کد خبر: 908332
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
از نهمي 2013 تا يازدهمي 2017
ليگ جهاني واليبال كه حالا نامش به ليگ ملت‌هاي واليبال تغيير يافته است عرصه‌اي بوده براي هنرنمايي مردان بلندبالاي واليبال ايران در برابر حريفان قدر بين‌المللي.

فريدون حسن

ليگ جهاني واليبال كه حالا نامش به ليگ ملت‌هاي واليبال تغيير يافته است عرصه‌اي بوده براي هنرنمايي مردان بلندبالاي واليبال ايران در برابر حريفان قدر بين‌المللي. به جرئت مي‌توان گفت وقتي كه در سال 2013 نام ايران در جمع تيم‌هاي حاضر در اين تورنمنت مهم و بزرگ قرار گرفت كمتر كسي مي‌توانست تصور كند كه ايران تازه سر بلند كرده در واليبال اينچنين ماندگار شود و بزرگان واليبال دنيا را به چالش بكشد.
هر چند كه ايران با خوليو ولاسكو در سال 2013 نتوانست عنواني بهتر از نهمي را در ليگ جهاني نصيب خود كند، اما شكست دادن بزرگاني چون ايتاليا و كوبا نشان از ظهور قدرت تازه واليبال آسيا و مچ‌اندازي او با قدرت‌هاي جهان واليبال داشت.
سال 2014 سالي متفاوت برابر واليبال ايران بود. حالا ديگر كسي ايران را زنگ تفريح قلمداد نمي‌كرد. اسلوبودان كواچ جانشين ولاسكو شده بود تا ايران چهره جوان‌تري روي نيمكت داشته باشد. بنابراين وقتي با ايتاليا، برزيل و لهستان در يك گروه قرار گرفتيم اين حريفان پرادعا بودند كه صداي زنگ خطر را شنيدند و البته درست هم شنيده بودند، اما نتوانستند مقابل اين پديده تازه مقاومت كنند تا ايران از اين گروه به مرحله بعدي صعود كند. ايران در مرحله بعد هم موفق ظاهر شد و در بهترين سال خود به جمع چهار تيم برتر دنيا صعود كرد و در نهايت روي سكوي چهارم جهان قرار گرفت. شكست دادن برزيل، لهستان و ايتاليا اوج هنرنمايي مردان واليبال ايران بود.
واليباليست‌هاي ايران حالا چهره‌هاي شناخته‌شده‌اي هستند، بنابراين حريفان از همان ابتدا روي آنها متمركز شدند. ليگ جهاني 2015 با اين شرايط براي ايران آغاز شد، مسابقاتي سخت كه هر چند به لحاظ كسب نتيجه براي ايران چيزي شبيه رقابت‌هاي سال قبل بود، اما حتي با كسب اين نتايج هم شاگردان كواچ موفق به صعود از گروه مقدماتي نشدند تا ثابت شود كه نمي‌توان تنها به داشته‌هاي موجود اكتفا كرد. ايران نيازمند يك پوست‌اندازي اصولي بود.
2016 سال المپيك بود. واليبال ايران تقريباً تمام قدرت خود را جمع كرد تا براي نخستين‌بار بليت بزرگ‌ترين رويداد ورزشي جهان را به دست آورد و موفق هم شد. شايد به خاطر همين بود كه به‌رغم كسب اين نتيجه خوب با لوزانو نتوانست در ليگ جهاني آن سال چندان بدرخشد. مردان ايران پس از كسب جواز حضور در المپيك با استراحتي كوتاه وارد رقابت‌هاي ليگ جهاني شدند و در نهايت با كسب عنوان هشتمي به كار خود در اين رقابت‌ها پايان دادند.
ليگ جهاني سال 2017 در قالبي متفاوت برگزار شد و تيم‌هاي جهان در سه سطح با هم به رقابت پرداختند. حضور ايران در سطح اول رقابت‌ها اين مسئله را ثابت مي‌كرد كه جهان نگاهي تازه به واليبال ايران پيدا كرده، واليبالي كه حالا تجربه المپيك را نيز به اندوخته‌هاي خود اضافه كرده بود.
ايران كه با هدايت كولاكوويچ راهي اين ميدان شده بود با كسب سه برد و شش شكست در رتبه يازدهم ليگ جهاني قرار گرفت تا كولاكوويچ زنگ جوانگرايي را براي دور بعدي ليگ جهاني در سال 2018 به صدا درآورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار