کد خبر: 908777
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا:
حجم قاچاق کالا و ارز بنا بر آمار‌های رسمی حجم قاچاق کالا و ارز در سال ۹۲ حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است که آخرین آمار رسمی اعلامی ادعایی در حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار را دربر می‌گیرد. با این حال گویا تاکنون در رابطه با دستگیری و مبارزه با قاچاقچیان بزرگ و پدرخوانده‌های داخلی و خارجی این بخش خبر چندان رسانه‌ای نشده است!
هادی غلامحسینی
وقتی حجم قاچاق در هر سال از سال‌های سپری شده از دولت یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۰ میلیارد دلار بوده است این امر نشان از قاچاق سازماندهی شده دارد. با این حال گویا تاکنون در رابطه با دستگیری و مبارزه با قاچاقچیان بزرگ و پدرخوانده‌های داخلی و خارجی این بخش خبر چندانی رسانه‌ای نشده است.
به گزارش «جوان»، حجم قاچاق کالا و ارز بنا بر آمار‌های رسمی حجم قاچاق کالا و ارز در سال ۹۲ حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است که آخرین آمار رسمی اعلامی ادعایی در حدود ۱۲.۵ میلیارد دلار را دربر می‌گیرد. اگر به همین آمار‌ها استناد کنیم می‌بینیم که تجارت قاچاق کالا و ارز یک تجارت ده‌ها میلیارد دلاری است و، چون این تجارت در هر سال به شکل مستمر در جریان است پس طبیعتاً بخش شبکه، سازماندهی، مافیا، پدرخوانده‌ها، نفوذ، رشوه و تخلف در حوزه قاچاق کالا و ارز موضوعیت پیدا می‌کند.
 
پدرخوانده‌های قاچاق ضعیف نیستند

بی‌شک قاچاقچیان دانه درشت کالا و ارز از محل تجارت غیرقانونی خود میلیارد‌ها دلار در سال سود می‌کنند که با این پول‌ها می‌توانند برای خود حاشیه امنی را پدپد آورند و بخش‌هایی را با رشوه و پول خدای نکرده آلوده کنند از این رو مبارزه با تاجرانی که خواه یا ناخواه فعلشان به نابودی تولید ملی و اشتغال و اخلال در نظم اقتصادی کشور می‌انجامد باید یک کار اطلاعاتی، عملیاتی و قضایی بی‌نقص باشد چراکه پدرخوانده‌های قاچاق کالا و ارز بی‌شک ضعیف نیستند که اقدام به این تجارت پرریسک پرسود می‌کنند.
 
قاچاقچیان دپارتمان حقوقی دارند

قاچاقچیان دارای دپارتمان‌ها و تیم‌های حقوقی هستند و با سودی که از تجارت غیرقانونی و اقتصاد برانداز خود به‌دست می‌آورند تیم‌های کارشناسی قوی را سازماندهی کرده‌اند، از همین رو مفر‌های قانونی را برای قاچاق خوب بلد هستند و در صورت بروز مشکل با رشوه و پول و ارتباطات تلاش می‌کنند موانع را از سر راه بردارند و نهایت امر افراد اجیرشده از سوی این افراد در پرونده‌های قضایی قرار می‌گیرند و پدرخوانده‌ها و مافیای قاچاق کالا و ارز ریسکی متوجهشان نیست.
قاچاق کالا و ارز وقتی هر سال بیش از ۱۰ میلیارد دلار ترنول دارد، ساده‌انگاری است که فکر کنیم قاچاق با این حجم عظیم سازمان‌یافته نیست. این در حالی است که طبق تعاریف قانونی، قاچاق سازمان‌یافته جرمی است که با برنامه‌ریزی و هدایت گروهی و تقسیم کار توسط یک گروه نسبتاً منسجم متشکل از سه نفر یا بیشتر که برای ارتکاب جرم قاچاق، تشکیل یا پس از تشکیل، هدف آن برای ارتکاب جرم قاچاق منحرف نشده است صورت می‌گیرد و قاچاقچی حرفه‌ای شخصی است که بیش از سه بار مرتکب تکرار و یا تعدد جرم قاچاق شود.
 
بررسی صفر تا صد روند مبارزه با قاچاق

با توجه به اینکه دستگاه‌های مبارزه‌کننده با قاچاق کالا و ارز در این مسیر شهید هم تقدیم می‌کنند بی‌انصافی است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک بار برای همیشه مفر‌های موجود را برای قاچاق کالا و ارز از طریق کار کارشناسی از بین نبرند.
 
تخلفات متعدد مرجع استعلامات

به‌طور نمونه وقتی خود گمرک در سال گذشته محل ورود هزاران خودروی لوکس گران‌قیمت قاچاق بوده است چطور می‌توان در پرونده‌های قضایی قاچاق، گمرک محل استعلام جهت تحقیق و بررسی اتهام قاچاق کالا و ارز متهمان باشد، این در حالی است که شاید بهتر باشد برخی پرونده‌های قاچاق کالا و ارز مسیری غیر از تعزیرات را در پیش بگیرد و دادگاه و یا بخش ویژه و تخصصی‌تری چنین پرونده‌هایی را بررسی کند و نمایندگان مجلس باید دادگاه‌ها را محل بررسی چنین پرونده‌هایی قرار دهند زیرا وجود میلیارد‌ها دلار قاچاق سالانه نشان می‌دهد در بررسی قضایی این پرونده‌ها و استعلامات از مراجع دولتی گویا مفر‌هایی وجود دارد که باید این مفر‌ها مسدود شود.
همچنین انتظار می‌رود هیئت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بانک مرکزی و شبکه بانکی، صرافی‌ها، سازمان بنادر، گمرکات، شرکت انبار‌های عمومی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، وزارت صنعت (مرجع ثبت سفارش)، سازمان استاندارد، وزارت بهداشت، مرجعی که شرکت‌های قاچاقچی را اشتباهاً خوشنام معرفی کرده است، تعزیرات و... را در این رابطه با روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز به خوبی مورد آسیب‌شناسی قرار دهد.
 
هیئت تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا زیر ذره‌بین است
 
در همین رابطه، رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر لزوم در اولویت قرار گرفتن مبارزه با قاچاق کلان و سازمان‌یافته گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیاز به تحول اساسی دارد.
احمد انارکی محمدی در گفت‌وگو با خانه ملت گفت: اعضای هیئت تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه رسیدگی‌های این هیئت به موضوع مبارزه با قاچاق کالا بازدید میدانی از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی استان هرمزگان داشتند و از گمرک، اسکله‌ها و انبار‌های اموال تملیکی بندر شهید رجایی، پاسگاه شهید میرزایی (گلوگاه) که در محور بندرعباس- سیرجان قرار دارد، بازدید کردند.
رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید آسیب‌شناسی دقیقی در حوزه‌های قانونی، اجرایی، انتظامی و قضایی صورت بگیرد و تلاش شود با به‌کارگیری سیستم‌های نرم‌افزاری از قاچاق جلوگیری شود.
نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس افزود: مبارزه با قاچاق کالا باید به صورت هماهنگ و لحاظ تمامی جوانب صورت بگیرد، از طرفی اقدامات تکمیلی نیز باید به نحوی باشد که انگیزه اقتصادی قاچاق مهار شود.
انارکی محمدی افزود: برای مقابله با قاچاق خرد مانند کالا‌های ته‌لنجی و کولبری باید به بحث اشتغال مرزنشینان توجه شود، چراکه در صورت ایجاد اشتغال پایدار در استان‌های مرزی، تمایل به قاچاق خرد، کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: در گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس تلاش می‌شود تا راهکار‌های پیشنهادی برای رفع مشکلات در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیشنهاد شود. در هر صورت باید با قاچاق کلان و سازمان‌یافته که با کانتینر اقدام به واردات کالای قاچاق می‌کنند، برخورد جدی و مؤثر انجام شود و انجام این مهم به صورت سیستمی باشد و اقدامات پیشگیرانه مدنظر باشد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: تلاش خواهد شد تا در بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز تحول جدی صورت بگیرد، البته انجام این مهم نیاز به همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌ها دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار