کد خبر: 908369
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
سيد عبدالله متوليان

روز دوشنبه ۳۱ ارديبهشت‌ماه، مايك پمپئو وزير خارجه جديد امريكا طبق اعلام قبلي در انديشكده هريتيچ از مجموعه‌ سياست‌ها، تهديدات و درخواست‌هاي امريكا از ايران در قالب آنچه استراتژي جديد امريكا در قبال ايران ناميده مي‌شد، پرده‌برداری و زياده‌خواهي شيطان بزرگ را در ۱۲ بند اعلام كرد.
در سخنان پمپئو چند نكته برجسته بود: ۱ - وي تلاش مي‌كرد افكار عمومي جهاني را علیه ايران ساماندهي و ايران را مسبب نابساماني‌هاي موجود در منطقه معرفي كند؛ ۲- نگاه صفر و صدي در مجموعه سخنان او موج مي‌زد؛ ۳ - استيصال از اقتدار منطقه‌اي ايران را به هيچ وجه نتوانست پنهان كند؛ ٤ - سعي زيادي داشت به مسئولان ايراني خطر بروز جنگ را القا نمايد؛ ۵ - از سخنان وي استراتژي ديو و دلبر استنباط مي‌شد و مشخص بود كه تلاش مي‌كند تا چنين وانمود كند كه اگر ايران به گفت‌وگو با اروپايي‌ها تن ندهد، بروز جنگ قطعي است؛ ۶ - دون‌كيشوت وار به در و ديوار مي‌زد كه امريكا را به‌عنوان هژمون مسلط معرفي كند؛ ۷ - در عين حالي كه تلاش مي‌كرد كه نشان دهد باب گفت‌وگو باز است، عملاً هدف اصلي امريكا را تغيير حكومت ايران اعلام كرد؛ ۸ - وي به دنبال تقويت اتحاد منطقه‌اي عليه ايران بود؛ ۹- با داد مظلوميت مردم ايران خط اختلاف‌افكني در بين مردم ايران را پي مي‌گرفت؛ ۱۱ - با اعلام اين نكته كه امريكا كشورهايي را هم كه به تجارت با ايران بپردازند، تنبيه و تحريم خواهد كرد عملاً خط بطلان بر ديپلماسي اخذ تضمين ادامه برجام از سوي اروپايي‌ها كشيد؛ ۱۲ - پمپئو با اين سخنان به صورت رسمي پايان برجام را اعلام كرد و عملاً بعد از خط و نشان‌هاي وي ادامه دادن مسير گفت‌وگو با اروپايي‌ها به يك لطيفه بي‌مزه شبيه خواهد بود. سخنان پمپئو همچنين خط بطلاني بر برخي ديدگاه‌هاي رسانه‌هاي داخلي هم‌سو با غرب بود كه تلاش مي‌كنند با طرح دوگانه‌هاي شيطاني «معيشت/گفت‌وگو» ضرورت گفت‌وگو با غرب را القا كنند و ۱۳ - اين سخنان به شكل واضح نشان داد كه عربده‌كش‌هاي جديد امريكايي فاقد يك استراتژي مدون و مشخص در منطقه و در ارتباط با ايران هستند و صرفاً با عربده‌كشي و هل‌من مبارز طلبي ابلهانه سعي دارند خود را مسلط بر اوضاع منطقه نشان دهند.
پس از سخنان وزير خارجه جديد امريكا، بسياري از شخصيت‌هاي امريكايي، اروپايي و... نسبت به سخنان وي عکس‌العمل‌های متفاوت و بعضاً متناقضي نشان دادند: ۱ - جفري پرسكات، مشاور ارشد ژوزف بايدن، معاون اول اوباما به‌عنوان بال كمكي پمپئو وارد ميدان شده و با بيان اين مطلب كه شباهت قابل اعتنايي بين سخنان پمپئو و سخنان ديك چني، معاون اول جرج بوش در سال ۲۰۰۲ و قبل از حمله به عراق وجود دارد، سعي كرد كه با اين قياس مع‌الفارق خطر بروز جنگ را به مسئولان ايراني گوشزد و آنان را وادار به پذيرش مذاكره بر سر درخواست‌هاي امريكا کند. ۲ - موگريني (نماينده اروپا در سياست خارجي) و بوريس جانسون (وزير خارجه بريتانيا) تلويحاً مهر تأييدي بر درخواست‌هاي امريكا زده و صرفاً درخواست‌هاي امريكا را بسيار بزرگ خواندند. ۳ - جيك ساليوان مشاور امنيت ملي اوباما با تأكيد بر اين نكته كه سياست تحريم و فشار بايد يك هدف مشخص و معين داشته باشد اعلام كرد كه دولت ترامپ فاقد هدفي روشن بوده و فقط به دنبال اعمال حداكثر فشار بر ايران است.
٤ - نشريه هافينگتون پست معتقد است كه مواضع جديد واشنگتن در قبال ايران باعث مي‌شود تا امريكا با اروپا بیگانه‌تر شده و عملاً اين جدايي به ضرر امريكا تمام خواهد شد.
به نظر مي‌رسد كه امريكايي‌ها از نتیجه‌بخش بودن استراتژي ديو و دلبر و واداشتن ايران به قبول مذاكره با اروپايي‌ها بر سر خواسته‌هاي استكباري و مداخله جويانه غرب در مسائل ايران به شدت نااميد و نگران شده و با راه‌اندازي اين شوي تبليغاتي قصد دارند چند هدف مهم را به دست آورند: ۱ - جنگ هراسي و اعمال فشار شديد بر افكار عمومي مردم ايران تا از اين طريق ضرورت مذاكره با غرب به مطالبه ملي تبديل شود؛ ۲ - اعمال فشار بر مسئولان و دولتمردان نظام اسلامي در راستاي قبول مذاكره با اروپا؛ ۳ - اطمينان دادن به وهابيون و صهيونيست‌ها كه امريكا در كنار آنهاست و ٤ - بزرگنمايي خطر ايران براي برخي كشورهاي عربي منطقه با هدف ايجاد اتحاد منطقه‌اي عليه ايران و رونق بخشي به بازار فروش سلاح و مهمات.
نتيجه اينكه بايد بدانيم همان‌طور كه در آيه ۱۲۰ سوره مباركه بقره مي‌خوانيم:
وَلَن تَرضى عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارى حَتّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدى وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ العِلمِ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلا نَصيرٍ‌
هرگز يهود و نصاري از تو راضي نخواهند شد، (تا به طور كامل، تسليم خواسته‌هاي آنها شوي، و) از آيين (تحريف يافته) آنان، پيروي كني. بگو: «هدايت، تنها هدايت الهي است!» و اگر از هوي و هوس‌هاي آنان پيروي كني، بعد از آنكه آگاه شده‌اي، هيچ سرپرست و ياوري از سوي خدا براي تو نخواهد بود.
هر گونه تلاش براي راضي كردن غرب و اصطلاحاً رفع نگراني نظام سلطه كاري بيهوده و در مسير ذلت پذيري بوده و دشمن را نسبت به اثربخش بودن فشارهاي خود اميدوارتر خواهد كرد. مسئولان و دولتمردان ايران بايد همان‌طور كه طي دو روز گذشته مشاهده كرديم، قاطعانه در برابر اين موج و بازي احمقانه تبليغاتي غرب ايستاده و با تبديل تهديد به فرصت رسماً به سازمان ملل پايان برجام و لغو تمامي تعهدات ايران از جمله اجراي معاهده اختياري ان. پي. تي را به دليل مشخص و روشن موجود اعلام داشته و به سازمان ملل فرصت محدود بدهند تا نسبت به زیاده‌خواهی غرب و ضرورت واداشتن آنها به انجام تعهدات برجامي خود تصمیم‌گیری نمايد كه در غيراين‌صورت جمهوري اسلامي ايران هيچ تعهدي نسبت به اجراي برجام نخواهد داشت. تنها در اين صورت است كه به عقب‌نشینی نظام سلطه و شيطان بزرگ از زیاده‌خواهی خود مي‌توان اميدوار بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار