کد خبر: 908845
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
از تیتراژ سریال تا سرود تیم ملی همه جا دعواست
کاربران فضای مجازی می‌نویسند برای ایران که در گروه مرگ جام جهانی قرار گرفته باید به جای ترانه حضور در این مسابقات، مرثیه خداحافظی سروده شود...
محمدصادق عابديني
کاربران فضای مجازی می‌نویسند برای ایران که در گروه مرگ جام جهانی قرار گرفته باید به جای ترانه حضور در این مسابقات، مرثیه خداحافظی سروده شود، مردم به هیچ کدام از آهنگ‌های خواننده‌های ایرانی برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه روی خوشی نشان نداده‌اند.
تیم ملی فوتبال ایران با نوای سالار عقیلی و ترانه ۱۱ ستاره مسافر روسیه شد و فدراسیون فوتبال ترجیح داد در مراسم بدرقه تیم ملی فقط از سالار عقیلی استفاده کند و به دیگر سرود‌های اجرا شده محل نگذارد.
ترانه‌های فوتبالی
سال ۱۳۴۹ چند هفته بعد از پیروزی تیم تاج (استقلال) در فینال جام باشگاه‌های ایران مقابل هاپوئل رژیم صهیونیستی، اولین ترانه فوتبالی در تاریخ موسیقی ایران متولد شد. خواننده مطرح موسیقی پاپ آن سال‌ها، ترانه «بچه‌ها متشکریم» را برای شادی این برد تاریخی خواند. با اینکه چند ترانه از جمله «پرسپولیس» و «زاگالو» با موضوع تیم‌های فوتبال پیش از انقلاب اجرا شد، تیم ملی ایران بدون سرود رسمی به جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین صعود کرد. غیبت ۲۰ ساله ایران در جام‌های جهانی فوتبال باعث شد تا خواننده‌های ایرانی هم کم و بیش قید فوتبال را بزنند و کمتر پیش بیاید که خبری از ورزش توپ و تور بگیرند.
جام جهانی فوتبال ۱۹۹۸ فرانسه برای ایرانی‌ها یادآور ترانه حماسی «به نام خدای جهان آفرین» با صدای شهرام ناظری است. ناظری این ترانه ملی را به مناسبت حضور ایران در جام جهانی اجرا کرد، اما فرانسوی‌ها برای مراسم افتتاحیه جام جهانی به جای خواننده‌ای که از ایران معرفی شده بود، از خواننده‌های لس‌آنجلسی برای حضور در مراسم افتتاحیه جام جهانی دعوت کردند. دعوای اینکه چه کسی در داخل باید ترانه‌های تیم ملی را بخواند این بار رقبای خارج از مرز هم پیدا کرده است.
از تیتراژ سریال تا سرود تیم ملی
همه جا دعواست
خواننده‌های ایرانی اعتقاد عجیبی به وجود مافیا در صنف‌شان دارند؛ اینکه چه کسی تیتراژ برنامه‌های پرمخاطب تلویزیونی را بخواند تا اینکه چه خواننده‌ای برای اجرای سرود برای تیم ملی فوتبال انتخاب شود. آن‌ها حتی دلایل محکمی دارند که همکارانشان برای حضور چند دقیقه‌ای در برنامه‌های تلویزیونی هم پول می‌دهند! دعوا بر سر اینکه چه کسی باید خواننده تیم ملی باشد باعث شده تا هر بار که تیم ایران به عنوان یکی از ۳۲ تیم حاضر در مرحله نهایی جام جهانی فوتبال مطرح می‌شود، چند خواننده به صورت همزمان قطعاتی را تولید و پخش کنند.
حضور در جام جهانی نه تنها برای ایران بلکه برای همه تیم‌های حاضر در این مسابقات مهم ورزشی، اهمیت ویژه‌ای دارد برای همین تقریباً مهم‌ترین خواننده‌های هر کدام از کشور‌های حاضر در جام جهانی برای تیم ملی کشورشان ترانه‌ای را اجرا می‌کنند که در آن میل به پیروزی در مسابقات و آرزوی موفقیت برای تیم ملی به چشم می‌خورد. تنها تفاوت کار این است که اکثر موسیقی‌های ارائه شده از سوی دیگر کشورها، ریتم تند و انرژیکی دارد، اما فدراسیون فوتبال ایران در سفارش ساخت موسیقی تیم ملی سراغ خواننده‌ای رفته که اصولاً صدایش برای این کار ساخته نشده است.
سالار در مواجهه با انتقاد‌ها
سالار عقیلی بعد از کنار کشیدن علیرضا قربانی تنها گزینه باقی مانده برای فدراسیون فوتبال شد. عقیلی به سفارش فدراسیون سرود «۱۱ ستاره» را اجرا کرد؛ آهنگی که از نظر موسیقی وزین و صدای گرم عقیلی نمی‌توان ایرادی به آن گرفت ولی مهم‌ترین نقدی که مردم به آن دارند این است که اصلاً به درد فوتبال و انرژی این بازی نمی‌خورد.
روزنامه شهروند در گزارشی بخشی از واکنش کاربران شبکه‌های مجازی به سرود اجرا شده برای جام جهانی را منتشر کرده است. در این گزارش اغلب نقد‌های منفی به اجرای عقیلی وارد شده است. برای نمونه کاربری به نام رضا نوشته است: «با شنیدن آهنگ ۱۱ ستاره به یاد انتخابات می‌افتیم»، کاربر دیگری نوشته: «این آهنگ جام‌جهانی بود یا تیتراژ معمای شاه۲؟»، محسن می‌نویسد: «در مورد آهنگ تیم‌ملی با صدای سالار عقیلی، مثل اینه که به مرحوم پاواروتی می‌گفتن یه آهنگ اپرا برای تیم‌ملی ایتالیا بخون! آهنگ فوتبالی باید انرژی و تحرک داشته باشه».
نقد‌ها حتی به صفحه اجتماعی سالار عقیلی هم کشیده شده و این خواننده را به واکنش وا داشته است.
عقیلی با اشاره نقد‌ها می‌گوید: خیلی‌ها انتظار داشتند که ما برای این ترانه از اشعار سخیف استفاده کنیم ولی شعر ما بیانگر ادبیات و فرهنگ کشور ماست.
این خواننده با ابراز تأسف از پست‌های هتاکانه و بی‌ادبانه برخی از کاربران، ادامه می‌دهد: «انتقاد‌هایی شد به این اثر و متأسفانه در فضای مجازی توهین‌هایی را شاهد بودیم که مشخص نبود چطور و از کجا نشئت می‌گرفت. متأسفانه محارم در فضای مجازی دیگر از بین رفته است و خیلی‌ها به خودشان اجازه می‌دهند که بیایند و با کامنت‌های بد و رکیک هنرمندانشان را مورد حمله قرار بدهند، البته واکنش‌های مثبت به قدری زیاد بود که به ما انرژی داد ولی این اتفاقات ناخوشایند در فضای مجازی ظاهراً از سوی برخی افراد تبدیل به یک عادت شده و متأسفانه روز به روز هم بد و بدتر می‌شود.»
عصار بهتر است یا سالار؟
به جز سالار عقیلی، علیرضا عصار نیز ترانه‌ای برای جام جهانی آماده کرده است. ترانه «من ایرانی‌ام» برخلاف «۱۱ ستاره» ریتم حماسی دارد. عصار در دوره گذشته حضور ایران در جام جهانی نیز ترانه‌ای برای تیم ملی خوانده بود، اما آن دوره هم به عنوان ترانه رسمی ایران انتخاب نشد. این بار عصار با حمایت اسپانسر تیم ملی فوتبال «من ایرانی‌ام» را اجرا کرد و حتی قرار بود که در مراسم بدرقه تیم ملی نیز ترانه اجرا شود که نشد!
برخی از کاربران می‌گویند ترانه «من ایرانی‌ام» برای حضور در جام جهانی شایستگی بیشتری دارد ولی نظر فدراسیون با مردم تا حد زیادی متفاوت است! در این بین سومین خواننده‌ای که برای جام جهانی ترانه اجرا کرده است، امیر حسین مقصودلو است. این خواننده نیز در فضای مجازی ترانه‌ای را در حمایت از تیم ملی منتشر کرده است. وی در سال ۲۰۱۴ نیز ترانه‌ای با عنوان «من هم یکی از اون یازده‌تاام» را اجرا کرده بود.
احتمالاً تا روز‌های بازی ایران مقابل حریفان قدرتمندش در جام جهانی، تعداد دیگری از خواننده‌های داخلی و خارج‌نشین هم سودای خواندن ترانه برای تیم ملی به سرشان بزند و بازار تیم ملی‌خوانی از چیزی که الان هست آشفته‌تر شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار