کد خبر: 908391
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶
رئیس ستاد دیه آذربایجان‌شرقی عنوان کرد
رئیس ستاد دیه آذربایجان‌شرقی با اشاره به برپایی جشن گلریزان در خردادماه و همزمان با ولادت امام حسن(ع) گفت: ۵۴۳ زندانی با جرایم غیرعمد منتظر کمک‌های خیران هستند ضمن آنکه از این تعداد هیچ زنی با جرایم غیرعمد در زندان نداریم.

رسول تقی‌پور در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت برپایی گلریزان آزادسازی زندانیان غیرعمد در خردادماه سال‌جاری در تالار معلم تبریز اظهار کرد: سال گذشته تعداد افراد دارای جرایم غیرعمد در زندان‌های استان، ۳۶۸ نفر با مبلغ بدهی ۳۲ میلیارد تومان بود که از طریق کمک‌های مردمی از زندان استان آزاد شدند که ۷۰ درصد آنها محکومان مالی و مابقی  زندانیان غیرعمد و دیه هستند.

وی افزود: منظور از محکومان مالی آن دسته افرادی هستند که چک و یا سفته داده و یا مشکل قرارداد عادی دارند و شکات آنها صرفاً برای مطالبه چک شکایت کرده‌اند.

مدیر ستاد دیه استان خاطرنشان کرد: زندانیان غیرعمد نیز افرادی هستند که از طریق مهریه، نفقه، حوادث کارگاهی اعم از کارگاهی و صنعتی، قتل شبه عمد و تصادفات رانندگی روانه زندان شده‌اند.

وی متذکر شد: با توجه به اینکه چک بلامحل جنبه کیفری دارد و در دادگاه‌های جزایی و حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مرتکب حکم زندان نیز دارد، از این‌رو در حیطه وظایف رسیدگی ستاد دیه نیست.  

کاهش چشمگیر زندانی جرایم غیر عمد در استان

تقی‌پور اذعان داشت: با توجه به ابلاغیه رئیس کل دادگستری استان در شهریور سال ۹۴ خطاب به محاکم قضایی و روسای دادگستری مبنی بر اینکه جرایم کم اهمیت، مهریه، نفقه و تصادفات رانندگی به زندان معرفی نشوند، این امر باعث شده تا ۲ هزار نفر زندانی در سطح استان کاهش یابد که بخش اعظم آنها زندانیان جرایم غیرعمد بوده‌اند.

وی توضیح داد: تأمین منابع مالی آزادسازی زندانیان از طریق کمک‌های ویژه ستاد دیه، وام با کارمزد چهار درصد و تأمین از طریق آورده‌ خانواده‌های زندانیان بوده است.

آزادی ۳۶۸ زندانی جرایم غیرعمد طی سال گذشته/ ۵۴۳ زندانی غیرعمد در زندان نیاز به کمک دارند

مدیر ستاد دیه استان خاطرنشان کرد: از بین ۳۶۸ نفر زندانی آزاد شده، ۱۳ نفر خانم و ۳۵۵ نفر مرد هستند که ۳۵ مورد دیه، ۲۱۶ نفر محکومیت مالی، ۸۷ مورر مهریه و ۱۷ مورر محکومیت نفقه بود.

وی با بیان اینکه در سال‌جاری تعداد جرایم غیرعمد در سطح استان ۵۴۳ نفر است، تصریح کرد: به تفکیک ۱۲ نفر دیه و ۴۰۳نفر مالی، ۱۱۶ نفر محکومیت مالی و ۱۲ نفرمحکومیت نفقه است که مجموع بدهی آنها ۵۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.

تقی‌پور ادامه داد: اگر بتوانیم در جشن گلریزان امسال ۱۰ میلیارد تومان جمع‌آوری کنیم می‌توان ۴۰ میلیارد تومان مابقی را از طریق اعسار به تقسیط، رضایت‌مندی شکات، آورده‌‌های خانواده‌های زندانیان تامین شده است.

هیچ زن زندانی با جرایم غیرعمد در استان وجود ندارد/ برپایی جشن گلریزان در ولادت امام حسن(ع) در تبریز

وی متذکر شد: خوشبختانه در استان آذربایجان‌شرقی هیچ زن زندانی با جرایم غیرعمد وجود ندارد.

رئیس ستاد دیه استان با اشاره به اینکه در جشن گلریزان سال گذشته ۴ میلیارد تومان جمع‌آوری شد، افزود: امسال جشن گلریزان همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) بعد از افطار  از ساعت ۲۲ تا ۲۴ در تالار معلم برگزار خواهد شد و امیدواریم مردم عزیز در این جشن با جمع‌آوری مبالغی هر چند کم ما را یاری کنند.

وی با بیان اینکه از بین ۵۴۳ زندانی غیرعمد استان نصف در زندان تبریز بوده و مابقی در شهرستان‌هاست، افزود: بیشترین زندانی در تبریز و سپس مراغه همچنین کمترین در هشترود است.

اختصاص بخشی از هزینه‌های ختم به آزادسازی زندانیان در تبریز

تقی‌پور یک حرکت مبارک از طرف مردم تبریز که الگوی کشوری است را مورد اشاره قرار داد و گفت: اخیراً مردم تبریز بخشی از هزینه ضیافت و مراسم ختم را به آزادسازی زندانیان غیرعمد اختصاص می‌دهند که تا به امروز ۴۰ خانواده در تبریز این کار را انجام داده‌اند.

وی در پایان از خیران استان خواست تا با کمک‌های خود حتی با مبالغ کم به شماره حساب ۱۰۰۱۰۰ بانک تجارت و ۸۸۰۰۸۱ شادی را به خانواده‌های زندانیان غیرعمد ببرند.

رئیس ستاد دیه استان یادآور شد: سال گدشته ۴ میلیارد تومان در جشن گلریزان جمع‌آوری شد که امیدواریم امسال نیز همان میزان و حتی بیشتر جمع شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر