کد خبر: 908350
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
شروع دلسرد كننده سريال‌های مناسبتی ماه رمضان تلويزيون
سه سريال مناسبتي ماه رمضان كه از شبكه‌هاي یک ، 2 و 3 سيما پخش مي‌شود، در روزهاي ابتدايي پخش، حضور كم فروغي داشته‌اند به نحوي كه بازپخش سريال «پايتخت4» بيننده‌هاي بيشتري از اين سه سريال دارد.
محمدصادق عابديني

به فاصله اندكي بعد از اذان مغرب به افق تهران، شبكه 3 سيما با سريال «رهايم نكن» اولين مجموعه داستاني ويژه ماه رمضان را روي آنتن مي‌فرستد. «رهايم نكن» در روزهاي اخير سوژه و دستمايه شوخي‌هاي مردمي در فضاي شبكه‌هاي اجتماعي شده است. علت اصلي اين شوخي‌ها هم به حضور «امين تارخ» بازيگر توانمند سينما و تلويزيون در اين سريال باز مي‌گردد.

از جراحت تا رهايم نكن حرف مرد يكي است

محمد مهدي عسگرپور در ماه رمضان سال 89، يعني حدود 9 سال پيش سريال«جراحت» را به نويسندگي سعيد نعمت الله براي شبكه 3 سيما ساخت. در اين سريال امين تارخ نقش اول مرد را بازي مي‌كرد. اين سريال تم خانوادگي داشت و به مشكلات زندگي دو برادر مي‌پرداخت. گريم امين تارخ در اين سريال بعد از 9 سال با دستكاري بسيار كمي در سريال جديد عسگرپور استفاده شد. خبرگزاري جمهوري اسلامي در زمان پخش «جراحت» نظر چند منتقد فيلم را درباره اين سريال جويا شد. نظرات آنها درباره اينكه «جراحت» مناسب ماه رمضان نيست و در آن جايگاه بزرگ‌تر‌هاي خانواده به خوبي نشان داده نشده، جالب توجه است. اين اتفاق باز هم در سريالي كه عسگرپور ساخته، تكرار شده است.
«رهايم نكن» سريالي است كه در ماه رمضان پخش مي‌شود ولي سريالي مناسبتي ماه رمضان نيست و كاركرد مناسب اين ماه را ندارد.
امين تارخ كه بيش از دو سال بود در تلويزيون سريالي نداشت، با «رهايم نكن» به تلويزيون بازگشته است. وي كه سابقه طولاني ايفاي نقش در سريال‌هاي مناسبتي دارد، در مصاحبه با ايسنا، از حضورش در رهايم نكن دفاع می‌کند و درباره اينكه چرا در سريال‌هاي ماه رمضاني بيشتر ديده مي‌شود، مي‌گويد: من كارم بازيگري است چه ايام رمضان باشد، چه عيد و چه مناسبت‌هاي ديگر. حال اگر به شكل تصادفي چندين كار رمضاني داشته‌ام به اين دليل بوده است كه تلويزيون كارهاي ماه رمضان را جدي‌تر مي‌گيرد. تلويزيون اصولاً در اين مناسبت بودجه بيشتري قائل مي‌شود و سوژه‌هاي قابل طرح را انتخاب مي‌كند و اصولاً ريسك بيشتري مي‌كند، به عنوان مثال در سريال «اغما» خيلي بحث بود كه اساساً قضيه شيطان و ابليس مطرح شود و بالاخره اين ريسك را كردند و مطرح كردند و در ماه مبارك مي‌توانستند اين كار را بكنند يا كار «جراحت» كه يك فردي فرد ديگر را دوست دارد و پيش از محرميت با مشكلاتي مواجه مي‌شوند كه اين مسئله مطرح شد و هيچ اتفاق بدي هم نيفتاد.

بچه مهندس، فقط عنوانش طنز است

بعد از پايان سريال «رهايم نكن» در شبكه 3، پخش سريال مناسبتي شبكه 2 شروع مي‌شود. بچه مهندس، به كارگرداني علي غفاري، داستانش از دهه 60 آغاز و به دهه 90 ختم مي‌شود. وقتي سريال پدر به طور ناگهاني از جدول پخش شبكه 2 حذف شد و «بچه مهندس» به جاي آن نشست، اين گونه عنوان شد كه بچه مهندس سريال طنز است!
از نام سريال هم كه يكي از تكيه‌كلام‌هاي مردمي است، اين گونه برمي‌آمد كه قرار است در شب‌هاي ماه رمضان، شبكه 2 سيما يك سريال طنز داشته باشد، ولي در عمل سريال بچه مهندس يك درام اجتماعي و حتي تلخ از آب درآمده است، به طوري كه بازي بهناز جعفري در نقش مدير يك يتيم‌خانه از نظر اعمال خشونت و بدرفتاري با بچه‌هاي يتيم بي‌شباهت با رفتار تنارديه‌ها با كوزت در رمان بينوايان نيست.
حضور برزو ارجمند در اين سريال و همچنين ايفاي نقش وي در نقش اول سريال «سر دلبران» كه در هر دو نيز كاراكتر مثبت، رزمنده شهيد و روحاني مردمي را ايفا مي‌كند در نوع خود جالب است. يكي از ايراداتي كه به سريال «بچه مهندس» وارد شده بازي‌هاي ضعيف مجموعه بازيگران اين سريال است.

سردلبران و سيدي كه مردم دوستش دارند

«سردلبران» آخرين سريال مناسبتي اين شب‌هاي تلويزيون است؛ سريالي به كارگرداني محمدحسين لطيفي كه بيشتر مراحل فيلمبرداري آن در يزد انجام شده است. داستان سريال نيز به حضور روحانيت در بطن جامعه مي‌پردازد.
برزو ارجمند در سريال پرده نشين نقشي را بازي مي‌كند كه شباهت زيادي به حضور وي در فيلم «معراجي ها» دارد؛ روحاني جوان، شوخ طبع، خدا ترس و مردمي كه سعي مي‌كند با همه اقشار مردم رابطه خوبي برقرار و گره از كار آنها باز كند.
پيش از اين نيز يك بار تلويزيون در سريال «پرده‌نشين» به زندگي روحانيت نزديك شده بود كه با استقبال خوبي روبه‌رو شد. بازي درخشان فرهاد آئيش در سريال «پرده نشين» باعث شد كه با وجود گذشت چند سال از پخش اين سريال، اين بازيگر در جشنواره «جام جم» جايزه بگيرد.

پايتخت4 همچنان پربيننده

در كنار سريال‌هاي تازه، شبكه‌هاي يك، 5 و نسيم اقدام به پخش سريال‌هاي طنز قديمي كرده‌اند. شبكه يك مجموعه «پايتخت4» را كه در سال 94 پخش كرده بود بار ديگر براي ماه رمضان انتخاب كرده است. ماجراهاي خانواده معمولي كه نوروز امسال از تركيه و سوريه سر درآورده بودند، يك بار ديگر به تلويزيون آمدند.
پايتخت 4، اين روزها يكي از پربيننده‌ترين مجموعه‌هاي ماه رمضان تلويزيون شده است. اينكه مجموعه‌هاي ماه رمضان امسال هيچ كدام فضاي طنز ندارند و حتي سريالي مانند «رهايم نكن» با مراسم ختم و مرگ شروع شده و فضاي غمباري را تا امروز القا كرده، باعث شده تا «پايتخت» بيش از پيش ديده شود. برخي از نقدهاي منتشر شده بر سريال‌هاي ماه رمضاني نبود سريال طنز را يكي از ضعف‌هاي سريال‌سازي براي ماه رمضان امسال عنوان كرده‌اند. جبار آذين منتقد پيشكسوت به ايسنا مي‌گويد: «توليد برنامه‌هاي غم‌انگيز مي‌تواند يكي از دلايل اصلي كاهش مخاطبان تلويزيون باشد. تجربه نشان داده كه توليد هر چه بيشتر برنامه‌هاي اندوهگين باعث مي‌شود تا گرايش مردم به سمت برنامه‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي افزايش پيدا كند.»
اين منتقد مي‌افزايد: «سال‌ها پيش در ماه مبارك رمضان برنامه‌هايي با ساختار و مضامين طنز توليد و پخش مي‌شد كه اتفاقاً در جذب مخاطب نيز بسيار موفق بودند. اما الان چند سالي است كه جاي اين دست از برنامه‌ها در تلويزيون خالي است و جاي آنها را برنامه‌هايي پُر كرده است كه حتي اگر ساختار غم‌انگيزي نداشته باشند، اما درونمايه آنها به نوعي با غم و اندوه گره خورده است.»
تلويزيون سابقه خوبي از پخش مجموعه‌هاي طنز در ماه رمضان دارد و مشخص نيست چرا در سال‌هاي اخير اين تجربه موفق را كمتر تكرار مي‌كند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار