کد خبر: 908647
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
این روزها اسرائیل دست پیش گرفته و می‌خواهد با موشک‌پرانی‌هایش در سوریه، ایرانی‌ها و لبنانی‌ها را بترساند،18سال پس از یک عقب‌نشینی مفتضحانه در جنوب لبنان، هنوز اسرائیل از ترس می‌لرزد.

جوان آنلاین: 18 سال پیش، لبنانی که این روزها پس از انتخاباتی شورانگیز به دنبال دولتی جدید و گسترش روابط بین‌المللی‌اش است ، درگیر نبرد طاقت فرسایی بود؛ مبارزه با سربازان رژیم صهیونیستی که 22 سال بخش‌های جنوبی لبنان را به بهانه تامین امنیت مرزهای شمالی‌شان در تصرف خود داشتند.

در 25 می ‌سال 2000 (5 خرداد) اولین عقب‌نشینی اسرائیل پس از تشکیل رژیم صهیونیستی شکل گرفت. در پی حملات سخت مقاومت اسلامی لبنان، حزب‌ا...، سربازان اسرائیلی به‌صورت کاملا ناگهانی و بدون هیچ پیش‌شرط و توافقی با دولت لبنان، اراضی جنوبی این کشور را ترک کردند.

 یک شکست تاریخی و مفتضحانه

در این عقب‌نشینی که شبانه صورت گرفت، اسرائیل بسیاری از ادوات جنگی سنگین و غیر‌سنگین را در خاک لبنان جا گذاشت تا جهان باور کند که در واقع سربازان اسرائیلی پس از 22 سال از لبنان فرار کردند. حزب‌ا... هم برای خفت‌بار کردن این شکست اسرائیل، به پیشنهاد شهید عماد مغنیه، سربازان اشغال‌گر را تا پشت مرزها تعقیب کردند. بسیاری می‌گویند که در این روز، افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل به پایان رسید و سرآغاز دوران پیروزی‌های محور مقاومت بود. رژیم اشغالگر قدس با عقب‌نشینی از جنوب، امیدوار بود ارتش لبنان جنوبی (مزدوران آنتوان لحد) بتوانند به‌عنوان مرزبان اسرائیل، جنوب لبنان را در کنترل خود داشته باشند. اما در پی فرار ارتش صهیونیستی، مزدوران که غافلگیر شده بودند هم از ترس انتقام مردم لبنان یا متواری شدند یا به فلسطین و کشورهای همجوار پناهنده شدند و به این ترتیب پیروزی حزب‌ا... تاریخی‌تر و جاودانه‌تر شد.

 الی بیت‌المقدس...

حالا، 18 سال از آن روزها می‌گذرد و اسرائیل بیش از پیش از مرزهای شمالی‌اش واهمه دارد. کارشناسان اتاق فکر‌های آمریکایی و صهیونیستی این روزها وحشت‌زده از ائتلاف ایران، حزب‌ا... و سوریه سخن می‌گویند و می‌دانند پاشنه آشیل اسرائیل جبهه شمالی است که در سال 2000 کنترل آن را از دست دادند. به نوشته توماس فریدمن در روزنامه نیویورک‌تایمز، آویگدور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل اخیرا به سربازان اسرائیلی گفته است: «ما با یک واقعیت جدید مواجه هستیم. ارتش لبنان با همکاری حزب‌ا...، ارتش سوریه، شبه‌نظامیان شیعه در سوریه و مهم‌تر از همه آنها ایران در حال یکپارچه شدن در مقابل دولت اسرائیل هستند.»

چاک فریلیش و جیمز اف.‌جفری، تحلیلگران اندیشکده واشنگتن هم در گزارشی به سردمداران رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهند: «جنگ با (نائبان) ایران می‌تواند هر زمان در جبهه شمالی آغاز شود. این چشم‌انداز نگران‌کننده است، زیرا تهران اولین دشمنی است که اسرائیل نمی‌تواند شکستش دهد... شاید در آینده خیلی نزدیک اسرائیل مجبور شود در جبهه شمالی حالت تدافعی به‌خود بگیرد.»

«دنیس راس»، دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی هم در مطلبی که برای اندیشکده واشنگتن نوشته، با تاکید بر اینکه اکنون حزب‌ا... بیش از 120 هزار راکت در اختیار دارد به اسرائیل هشدار می‌دهد: «باید کاری کرد... زمان بسیار اهمیت دارد، پیش از آنکه جنگی (در جبهه شمالی) آغاز شود، باید اقدامی انجام داد.»

جبهه شمالی خواب را از چشمان اسرائیلی‌ها ربوده

وحشت از چنین نبردی که از نگاه اسرائیلی‌ها با مدیریت و رهبری ایران صورت خواهد گرفت به‌حدی است که موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل طی یک ماه گذشته به شبیه‌سازی درگیری‌های احتمالی در مرزهای شمالی این کشور با سوریه و لبنان پرداخته است. موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در این باره می‌نویسد: «اخیرا یک بازی جنگی انجام شد که هدف از انجام این بازی، روشن کردن حد و مرزهای مبارزه در حال وقوع در جبهه شمالی و تحولات احتمالی در رابطه با تشدید وضعیت بین اسرائیل و ایران و نیروهای نیابتی‌اش بود.» پایگاه صهیونیستی جروزالم پست به نقل از مسئولان ارتش اسرائیلی و تحلیلگران امنیتی در تشریح چنین جنگی می‌نویسد: «حزب‌ا... می‌تواند هزاران موشک و راکت به خاک اسرائیل پرتاب کند، ... حزب‌ا... 130 تا 150 هزار موشک کوتاه برد، میان برد و دور برد دارد و بیش از 50 هزار سرباز. »

به نوشته این رسانه اسرائیلی، «تحلیلگران می‌گویند در صورتی که جنگی میان اسرائیل و لبنان رخ دهد، لبنان می‌تواند 1500 تا 2000 راکت را روزانه به خاک اسرائیل شلیک کند که در مقایسه با توان حزب‌ا... در جنگ 2006، دست‌کم 11برابر خواهد بود.»

برای همین است که این روزها اسرائیل دست پیش گرفته و می‌خواهد با موشک‌پرانی‌هایش در سوریه، ایرانی‌ها و لبنانی‌ها را بترساند،18سال پس از یک عقب‌نشینی مفتضحانه در جنوب لبنان، هنوز اسرائیل از ترس می‌لرزد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار