کد خبر: 908832
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
گندم زماني

داستان نوسازي تاكسي‌ها، پستي و بلندي‌هاي بسياري را در دوره كوتاه خود ديده است؛‌چراكه طرح «كليد به كليد» از سال ۹۴ آغاز شد و قرار بود در اين طرح مبلغ ۲۰ ميليون تومان، تسهيلات ارزان قيمت به مالكان تاكسي‌هاي فرسوده و مبلغ ۵ميليون تومان براي دو گواهي اسقاط توسط گمرك به حساب خودروساز پرداخت شود و همچنين مبلغ 5 ميليون ريال هم بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالك تاكسي فرسوده لحاظ شود،‌اما بعد از مدتي اين طرح به دليل اختلافات خودروساز و گمرك متوقف شد.
با توقف روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده، همه تلاش كردند تا گره از اين مهم باز شود و نهايتاً طلسم اين توقف، بعد از گذشت چند ماه شكست و در آبان ماه سال ۹۶ صدور پيش فاكتورها توسط شركت خودروساز آغاز شد و فرآيند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده مانند گذشته از سر گرفته شد،‌اما اين روند هم دوام زيادي نداشت؛‌چراكه بار ديگر در بهمن ماه سال ۹۶ مجدداً اين طرح متوقف شد.
تخفيف‌هايي كه هنوز اعمال نشده
مرتضي ضامني،مديرعامل اتحاديه تاكسيراني‌هاي شهري نيز در خصوص اين توقف به «ايسنا» مي‌گويد: علت عدم تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگي، نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده را با مشكلاتي روبه‌رو كرده است و اين باعث مي‌شود كه گمرك معوقات خود را به ايران خودرو نپردازد و در نتيجه شركت خودروساز نيز پيش‌فاكتور صادر نكند. در حقيقت اعتباري كه هرساله در قانون بودجه براي اين امر تخصيص داده مي‌شود، پاسخ انباشت فرسودگي را نمي‌دهد.
ضامني اضافه كرد: با وجود اينكه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفيف داده كه بدهي‌هاي قبلي گمرك به ايران‌خودرو پرداخت شود،‌اما هنوز تغييري در روند توقف را شاهد نيستيم و به نظر مي‌رسد شركت خودروساز بايد پيگيري‌ها و مكاتبات لازم را انجام دهد تا اين طرح مجدداً از سر گرفته شود.
دود اختلاف در ريه مردم تهران
عليرضا قنادان، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهرداري تهران نيز در مورد روند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده با گلايه از شركت خودروساز داخلي گفت‌: در سال حمايت از كالاي ايراني قرار داريم و برنامه ما اين است كه از توليدات داخلي استفاده كنيم،‌اما متأسفانه شاهد هستيم كه شركت طرف قرارداد در نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده به دليل برخي از مشكلات مالي با ساير سازمان‌ها، صدور پيش‌فاكتور را متوقف و عملاً با اين اقدام خود پروژه‌نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده را در كل كشور متوقف كرده است. ۱۰ هزار تاكسي در صف نوسازي قرار دارند كه لازم است مسئولان فكري به حال اين موضوع كنند. در همين رابطه محسن پورسيدآقايي، معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري گفت: نوسازي تاكسي‌ها با مشكلاتي مواجه شده است، به‌گونه‌اي كه خودروسازها كوپن‌هايي بابت فرسوده كردن تاكسي‌ها دريافت مي‌كنند كه اين كوپن‌ها را به گمرك مي‌دهند تا هزينه وارادات در گمرك رايگان باشد، اما مسئله اين است كه اين اعتبار سال گذشته از سوي سازمان برنامه تخصيص داده نشده است. وي با بيان اينكه امسال بودجه براي اين مهم تخصيص داده شده است،‌اما هنوز از سازمان برنامه به وزارت كشور و پس از آن به گمرك و خودروساز ابلاغ نشده است، گفت: علاوه بر اين خودروساز هم خودرو نمي‌دهد. اين در حالي است كه هرساله بايد ۸ هزار تاكسي نوسازي شود تا متوسط سن ثابت بماند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار