کد خبر: 908843
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
پس از آزادي زندانيان امريکايي و تخريب سايت آزمايش هسته‌اي و اعتمادسازي‌هاي ديگر
به‌رغم اقدامات اعتمادساز کره‌شمالی، رئیس‌جمهور امریکا در نامه‌ای به رهبر این کشور، لغو دیدارشان را که قرار بود ماه آتی میلادی اتفاق بیفتد، اعلام و تلاش کرد...

به‌رغم اقدامات اعتمادساز کره‌شمالی، رئیس‌جمهور امریکا در نامه‌ای به رهبر این کشور، لغو دیدارشان را که قرار بود ماه آتی میلادی اتفاق بیفتد، اعلام و تلاش کرد دلیل این اقدامش را اظهارات خصومت‌آمیز آشکار‌ اخیر کره‌شمالی اعلام کند که البته کره‌شمالی هم متقابلاً اعلام کرد همچنان آماده مذاکره با امریکاست تا توپ همچنان در زمین ترامپ بماند و او مسئول تخریب روند سازش باشد.
به گزارش «جوان» بدعهدی و دروغ‌پردازی امریکایی‌‌‌‌‌ها حالا با شخصیت دمدمی‌مزاج دلال‌مسلک رئیس‌جمهور امریکا در برابر دیدگان جهانیان به شکلی عریان خودنمایی می‌کند. دونالد ترامپ روز پنج‌‌شنبه در نامه‌ای به رهبر کره‌شمالی نشست روز 22خردادشان در سنگاپور را لغو کرد و دلیل آن را چنین توضیح داد: با توجه به خشم و خصومت‌ شدید منعکس شده در اظهارات اخیر شما، من احساس می‌کنم که در این مقطع زمانی، برگزاری این دیدار که از مدت‌‌‌‌ها قبل برنامه‌ریزی شده است، نامناسب است. این در حالی است که کره‌شمالی ساعاتی قبل از بیانیه ترامپ با هدف نشان دادن حسن نیت خود سایت آزمایش‌های هسته‌ای خود را که دست‌کم شش آزمایش هسته‌ای در آن انجام شده بود،‌ در حضور خبرنگاران خارجی تخریب کرده بود. ترامپ در نامه خود نوشت: «شما درباره قابلیت‌های هسته‌ای خود صحبت می‌کنید، اما توان هسته‌ای ما عظیم است و دعا می‌کنم که آنها هرگز استفاده نشوند.» البته رئیس‌جمهور امریکا ساعاتی بعد از خبری شدن نامه‌اش در رسانه‌‌‌‌ها در کاخ سفید در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت هنوز هم ممکن است دیدار روز 12 ژوئن در همان تاریخ یا در تاریخی در آینده برگزار شود. هرچند او برگزاری نشست سران امریکا و کره‌شمالی را به «گام‌های سازنده» کره‌شمالی مشروط کرد، اما نشان داد که حرکت وی تنها برای امتیاز‌گیری بیشتر از حریف انجام شده است و اظهارات به گفته او خصمانه کره‌ای‌‌‌‌ها بهانه‌ای بیش نیست. ترامپ همچنین دوباره زبان به تهدید نظامی پیونگ‌یانگ گشود‌: با سران کره‌جنوبی و ژاپن صحبت کرده‌ایم و آنها اعلام آمادگی کرده‌اند که اگر رفتار «احمقانه و بی‌ملاحظه‌ای از کره‌شمالی سر زد» و کار به درگیری نظامی با این کشور کشید، تمام هزینه‌های مالی‌ای را که امریکا در این درگیری بالقوه متحمل می‌شود، گردن بگیرند. رئیس‌جمهور امریکا ابراز امیدواری کرد که در آینده «چیزهای خوبی» اتفاق بیفتد، اما در عین حال امریکا آماده است به اقدام نظامی دست بزند. او همچنین گفت امریکا به «کارزار فشار حداکثری» و اعمال تحریم‌های شدید علیه کره‌شمالی ادامه می‌دهد. او دیروز عصر به فاصله چندساعته بعد از بیانیه کره‌شمالی در جمع خبرنگاران حاضر شد و با «بسیار زیبا» خواندن این بیانیه، احتمال برگزاری مذاکره در روز 13ژوئن را بعید ندانست.در همین زمینه روزنامه واشنگتن‌پست از بررسی تحریم‌های جدید امریکا علیه کره‌شمالی خبر داده است. البته ترامپ تلاش کرد که برخلاف رویه گذشته از شخصی‌سازی خصومتش با کیم جونگ اون جلوگیری کند و در پاسخ به سؤالات خبرنگاران، گفت اطمینان دارد که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی قصد دارد «کار درست» را انجام دهد. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز جمعه در نشست کمیته روابط خارجی سنای امریکا مدعی شد که این کشور آماده دیدار با رهبر کره‌شمالی بوده، اما پیونگ‌یانگ در روزهای اخیر درخواست‌‌‌‌‌ها برای هماهنگی نشست را بی‌پاسخ گذاشته‌ است. روابط کره‌شمالی و امریکا از هفته گذشته که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی امریکا در مصاحبه‌ای گفت واشنگتن به دنبال «مدل لیبی» برای کره‌شمالی است، تنش‌آلود شد. پیونگ‌یانگ این اظهارات را خصومت‌آمیز خواند و تأکید کرد که برای دیدار با ترامپ «التماس‌» نمی‌کند و آماده رویارویی با این کشور است، «چه در عرصه دیپلماسی و چه در میدان نبرد اتمی.»
ترامپ اراده نداشت
پیونگ‌یانگ در پاسخ به لغو دیدار رهبر کره شمالی با رئیس‌جمهور امریکا بیانیه‌ای صادر و از به هم خوردن قرار ملاقات کیم جونگ اون و دونالد ترامپ ابراز «‌تأسف بسیار‌» کرده است. در این بیانیه با اشاره به علاقه رهبر کره‌شمالی به دیدار با رئیس‌جمهوری امریکا، ابراز امیدواری شده که این دیدار انجام شود. بیانیه کره‌شمالی به امضای چو سون‌هوئی، معاون وزیر امور خارجه کره‌شمالی و مسئول امور امریکا در خبرگزاری رسمی این کشور منتشر شده است. روز چهارشنبه، بیانیه شدیداللحنی به امضای همین مقام منتشر شد که در آن اظهارات معاون رئیس‌جمهوری امریکا در مورد انتظارات آن کشور از مذاکره با کره‌شمالی و مقایسه وضعیت آن کشور و لیبی به شدت محکوم شده بود. این مقام کره‌شمالی گفته است که «‌تصمیم یکجانبه به لغو این دیدار برای ما کاملاً غیرمنتظره بود و ما فقط می‌توانیم تأسف عمیق خود را از این تصمیم ابراز داریم.» ‌وی افزوده است که کره‌شمالی «‌نمی‌تواند دلیل این تصمیم را حدس بزند، شاید علت آن این بوده است که او [ترامپ] اراده واقعی برای اجلاس سران یا احساس اعتماد کامل نداشت.»‌در این بیانیه تأکید شده که کره‌شمالی آمادگی کامل و علاقه فراوانی به برگزاری این اجلاس داشته تا به چندین دهه خصومت بین دو طرف پایان داده شود. بر اساس این بیانیه، لغو این اجلاس خود نشانه دیگری از دشواری روابط و حساسیت اوضاع است. وی در ادامه بیانیه خود آورده است: ما به اقدامات ترامپ که از سوی یک رئیس‌جمهور امریکا غیرمنتظره محسوب می‌شود، احترام می‌گذاریم چراکه او به دنبال برگزاری نشستی تاریخی بین رهبران دو کشور بوده است. ما یک بار دیگر به ایالات متحده می‌گوییم که آماده حل مشکلات در هر زمانی و به هر صورتی هستیم. سون‌هوئی ادامه داد: تعهدات ما برای انجام اقداماتی بهتر برای برقراری صلح و ثبات در جهان و همچنین شبه‌جزیره کره همچنان بدون تغییر است و ما به دنبال برقراری ارتباط بیشتر با امریکا هستیم. در بیانیه کره‌شمالی سعی شد اقدام ترامپ در تعریف از رهبر کره‌شمالی به نوعی پاسخ داده شود و از شخصی‌سازی خصومت میان دو رهبر اجتناب شود: «‌تا آنجا که به اجلاس سران جمهوری دموکراتیک خلق کره و ایالات متحده ارتباط دارد، ما به لحاظ درونی به نحوی بارز قدردان تصمیم شجاعانه رئیس‌جمهوری ترامپ، که هیچ رئیس‌جمهوری دیگر امریکا جسارت اتخاذ آن را نداشت و همچنین تلاش‌های او برای برگزاری چنین اجلاس پر اهمیتی بودیم.» به این ترتیب کره‌شمالی تلاش کرد تمام مسئولیت شکست مذاکرات را به گردن ترامپ بیندازد که به نظر می‌رسد با توجه به واکنش‌های مردم در کره‌جنوبی و واکنش‌های جهانی پیونگ‌یانگ در این زمینه موفق عمل کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار