کد خبر: 908609
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
كاهش عرضه و افزايش ۵۰درصدي قيمت ظروف بسته‌بندي

كمبود بطري براي بسته‌بندي موادغذايي اعم از آب‌معدني و آشاميدني، روغن، نوشابه و ماءالشعير براي اين صنايع دردسرساز شده و به گفته توليدكنندگان اين بخش آنها را با بحران مواجه كرده است، چراكه محصول توليدشده ظرف براي بسته‌بندي و عرضه در بازار ندارد!
مواد اوليه مورد استفاده در صنعت آب معدني و آشاميدني، صنعت روغن، لبنيات، نوشابه، ماء‌الشعير و موادشوينده قيمت‌شان نسبت به پارسال 5/2 برابر شده است، موضوعي كه توليدكنندگان را به فكر برده و توليد ديگر برايشان توجيه اقتصادي ندارد. هرچند مواد توليدي متعلق به پتروشيمي‌ها به ويژه مجتمع پتروشيمي شهيد تندگويان كاهش يافته اما ظاهراً تعدادي متخلف نيز با استفاده از رانت در حال سودجويي هستند و اين مواد را با قيمت بالا در بازار آزاد عرضه مي‌كنند. در اين ميان صنايع غذايي و ديگر صنايع وابسته به اين بخش به عنوان مشتري اين ظروف و بطري‌ها براي بسته‌بندي محصولات خود نيز با مشكل مواجه شده‌اند و مي‌گويند ظرفي براي بسته‌بندي و عرضه محصول‌شان ندارند يا به سختي و با افزايش قيمت اين نياز صنعت را تأمين مي‌كنند. دبير انجمن توليدكنندگان آب‌هاي معدني و آشاميدني به «ايسنا» گفت كه قيمت مواداوليه توليد بطري‌هاي آب معدني به ميزان چشمگيري افزايش يافته است و از سوي ديگر به دليل اين كمبود، ممكن است در روزهاي آينده، واحدهاي توليدي به طور كل تعطيل شوند؛ چراكه اگر انبارهايشان از بطري خالي شود، ديگر نمي‌توانند آب بسته‌بندي و توزيع كنند.
به گفته فروهر، بحران توليد بطري علاوه بر آب‌ معدني براي محصولات ديگر از جمله روغن، لبنيات، شوينده‌ها و نوشابه نيز مشكل‌ساز شده است كه در اين راستا در وزارت صنعت با واحدهاي پتروشيمي و بورس جلسه‌اي تشكيل داده و در اين جلسه مطرح شد كه واحدهاي توليدي به مرز تعطيلي رسيده‌اند؛ چراكه مواد اوليه‌اي كه سال گذشته حدود 4 هزار تومان بود، امروز به ۱۰هزار تومان رسيده است كه توليد را از توجيه اقتصادي خارج كرده و از طرفي اصلاً موادي براي توليد نيست. وي اظهار كرد كه مواد توليدي متعلق به مجتمع پتروشيمي شهيد تندگويان است كه عرضه‌ اين مواد اندكي كم شده و از طرفي هيچ‌كس نمي‌داند چرا نه توليدكننده‌ها مواد اوليه دارند و نه اين مواد نصيب توليدكنندگان پريفوم مي‌شود.
بازار داغ سودجويان با رانت و تخلف
به گفته دبير انجمن توليدكنندگان آب‌هاي معدني و آشاميدني، تعدادي متخلف با استفاده از رانت، به دليل اختلاف قيمتي كه در بورس و بازار ايجاد شده كه كيلويي 3 هزار تومان است، اين مواد را مي‌برند و با قيمت بالا در بازار عرضه مي‌كنند. شاهد هستيم توليدكننده‌اي كه ۲۵۰ تن سهميه ماهانه دارد، ۵۰ تن سهميه گرفته و متأسفانه اين مواد سر از بازار آزاد درآورده است.
همچنين دبير انجمن صنايع روغن نباتي يكي از مشكلات امروز اين صنعت را كمبود و افزايش قيمت حدود ۵۰درصدي انواع ظروف بسته‌بندي مانند بطري عنوان كرده و گفت: توليدكنندگان در زمينه‌ لوازم بسته‌بندي با مشكلات متعددي مواجه هستند و به شدت عرضه اين محصولات كاهش يافته است. بيرشك در گفت‌وگو با «ايسنا» اظهار كرد: قيمت اين محصولات ۴۵ تا ۵۰درصد افزايش پيدا كرده كه در اين زمينه به همراه كارخانه‌هاي توليدكننده آب معدني و نوشيدني و ماءالشعير، نامه مشتركي به سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان ارسال شده تا مشكل را برطرف كند. وزارت صنعت، معدن و تجارت بايد به عنوان نهاد مسئول نسبت به بحران پيش‌آمده ورود كند و متخلفان و خريداران كاذب را كه توليدكننده واقعي نيستند و از طريق سايت بهين‌ياب وزارت صنعت به بورس مي‌روند و خريد مي‌كنند را شناسايي كند تا اين مواد به دست توليدكنندگان واقعي برسد. علاوه بر اين، بورس نيز بايد عرضه هفتگي را تنظيم كرده و از طرفي مجتمع تندگويان هم بايد كف عرضه خود را در هفته‌هاي پيش‌رو افزايش دهد تا بازار به آرامش لازم برسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار