کد خبر: 908539
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
معاون پيشگيري سازمان بهزيستي آذربايجان‌غربي با اشاره به اينكه در طول سال 96 براي 4 هزار و 59 نفر در استان توسط مراكز مشاوره ارائه خدمات شده، گفت: علاوه بر اين 6 هزار و 384 نفر از زوجين در مرحله مشاوره‌اي ژنتيك پيش از ازدواج غربالگري شده‌اند.

پروين محمد پوري به فعاليت 10 مركز مشاوره ژنتيك در استان اشاره كرد و افزود: از اين تعداد يك مركز دولتي، 4 مركز غير دولتي در اروميه و 5 مركز غيردولتي در بوكان، پيرانشهر، سردشت، مهاباد و مياندوآب فعال است.

وي با اشاره به اينكه در طول سال 96 براي 4 هزار و 59 نفر در استان توسط مراكز مشاوره ارائه خدمات شده است، اظهار داشت: علاوه بر اين 6 هزار و 384 نفر از زوجين در مرحله مشاوره‌اي ژنتيك پيش از ازدواج غربالگري شده‌اند و همچنين 2هزار و 300 نفر نيز در طرح پايلوت اختلالات ژنتيك دانش‌آموزان بين 15تا 25 سال غربال شده‌اند.

 معاون پيشگيري سازمان بهزيستي آذربايجان‌غربي با اشاره به راه‌اندازي مراكز مشاوره ژنتيك در ساير شهرستان‌هاي آذربايجان‌غربي، گفت: در سال گذشته با غربالگري‌هاي انجام شده 8 مورد سقط جنين و تعداد 30 نفر از 103 نفر ارجاع داده شده به آزمايشگاه‌هاي تخصصي ژنتيك داراي معلوليت‌هاي مختلف ژنتيكي شناسايي شده‌اند.

وي خاطر نشان كرد: پيشگيري از معلوليت‌هاي ناشي از اختلالات ژنتيك با شناسايي افراد ناقل، شناسايي افراد در معرض خطر و ترغيب به مراجعه انجام مشاوره ژنتيك، فرهنگ‌سازي انجام مشاوره ژنتيك در سطح جامعه و مشاوره ژنتيك در خانواده‌هاي داراي معلوليت جسمي، ذهني و آگاهي‌سازي جوانان قبل از ازدواج از اهداف و نقش مراكز پزشكي ژنتيك استان است.

محمدپوري اضافه كرد: طرح‌هاي مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج و غربالگري اختلالات ژنتيك در افراد بين 15 تا 35 سال اجرا مي‌شود.

معاون پيشگيري سازمان بهزيستي آذربايجان‌غربي با اشاره به اينكه زمان طلايي انجام مشاوره ژنتيك، مشاوره ژنتيك پيش از ازدواج است، تصريح كرد: به جز عوامل اكتسابي مثل عفونت، دارو، ضربه و آسيب‌هاي جسماني بقيه مربوط به اختلالات ژنتيكي بوده كه سهم بيشتري از اختلالات را نيز به خود اختصاص داده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار