کد خبر: 908259
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
1800 چاه آب غيرمجاز در استان قم فعال است كه اين ميزان به سفره‌هاي زيرزميني لطمه وارد مي‌كنند.

احمد حاج حسيني مسگر مديرعامل شركت آب منطقه‌اي قم با عنوان كردن مطلب فوق و با اشاره به ضرورت مديريت آب گفت: در استان قم 4300 چاه غير مجاز اعلام شد، در حالي كه تعداد زيادي از آن متروك است. اما حدود 1800 چاه آب غيرمجاز در اين استان فعال است كه اين ميزان به سفره‌هاي زيرزميني لطمه وارد مي‌كنند.

وي تصريح كرد: در قم تعدادي چاه‌ آب شور وجود دارد كه نگاه وزارت نيرو به اين چاه‌ها، همچون چاه خشك است. چاه‌هاي مجاز با برداشت غير مجاز نيز از ديگر دغدغه‌هاي قم است؛ با يك ساعت چاه مجاز 130 هزار متر مكعب آب‌هاي زيرزميني در قم تحليل مي‌رود.

اين مسئول خاطرنشان كرد: 7 هزار و 800 هكتاز يونجه‌كاري در قم داريم كه نياز به آب مشخص دارد و بايد به سمت و سوي اصلاح الگوي كشت برويم.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي قم يادآور شد: قرار است در رابطه با اصلاح الگوي كشت و وضعيت آب در قم از منابع آب آماربرداري شود. طرح احيا و تعادل بخشي در سال‌هاي گذشته دنبال شده است و13 پروژه زيرمجموعه آن بوده كه متناسب با هر استاني پروژه‌هايي را پررنگ‌تر مي‌ديدند و در قم تمركز در سامانه تعادل استفاده از آب چاه‌هاي مجاز است.

حسيني مسگر گفت: در قم در رابطه با آب بايد براي پروژه‌هاي اولويت‌دار هزينه شود و به سمت مصرف بهينه آب برويم؛ استفاده بي‌رويه آب از چاه‌هاي مجاز در سال‌هاي گذشته موجب كاهش ساليانه 250 ميليون مترمكعب از سفره‌هاي آب زيرزميني در قم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار