کد خبر: 908844
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
سلب اختیار جنگی از رئیس‌جمهور امریکا
مجلس نمایندگان امریکا به اتفاق آرا متمی را به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ اضافه کرد که...


مجلس نمایندگان امریکا به اتفاق آرا متمی را به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ اضافه کرد که اختیار اعلام جنگ علیه ایران را از دولت گرفته و آن را به اخذ مجوز از کنگره مشروط می‌کند. مصوبه ای که فقط گزینه نظامی را از روی میز کاخ سفید بر می‌دارد ولی دست واشنگتن را برای جنگ تحریمی علیه ایران باز می­‌گذارد. این اقدام كنگره پس از خروج امریکا از برجام و استراتژی جدید سراسر تهدید این كشور علیه ایران انجام شد.
درحالی که فشارهای بین‌المللی به امریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ادامه دارد، قانونگذاران امریکایی پنج‌‌شنبه شب با تصویب لایحه‌ای اختیار تصمیم‌گیری برای جنگ علیه ایران را از رئیس‌جمهور این كشور سلب كردند. به گزارش نشریه واشنگتن‌اگزمینر، در جلسه تصویب قانون اختیارات دفاع ملی امریکا در مجلس نمایندگان، قانونگذاران امریکا متمم و اصلاحیه‌ای را به قانون اختیارات دفاع ملی امریکا در سال ۲۰۱۹ که همان لایحه بودجه دفاعی این کشور است، اضافه کردند كه طبق آن اختیار اعلام جنگ به ایران بدون مجوز کنگره امریکا ممنوع اعلام شده است. این متمم را که مورد حمایت هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه قرار گرفت و با اجماع به تصویب رسید، «کیت الیسون»، عضو مجلس نمایندگان امریکا و تنها نماینده مسلمان با حمایت برخی دیگر از نمایندگان پیشنهاد و ارائه داده بود. به گزارش رویترز، الیسون، نماینده دموکرات کنگره پس از تصویب این متمم اعلام کرد:«تصویب با اجماع آرای این متمم فراحزبی، یک مقابله قوی و زمان‌مند در برابر خروج دولت ترامپ از توافق (هسته‌ای) ایران و لفاظی خصمانه آن است». وی افزود:«پیام روشن این اصلاحیه این است که مردم امریکا و اعضای کنگره خواستار جنگ با ایران نیستند. امروز کنگره اختیار استفاده از نیروی دفاعی را بازپس گرفت». باربارا لی، دیگر عضو دموکرات مجلس نمایندگان هم که از این اصلاحیه حمایت کرده بود، گفت:«چند هفته پس از خروج ننگین رئیس‌جمهور ترامپ از توافق ایران، تضمین تداوم دیپلماسی با ایران و با منطقه از همیشه مهم‌تر است.» اقدام کنگره امریکا در تصویب این متمم درحالی صورت گرفته که دولت ترامپ به رغم حمایت‌های بین‌المللی از برجام از این توافق خارج شد و در حال فشار بر متحدان اروپایی به منظور همراه کردن آنها جهت فشار بر ایران برای مذاکره بر سر یک توافق جدید است. این متمم قانونی قرار است برای تصویب به مجلس سنا ارسال شود و در صورت تصویب آن در سنا، رئیس‌جمهور امریکا از اعلام یكجانبه جنگ علیه ایران منع خواهد شد. دونالد ترامپ از زمان ورود به كاخ سفید موضع تندی علیه ایران اتخاذ كرده و پس از ماه‌‌‌‌ها لفاظی برای خروج از برجام، سرانجام دو هفته پیش از برجام خارج شد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌‌‌‌‌ها علیه ایران امضا کرد. خروج ترامپ از برجام و تلاش برای بازگشت تحریم‌های شدید و اعلام استراتژی جدید این كشور علیه ایران كه از سوی مایك پمپئو، وزیر خارجه امریکا بیان شد، نگرانی‌‌‌‌ها را نسبت تشدید اختلافات بین ایران و واشنگتن افزایش داده است. كنگره امریکا هرچند اختیار اعلان جنگ را از دولت گرفته است اما در دو سال گذشته تحریم‌های جدیدی را به بهانه‌های برنامه موشكی و حقوق بشر علیه ایران تصویب كرده است. مصوبه جدید کنگره فقط گزینه نظامی را از روی میز کاخ سفید بر می­دارد ولی دست واشنگتن را برای جنگ تحریمی علیه ایران باز می­گذارد.
بهانه برای حمله به تأسیسات هسته‌ای
همزمان با اقدام كنگره برای محدود كردن اختیارات جنگی ترامپ، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی مدعی تحركات امریکا برای حمله احتمالی به ایران شد. ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق اسرائیل در مصاحبه با وبگاه امریکایی «نیوزمکس‌» با ادعای اینكه برجام توافق بدی است، مدعی شد:«امریکا در پی بروز کوچک‌ترین تخلف یا حتی نقض توافق ‌ساختگی (بهانه‌جویی) به منظور حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است». این مقام سابق صهیونیستی همچنین مدعی شد:«ایرانی‌‌‌‌‌ها بسیار نگرانند و با احتیاط بسیار رفتار می‌کنند. این‌ را در جریان حمله چند روز اخیر به سوریه نیز شاهد بودیم و آنها واکنش عملی نشان ندادند و احتمالاً در ما‌ه‌های آتی نیز با احتیاط بسیار عمل می‌کنند». مقامات صهیونیستی به ویژه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم در یك دهه گذشته تلاش‌های زیادی كرده‌اند تا مقامات واشنگتن را برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران تحریك كنند و این مسئله در دوران ترامپ با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. مصوبه پیشگیرانه کنگره هم نشان می‌دهد که احتمالاً ترامپ و اعضای كابینه‌اش که به شکل افراطی به رژیم صهیونیستی نزدیک هستند، برنامه‌هایی را برای اقدام نظامی علیه ایران بدون مجوز کنگره داشته‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار