کد خبر: 908541
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مسئول نمايندگي بانك سلول‌هاي بنيادي خون بند ناف جهاد دانشگاهي استان چهار محال و بختياري گفت: تاكنون بيش از 250 نمونه خون بند ناف در سطح استان جمع‌آوري و به تهران ارسال شده است كه پس از طي آزمايشات مختلف اين نمونه‌ها فريز شده‌اند.

فاطمه روستايي، با اشاره به اينكه اكنون در سه شهرستان شهركرد، فارسان و بروجن مراكز نمونه‌گيري از خون بند ناف فعال هستند، اظهار كرد: در حال حاضر دفتر نمايندگي بانك خون بندناف رويان در سطح استان در بيمارستان هاجر شهركرد مستقر است و در اين دفتر مشاوره‌هاي اوليه عقد قرارداد، هماهنگي‌ براي اجراي نمونه‌گيري، ارسال نمونه به تهران و... انجام مي‌شود. وي افزود: تاكنون بيش از 250 نمونه خون بند ناف در سطح استان جمع‌آوري و به تهران ارسال شده است كه پس از طي آزمايشات مختلف اين نمونه‌ها فريز شده‌اند.

روستايي با اشاره اينكه سال گذشته در دريافت نمونه خون بندناف رشد 43 درصدي حاصل شده است، تصريح كرد: امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 66 درصد رشد داشته است.

وي با بيان اينكه در سال گذشته دو رتبه برتر در ميان نمايندگي‌هاي كوچك كسب شد، تصريح كرد: بيشترين درصد رشد نمونه فريز شده در سال گذشته در سطح كشور نيز در اين نمايندگي حاصل شده است.

اين مسئول با تأكيد بر اينكه فرآيند جمع‌آوري خون بند ناف به صورت كاملاً استريل، بدون درد و بدون تداخل در روند زايمان مادر صورت مي‌گيرد گفت: خونگيري مي‌تواند به صورت داخل رحمي يا خارج رحمي انجام شود كه در هر دو صورت هيچگونه آسيبي به مادر يا نوزاد وارد نمي‌گردد و حجم خون جمع‌آوري شده مي‌تواند بين 60 تا 200 سي‌سي باشد كه اين فرآيند كمتر از 5 دقيقه در زمان زايمان به طول مي‌انجامد.

وي گفت: اكثر بيماري‌هاي خوني صعب‌العلاج مانند سرطان‌هاي خون، سرطان‌هاي مغز استخوان، تالاسمي‌هاي ماژور و فلج مغزي از بيماري‌هايي است كه در حال حاضر در كشور با استفاده از سلول‌هاي بنيادي خون بند‌ناف قابل درمان هستند و اين در حالي است كه تحقيقات براي درمان بيماري‌هاي ديگر در حال انجام است.

 روستايي خاطرنشان كرد: به دليل توانايي منحصربه فرد سلول‌هاي بنيادي، اين سلول‌ها امروزه از مباحث جذاب در زيست شناسي و علوم درماني هستند هم چنين تحقيقات در اين زمينه دانش ما را درباره چگونگي رشد و تكوين يك اندام از يك سلول منفرد افزايش داده و مهم‌تر آنكه به فهم مكانيزم جايگزيني سلول‌هاي سالم با سلول‌هاي آسيب ديده كمك كرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار