کد خبر: 908410
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
من بارها هم گفتم که آقای روحانی بعد از انتخابات خیلی نگاهی به عقبه خود که برای رای آوری‌اش تلاش کردند، نینداخت. وزرای پیشنهادی آقای روحانی، به خصوص تیم اقتصادی، کسانی بوده‌اند که با نظر مدیران و عقبه‌ای که برای ایشان رای درست کرده‌اند، مطابق نبوده‌اند

به گزارش جوان آنلاین، محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» دوم خرداد را یک اتفاق مهم در عرصه سیاسی کشور دانست که به دلیل اهمیت ماندگار شده است و گفت: «هیچ زمانی، روز انتخابات در تاریخ سیاسی ماندگار نشده ولی انتخابات دوم خرداد بعد از گذشت 21 سال همچنان در تقویم ذهنی جامعه سیاسی مطرح است. به این دلیل که دوم خرداد فقط روز یک انتخاب نبود و در واقع حضور یک مکتب جدید در عرصه سیاسی بود که آن مکتب جامعه را به مدنی بودن، آزادی‌های بیشتر و جوهره اولیه انقلاب اسلامی دعوت می‌کرد. اینها وقتی در کنار هم قرار می‌گیرد تبدیل به یک روز تاریخی می‌شود.»

مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات افزود: «من در لانگ‌شات دوم خرداد موفقیت‌های بسیار بزرگی می‌بینم؛‌ تغییر ادبیات،‌ بازگشت به شعارهای اولیه انقلاب اسلامی، حس رشد حوادث فرهنگی و حقوق مردم از جمله اتفاقاتی بوده که از دوم خرداد شروع شده و به صورت آرام رشد کرده است. از این جهت این روز در تاریخ سیاسی ایران ثبت شده است.»

وی در ادامه با اشاره به شکست‌ها و اشتباهات اصلاح‌طلبان تاکید کرد: «من بحث اصلاحات را با اصلاح‌طلبان و مجموعه اجرایی که امور اصلاح‌طلبی را انجام داده‌اند، متفاوت می‌دانم. اصلاح‌طلبی یک جریان سیاسی، تاریخی، فرهنگی در عمق و درون جامعه بوده است. ممکن است کسانی که در جناح اصلاح‌طلب،‌ مدیریت داشته‌اند، اشتباهات زیادی داشته باشند، که این اشتباهات را هم داشته‌اند، ولی این را با اصل جریان تفکر اصلاح طلبی متفاوت می‌دانم.»

ابطحی معتقد است که یک جریان سیاسی، به نقد درونی نیاز دارد و همه جریان‌ها باید خودشان را از درون نقد و اصلاح کنند. او تاکید کرد: «اگرچه اشتباهات آسیب جدی به تفکر اصلاح‌طلبی نمی‌زند ولی نقد جدی را به مدیریت اصلاح‌طلبی وارد می‌کند.»

مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات همچنین افزود: «معتقدم بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک و تاریخی اصلاح‌طلبان، انتخابات سال 84 بوده است. در آن انتخابات اکثریت با اصلاح‌طلبان بوده؛ حتی اگر آقای هاشمی‌رفسنجانی را هم جزء اصلاح‌طلبان تصور نمی‌کردیم به نظر پیروز انتخابات اصلاح طلبان بوده‌اند اما تشتت کاندیداها و آرا باعث پیروزی آقای احمدی‌نژاد شده است.»

محمدعلی ابطحی اگرچه معتقد است اصلاح‌طلبی هیچ‌گاه از لحاظ مقبولیت مردمی مشکلی نداشته است، ولی انصراف عارف به نفع روحانی را در انتخابات 92 یک بلوغ سیاسی ‌خواند و خاطرنشان کرد: «در سال 92 بزرگ‌ترین بلوغ سیاسی اتفاق افتاده است. رقبای ما با توجه به اتفاقات 88 دست‌شان خیلی باز بوده است. من از اینکه اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 با دو کاندیدا آمدند دفاع می‌کنم و در نهایت با یکی کردن دو کاندیدا توانستند پیروز شوند. توانایی انصراف یک کاندیدا و یکی شدن دو کاندیدا، توانایی و بلوغی بوده که در سال 84 نداشته‌ایم.»

وی مشکلی را که همیشه پیش‌روی اصلاح‌طلبان بوده، مشکل هیات انتخابگر کاندیداها یعنی شورای نگهبان دانست. با این حال در واکنش به اینکه در سال 92، عارف و در سال 96 جهانگیری از سد شورای نگهبان گذشته بودند، تاکید کرد: «از این جهت ما با دو کاندیدا (آقایان روحانی و عارف) از ابتدا وارد عرصه انتخابات شده‌ایم که بتوانیم رای بیشتری را جذب کنیم. در نهایت در یک مکانیسم ائتلافی بین این دو کاندیدا شکل گرفت. همچنان که در تمام دنیا چنین ائتلاف‌هایی مرسوم است.»

ابطحی همچنین تصریح کرد: «ما به خصوص در سال 92، راه دیگری جز ائتلاف نداشتیم. ما هنوز هم با همه نقدهایی که نسبت به عملکرد آقای روحانی وجود داد و ماهم این نقدها را داریم، افسوس نمی‌خوریم که چرا به سمت رقبای آقای روحانی نرفته‌ایم. سال 96 هم خود آقای جهانگیری قصد رقابت با آقای روحانی را نداشت.»

مشاور و رئیس دفتر رئیس‌جمهور در دولت اصلاحات تاکید کرد: «به طور طبیعی بخش زیادی از عملکرد آقای روحانی به پای جریان اصلاحات نوشته می‌شود. من بارها هم گفتم که آقای روحانی بعد از انتخابات خیلی نگاهی به عقبه خود که برای رای آوری‌اش تلاش کردند، نینداخت. وزرای پیشنهادی آقای روحانی، به خصوص تیم اقتصادی، کسانی بوده‌اند که با نظر مدیران و عقبه‌ای که برای ایشان رای درست کرده‌اند، مطابق نبوده‌اند.»

ابطحی در نهایت استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های آتی را هم منوط به تایید شورای نگهبان دانست و گفت: «برای انتخاب‌های بعدی هم باید دید که چه کسانی از طرف شورای نگهبان تایید می‌‌شوند تا از میان آنها انتخاب کنیم.»

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
0
0
وای !آلرژی نسبت به اصلاح طلبان بسیار سخت وغیر قابل تحمل است.....
حتی چند سطر از خزعبلاتشان را نمیشود خواند....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار