخصیت‌های کارکشته سیاسی و اقتصادی، از ضرورت مقابله و مدیریت این تحریم‌ها سخن راندند و در این میان، تأکید رهبر انقلاب بر توانایی کشور در دور زدن و خنثی کردن تحریم‌های اعمال‌شده، عامل مهمی در جزم شدن عزم دولتمردان برای مقابله با تحریم‌های یاد شده بود.
به همین دلیل هم رییس دولت دهم دستور به تشکیل ستادی برای مقابله با تحریم‌ها علیه کشورمان داد، ستادی که مأموریت یافته بود تا در موضوعاتی چون سوخت، غذا، مواد ضروری مورد نیاز کارخانجات تولیدی و صنعتی و مواردی از این دست، چاره‌اندیشی کرده و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهد. مقابله با تحریم‌ها، تصمیمات متعدد و مهمی گرفت و در برخی موارد نیز به خوبی توانست تحریم‌ها را بی‌اثر یا کم‌اثر کند، در همان زمان دولت نیز از برخی کارشناسان خبره تقاضا داشت تا پیشنهادهای خود را در این‌باره ارائه کنند تا در دستور کار ستاد یاد شده قرار گیرد.  حال با دستور رهبری، دولت دوازدهم بهتر است هرچه سریع‌تر جلسات ستاد مقابله با تحریم‌ها را تشکیل داده و با استفاده از تجربه‌های پیشین به دنبال راهکارهایی برای مقابله با تحریم‌ها، عبور دادن کشور از این گذرگاه حساس و کاهش هزینه‌های اعمال تحریم‌ها از دوش مردم باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار