کد خبر: 908288
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
آيت‌الله محمدعلي تسخيري

آيت‌الله محمدعلي تسخيري در نشست «آرا و انديشه‌هاي آيت‌الله شهيد سيدمحمدباقر صدر» که هفته گذشته در پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي برگزار شد با ايراد سخناني گفت: من کوچک‌ترين شاگرد مرحوم صدر هستم. ۲ نوع تفسير قرآن بسيار مهم‌ هستند. تفسير تجزيه‌اي يا تفسيري و تفسير موضوعي. شهيد صدر معنايي ديگر به روش موضوعي دادند. اگر تفسير ما آيه به آيه باشد روش تفسيري است اما اگر آيات مرتبط با يک موضوع جمع‌آوري شود و از همه آنها يک برداشت انجام شد مي‌شود روش موضوعي. شهيد صدر روشي جديد در تفسير قرآن را ايجاد كردند. به اين صورت که ابتدا بايد موضوعي حياتي و اساسي را انتخاب کنيم و پيش از پرداختن به آن خودمان فکر کنيم و نظريات مرتبط با اين موضوع را بررسي کنيم و سؤالات اساسي درباره اين موضوع را دربياوريم و در انتها به سراغ قرآن برويم.
وي افزود: اين روش از تجربه انساني شروع مي‌کند و به نطق قرآن ختم مي‌شود. مثلاً مي‌خواهيم آزادي را در قرآن بررسي کنيم. نگاه مي‌کنيم به مکتب سرمايه‌داري که در اين باره چه مي‌گويد. در ادامه مي‌بينيم مارکسيست‌ها در اين باره چه مي‌گويند. سپس مي‌بينيم قرآن در اين باره چه مي‌گويد. به تعبير حضرت علي(ع) قرآن را به حرف آوريم. در اين باره خيلي بايد تأمل کرد. قرآن به اين آساني‌ها با کسي صحبت نمي‌کند. ايشان معتقد بود بايد حرف اصلي قرآن را بفهميم بدون اينکه متأثر از فکر ديگري باشيم.
آيت‌الله تسخيري عنوان کرد: تفسير موضوعي که شهيد صدر مطرح کردند اين گونه بود که گام اول را تفسير ترتيبي مي‌دانستند و تفسير موضوعي را مرحله بعد مي‌دانستند نه اينکه جايگزين آن باشد. ايشان مي‌گفتند از خطبه ۱۵۸ نهج‌البلاغه اين گونه بر مي‌آيد که به تفسير موضوعي به اين شيوه بپردازيم.
منبع‌: مهر

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر