کد خبر: 908411
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
مساله تبادلات بانکی و به‌طور مشخص تداوم شبکه بانکی سوییفت پس از خروج ترامپ از برجام به رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد.

به گزارش جوان آنلاین، مساله تبادلات بانکی و به‌طور مشخص تداوم شبکه بانکی سوییفت پس از خروج ترامپ از برجام به رفتار اتحادیه اروپا بستگی دارد. با توجه به رایزنی‌هایی که با اروپا شده به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی همچنان به برجام پایبند هستند و تاکید دارند این توافق حفظ شود. البته پایبندی آنها به برجام به برآیند دو موضوع بستگی دارد. اول انتظاراتی که از ایران دارند و دوم ارتباطی که اروپاییان با اقتصاد آمریکا دارند. به هرحال تمام مراودات بین‌المللی بین کشورها به‌عنوان زیرساختی برای انجام تجارت است و تامین مالی باعث تحقق تجارت می‌شود. نکته کلیدی منافع مالی حاصل از این مراودات مالی است. یعنی صرف‌نظر از بعد سیاسی در حوزه اقتصاد اروپاییان با دو موضوع روبه‌رو هستند: همبستگی‌ای که با اقتصاد آمریکا دارند و از طرفی پیوندی که می‌توانند با اقتصاد ما داشته باشند. ایران از گذشته ارتباط نسبتا خوبی با اروپا داشته است. اروپا بیشتر از هر موضوعی براساس منافع اقتصادی حاصل از تجارت و نقل‌وانتقالات مالی بین‌المللی تصمیم می‌گیرد که کدام کفه ترازو برایش سنگین‌تر است. از طرفی تعاملات و نحوه اقدامات اقتصادی ایران نیز اهمیت دارد.

باید دید منافع اقتصادی کشور ما چه چیزی را ایجاب می‌کند. نقل و انتقال مالی و سوییفت به‌طور کل تحت‌تاثیر این جهت‌گیری‌ها قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که مهم‌ترین بُعد مراودات اقتصادی و تجاری با دنیا سوییفت است. تحریم‌های تجاری ممکن است در نقل‌وانتقالات تعدادی از کالاها موثر باشد ولی تاثیر آنچنانی روی اقتصاد ندارد، البته تا حدی هزینه تجارت را افزایش می‌دهد. با توجه به ظرفیت‌هایی که اقتصاد ما دارد این هزینه‌ها قابل پوشش است. کشور ما ظرفیت‌های بالایی دارد و در واقع بنیه اقتصادی‌مان قوی است. بستر سوییفت بسیار با اهمیت است و اگر روندش عادی نباشد، امکان نقل‌وانتقال پولی و ارزی بسته می‌شود و این مساله شرایط اقتصادی را بسیار سخت می‌کند. امیدوارم شرایط به‌گونه‌ای رقم بخورد که سوییفت همچنان برقرار بماند.

البته باید برای همه احتمال‌ها آمادگی داشت. باید به صورت بسیار جدی سیاست‌های جایگزین در دستور کار برنامه‌ریزان اقتصادی ما قرار داشته باشد. اگر سوییفت بسته شود باید به سمت راه‌های دور زدن تحریم‌ها پیش برویم. توجه کنید که نوع تعاملات سیاسی کشور‌ها از مراودات اقتصادی جداست، البته به معنای استقلال کامل این دو حوزه از هم نیست. ولی اگر هماهنگی سیاسی بین کشورها برقرار نباشد به معنای آن نیست که تجارت نیز به سرنوشت سیاست دچار می‌شود. مناسبات اقتصادی می‌تواند بر مدار منافع اقتصادی مستقل از ملاحظات سیاسی عمل کند. در شرایط تحریم و شرایط سختی این موضوع یک نقطه قوت است.

هدف نهایی فعالان اقتصادی، بنگاه‌ها، تجار و شرکت‌ها منافع اقتصادی است. در ادبیات اقتصادی فعالان اقتصادی موقعی به شرایط تعادلی می‌رسند که به هدف‌شان برسند و هدف آنها حداکثرسازی سود و منافع اقتصادی است. وقتی این محور به خصوص در سطح بین‌المللی برقرار است، می‌توان مراوداتی را انجام داد. این موضوع مقداری هزینه‌های ما را افزایش می‌دهد ولی می‌توان در مدار تامین منافع اقتصادی راهکارهایی را پیدا کرد تا تحریم‌ها را دور زد. باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود تا بتوان با کمترین هزینه برمدار تامین منافع اقتصادی فعالان اقتصادی حرکت کرد تا اسیر بسته شدن سوییفت نشویم. بهتر است یک بسته از پیش در دستور کار قرار گیرد و به‌عنوان یک راهکار و شرایط جایگزین روی آن کار شود. با فرازونشیب‌هایی که اقتصاد ما در گذشته داشته، دستاوردها و تجارب ارزشمندی دارد که می‌توان آنها را تکمیل و به یک برنامه جامع دست یافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار