کد خبر: 908850
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
داود عامری
مطالعه تاریخ ملت‌ها و کشور‌ها نشان می‌دهد که برای حفظ هویت و بازتولید روح ایثار و فداکاری جمعی، حماسه‌های تاریخی یکی از بهترین ابزار‌ها هستند. این حماسه‌ها ضمن آنکه پیوند تاریخی ملت‌ها را استحکام می‌بخشند، آن‌ها را در یک سری نقطه‌های شکوهمند به هم وصل می‌کنند که همانند فتح بلندترین قله ها، حس غرور و بزرگی را به تک تک افراد جامعه هدیه می‌کند. بنابراین بزرگداشت حماسه‌های ملی نقطه عطفی در ایجاد وحدت و یکپارچگی ملی و تقویت فرهنگ دفاعی هر جامعه‌ای است.
خوشبختانه به جهت تاریخ پرفراز و نشیب ایران اسلامی و هویت ریشه دار ایران زمین، ملت ایران، بار‌ها تجربه فتح بزرگ‌ترین قله‌های حماسه را داشته‌اند که یکی از این حماسه‌های پر افتخار، عملیات غرورآفرین فتح خرمشهر توسط رزمندگان شجاع و از جان گذشته ملت ایران بود، که با اتصال به آموزه‌های اصیل حضرت امام (ره) با قلبی مومن به اسلام و آرمان‌های انسان ساز انقلاب اسلامی توانستند یکی از بزرگ‌ترین پیروزی‌های ممکن در جنگ‌های صد ساله اخیر که امکان اجرای آن به دست یک نیروی تا دندان مسلح امکان پذیر نبود، به واسطه اعتقاد و ایمان پاک و با بذل جان و استقبال از افتخار بزرگ شهادت به دست بیاورند.
سوم خرداد روزی است که ملت بزرگ، پیروزی شیرین فتح خرمشهر و یک شور ملی را تجربه کرد. در آن روزها، رژیم بعث عراق به رهبری صدام و با حمایت همه قدرت‌های استعماری و نظام‌های استکباری و در شرایطی که ایران انقلابی هنوز درگیر مشکلات داخلی از قبیل: شرارت‌های تروریستی منافقین و شکل‌دهی به ساختار‌های جدید متناسب با خواست ملت انقلابی بودند، به ایران اسلامی حمله ناجوانمردانه‌ای را آغاز کرد و وعده پیروزی چند روزه را به اربابان خود و نظام خودکامه بعثی داد، اما فتح خرمشهر تمام معادله‌ها را عوض کرد و توهم پیروزی دشمن را با شکست سنگین در خرمشهر بر جای گذاشتن هزاران اسیر پاسخ گرفت.
بی‌گمان پرداختن به عوامل پیروزی و بررسی دلایل روحیه سرشار از عشق و ایمان مردم عزیز ایران اسلامی و رزمندگان حماسه آفرین خرمشهر، امروز از دو جهت برای ما ارزشمند است؛ اول اینکه یادآوری حماسه غرورآفرین سوم خرداد، اعتماد به نفس و امید به پیروزی را در ملت ایران همانند گذشته یادآوری کرده و حس وحدت و همدلی را که یکی از مهم‌ترین نیاز‌های کشور برای عبور از دشواری‌ها و سختی‌ها است، تقویت می‌کند.
از سوی دیگر به بداندیشان و بدخواهان ایران انقلابی در منطقه و جهان یادآوری می‌کند که ملت ایران، همان ملت اول انقلاب است همان ملت فاتح خرمشهر است، با این تفاوت که امروز توانمند‌تر از دیروز شده و در عرصه‌های زیادی مسیر توسعه و پیشرفت را طی کرده است.
بنابراین، حماسه‌های بزرگی مثل سوم خرداد، باید بزرگ داشته شود تا نسل‌های جدید انقلاب با نگاهی به تاریخ غرورآفرین خود، مرعوب جنگ روانی دشمن نشوند و بدانند که در گذشته دشمن نهایت تلاش خود را برای شکست ملت ایران به کار بسته و نتیجه‌ای جز شرمساری از توطئه‌های خود به دست نیاورده است و امروز که ملت ایران قدرتمندتر از گذشته در مسیر آرمان‌های انقلابی خود در حرکتند، دشمنان انقلاب راه به جایی نخواهند برد، اگر ما روح بزرگ رزمندگان فتح‌الفتوح خرمشهر عزیز را در جوانان خود باز تولید و حفظ نماییم.
بزرگداشت روز مقاومت و پیروزی، پاسخ شایسته‌ای به عربده‌کشی‌های دشمنان ایران اسلامی است که تلاش می‌کنند ایران اسلامی را از راه آمده نا امید کنند و به آنان یادآوری می‌کند که ملت ایران به رهبری حکیم بزرگ انقلاب، در هنگام خطر و تهدید، یکپارچه و متحد‌تر از همیشه با اراده‌ای پولادین پای آرمان‌های خود ایستادگی می‌کنند و به جهانیان اثبات خواهند کرد که دانش‌آموخته مکتب حسین (ع) هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار