کد خبر: 908841
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نماينده ايران در آژانس: اروپا تضمين ندهد گزارش پايبندي اخير آژانس، آخرين گزارش خواهد بود

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی برای یازدهمین بار پایبندی ایران را به برجام تأیید كرد. این، اولین گزارش آژانس بعد از خروج امریکا از توافق هسته‌ای با ایران است. نماینده ایران گفته كه اگر اروپایی‌‌‌‌‌‌ها نتوانند به ایران تضمین لازم را برای تضمین منافع ایران در برجام بدهند «این آخرین گزارش مدیرکل به این شکل خواهد بود.»
به گزارش «جوان»،كمیسیون اضطراری مشترك ایران با 1+5 كه حالا بعد از خروج امریکا عنوان «4+1» را یدك می‌كشد، با حضور نمایندگان ایران، سه كشور اروپایی، روسیه و چین، بدون حضور امریکا برگزار شد؛ نشستی كه به گفته میخاییل اولیانوف نماینده روسیه، همه حاضران در آن موافق بودند که برجام را ادامه بدهند:« می‌توانیم توافق را زنده نگه داریم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد.» عباس عراقچی هم دیروز عصر در پایان نشست کمیسیون همین روایت را تأیید کرد: «در وین از نمایندگان کشورهای اروپایی چیزهایی شنیدیم که تیم وزارت خارجه را به حفظ برجام مطمئن‌ترکرده است.» ‌با این حال، برای ایران بعد از خروج امریکا، زنده نگه داشتن برجام معنا و مفهومی متفاوت دارد و آنگونه كه عراقچی، سرپرست تیم مذاكره‌كننده ایرانی، گفته منوط به این است كه اروپاییان‌«بگویند که چگونه در نبود امریکا و بازگشت تحریم‌های این کشور، می‌توانند منافع ایران را در برجام تضمین کنند.»‌به گفته عراقچی «ایران‌ خواسته‌‌‌‌‌‌‌ها و مطالبات خود را با جزئیات و به صورت دقیق به طرف‌های مقابل اروپایی منعکس کرده» و آنها نیز‌« انجام اقداماتی را آغاز کرده‌اند» اما اینكه در نهایت ایران در برجام بماند یا نماند، بستگی به این خواهد داشت كه آیا طرف‌های اروپایی خواهند توانست به ایران تضمین‌هایی بدهند كه در نبود امریکا، منافع برجام را برای ایران تضمین كند یا نه. عراقچی در این باره گفته است:‌« ما هنوز به این تصمیم نرسیده‌ایم که در برجام خواهیم ماند یا نه و این امر بستگی به این موضوع دارد که چگونه دیگر اعضای برجام می‌توانند آثار و تبعات خروج یک عضو برجام را جبران کنند، به‌خصوص کشورهای اروپایی باید به ما بگویند که چگونه در نبود امریکا و بازگشت تحریم‌های این کشور، می‌توانند منافع ایران را در برجام تضمین کنند. »‌تصمیم درباره برگزاری نشست اضطراری كمیسیون مشترك ایران و 1+4 درباره برجام، سه‌‌‌‌‌‌‌شنبه قبل در نشست مشترک محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با سه همتای اروپایی خود در بروكسل گرفته شد؛ نشستی كه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در آن حضور داشت.
بسته‌ای كه اروپا خواهد داد
یک مقام ایرانی که خواست نامش فاش نشود با اشاره به شروط چهار‌‌‌‌‌‌شنبه شب رهبری انقلاب در ملاقات با كارگزاران نظام، جلسه روز جمعه كمیسیون مشترك ایران و 1+4 درباره برجام را‌«یک دیدار بسیار مهم» ‌خوانده که نشان خواهد داد‌«دیگر طرف‌‌‌‌‌‌‌ها درباره برجام جدی هستند یا نه.» ‌او به رویترز گفته است:‌ «همانطور که رهبر معظم ما فرمودند، متوجه خواهیم شد که اروپایی‌‌‌‌‌‌‌ها می‌توانند به ما تضمین‌های معتبر بدهند یا نه.»‌ظاهراً ایران خواستار آن شده كه طرف اروپایی برای تضمین منافع ایران یك «بسته اقتصادی» پیشنهاد كند؛ بسته‌ای كه این مقام ایران به رویترز گفته كه باید تا پایان ماه می‌(كمتر از یك هفته دیگر) ارائه شود و ایران نیز تا چند هفته آتی درباره ماندن در برجام تصمیم‌گیری می‌کند. این مقام ایرانی گفته كه شخصاً به بسته پیشنهادی اروپا «خوش‌بین نیستم‌»، ولی در عین حال تأكید كرده است:‌« تمام تلاش خود را انجام می‌دهم تا به نتیجه‌ای برسیم.» به گفته این مقام ایرانی اقدامات اروپایی‌‌‌‌‌‌‌ها در ذیل بسته اقتصادی پیشنهادی باید شامل تضمین خرید نفت و تداوم فعالیت سوئیفت بانکی برای ایران باشد. رهبری انقلاب چهار‌‌‌‌‌‌شنبه شب شروط هفتگانه‌ای برای ماندن ایران در برجام تعیین كردند كه اگنس فون درمول‌، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز پنج‌‌شنبه اعلام كرد كه اروپا این شروط را مد نظر خواهد داشت. به گفته سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، ‌«توافق هسته‌ای با ایران نمرده. شرکای اروپایی توافق کرده‌اند که باید توافق هسته‌ای با ایران حفظ شود و تأکید دارند که از شرکت‌های خود که با ایران کار می‌کنند، حمایت کنند چرا که توافق را ترک نکرده‌اند و می‌خواهند آن را محترم بشمارند.» ‌فون‌درمول در عین حال گفت که تمایل اروپا برای باقی ماندن توافق به هیچ وجه مانع نگرانی درباره ایران به ویژه در ارتباط با برنامه موشک‌های بالستیک و حضور نظامی ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در منطقه نمی‌شود و افزود:«ما امیدواریم که ایران تمایل به رویکرد توأم با همکاری را درک کند.»
هشدار پوتین
نشست كمیسیون مشترك ایران و 1+4 درباره برجام، همزمان شد با انتشار جدید‌‌‌‌‌‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پایبندی تهران به تعهداتش در توافق هسته‌ای، گزارشی كه به طور محرمانه برای تمامی کشورهای مذاکره‌کننده با ایران ارسال شد ولی مانند همیشه به شكل غیررسمی به رسانه‌‌‌‌‌‌ها درز كرد. آژانس در این گزارش یك بار دیگر تأیید كرد كه ایران به تعهدات خود در برجام متعهد مانده، هرچند در زمینه همکاری با «‌بازرسی‌های سرزده از مراکز مختلف‌» این کشور می‌تواند «‌عملکرد بهتری‌» داشته باشد. «رضا نجفی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس در گفت وگو با ایرنا گفته كه گزارش جدید آژانس یازدهمین گزارش از روز اجرای برجام و دهمین گزارش فصلی به شورای حکام در مورد راستی‌آزمایی اجرای برجام به شمار می‌رود، بار دیگر تأیید می‌کند که اقدام‌‌‌‌‌‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان کاملاً منطبق با برجام است. نجفی به مذاكرات ایران با اروپا اشاره كرده و تلویحاً هشدار داده كه شاید گزارش یازدهم آژانس آخرین گزارشی باشد كه به این شكل، پایبندی ایران به برجام را تأیید می‌كند:« با توجه به مذاکرات جاری با طرف‌های اروپایی، در صورت رسیدن به توافقی شامل تضمین‌های عینی برای برآوردن کردن انتظارات ایران از ادامه اجرای برجام، این گزارش آخرین گزارش آژانس در مورد اجرای برجام نخواهد بود. اما در صورت عدم توانایی طرف‌های اروپایی برای ارائه تضمین‌های لازم این آخرین گزارش مدیرکل به این شکل خواهد بود.»همین هشدار با زبانی متفاوت‌، روز پنج‌‌شنبه از زبان پوتین در ملاقات با امانوئل ماكرون رئیس‌جمهور فرانسه تكرار شد. به گزارش بی‌بی‌سی، پوتین، هرچند از تلاش کشورهای اروپایی برای حفظ برجام تقدیر کرد ولی هشدار داد كه اگر این توافق از بین برود «‌اثرات بدی‌» خواهد داشت. پوتین گفته که حتماً می‌توان درباره مسائل دیگر هم با ایران مذاکره کرد اما«نمی‌توانیم حفظ توافق هسته‌ای با ایران را منوط کنیم به این سه مسئله. برای اینکه آن وقت معنای کار ما این می‌شود که ما هم داریم از توافق بیرون‌ می‌رویم.» ‌ولادیمیر پوتین كه میزبان ماكرون در سن‌پترزبورگ بوده، پیش از ملاقات با او گفته بود که روی این دیدار «‌حساب ویژه‌ای باز کرده‌» بود.
پمپئو در تدارک تحریم‌های بیشتر
در حالی كه اروپا، روسیه چین و حتی ایران به دنبال یافتن راهی برای حفط توافق هسته‌ای تابستان 1394 هستند، وزیر خارجه امریکا گفته كه به دنبال اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است و امیدوار است دیگر کشور‌‌‌‌‌‌ها هم از این تحریم‌‌‌‌‌‌‌ها حمایت کنند. «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا كه روز پنج‌‌شنبه برای توضیح درباره بودجه پیشنهادی وزارت خارجه امریکا به کمیته روابط خارجی سنا رفته بود، با اعلام این خبر گفت: واشنگتن امیدوار است سازمان ملل و کشورهای جهان از این تحریم‌‌‌‌‌‌‌ها حمایت کنند.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
سلام. در صورت به توافق رسیدن با اقا اجازه ها ( اروپایی ها ) در مورد برجام . اروپایی ها در اینده به بهانه های مختلف با نقض های کوچک و بعد به مراتب بزرگتر به فشارهای خود و دخالت ها خواهند افزود عزیزان شما این پَست فطرت ها را نّشناخته اید انها ذات شان مریض است و درمانی بر این درد نیست که دوری یا آتش . در اشتباه بزرگی هستید اگر فکر کنید با دگر قربانی های این پَست فطرت ها فرق دارید. انها ( قربانی ها ) نیز چنین می اندیشیدند .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
0
0
مگه میشه مگه داریم یعنی باور کنیم؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار