کد خبر: 908209
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۷
دبیر جشنواره ملی بهره وری گفت: نرخ رشد بهره‌وری طی سالیان گذشته فاصله معناداری با صفر نداشته و به نظر می رسد قرار نیست از سرمایه‌گذاری‌های جدید و منابع نفتی موجود در کشور بهتر استفاده کنیم.
جوان آنلاین: جشنواره ملی بهره وری با هدف اشاعه فرهنگ مدیریت بهره وری در کشور و کمک به افزایش توان رقابت پذیری بنگاه‌های اقتصادی و قدردانی از بهره ورترین مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی به طور سالانه با حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار می‌شود. در هر دوره این جشنواره سازمان‌ها در ۵ رویداد شامل مسابقه ملی بهره وری، مسابقه ملی بهینه کاوی، مسابقه ملی تجربه‌های موفق، مسابقه ملی بهترین محل برای کار و مسابقه ملی برترین توان اجرا با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

فرآیند اجرایی این جشنواره از یکم خردادماه هر سال (مصادف با روز ملی بهره وری) آغاز و تا یکم خردادماه سال بعد، ادامه می‌یابد که علاوه بر ارایه لوح‌های تقدیر به برترین‌ها در هر مسابقه، به بهترین عملکرد در مجموع ۵ رویداد، تندیس ملی بهره وری نیز اعطا می‌شود.

امروز یک خرداد ماه و همزمان با روز ملی بهره وری، آیین بزرگداشت روز ملی بهره وری و نهمین جشنواره ملی بهره وری با حضور و مشارکت مقامات مختلف کشوری، فعالان اقتصادی، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و واحد‌های تولیدی و خدماتی در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

در این مراسم فرشید شکرخدایی دبیر جشنواره ملی بهره وری اظهار کرد: براساس اهداف برنامه چهارم و پنجم توسعه قرار بود یک سوم از رشد اقتصادی کشور از طریق ارتقای بهره‌وری محقق شود، اما بنا به اظهار نهاد‌هایی که متولی ارایه آمار کلان در کشور هستند این هدف محقق نشده است و بر اساس اظهارات اقتصاددانان، نرخ رشد بهره‌وری در طی سالیان گذشته در درازمدت فاصله معناداری با صفر نداشته است و این موضوع به این معنا است که گویا قرار نیست ما از سرمایه‌گذاری‌های جدید و منابع نفتی موجود در کشور بهتر استفاده کنیم و هر ساله در مجموع کل اقتصاد در اتلاف منابع در کشور توانمندتر می‌شویم.

نائب رئیس کمیسیون رقابت، خصوصی سازی و سلامت اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: با بررسی وضعیت ساختار اقتصادی در کشور مشاهده می‌شود که ۸۵ درصد از اقتصاد کشور دولتی و یا شبه دولتی است. در ایران ۸ میلیون نفر، به عنوان کارمند و شاغل بخش دولتی، به صورت ثابت از دولت حقوق دریافت می‌کنند.

وی افزود: این افراد با هر سطح از عملکرد و توانایی، بدون آنکه سیستم اثربخشی برای تشویق و تنبیه و ترغیب آن‌ها به اجرای بهتر وظایف وجود داشته باشد، حقوق دریافت میکنند و این امر بهره‌وری آن‌ها را کاهش میدهد. این بیانگیزگی فقط مختص کارکنان بخش دولتی و شبه دولتی نیست و شامل حال مدیران این بخش نیز میشود چرا که تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که در بخش دولتی تعداد موارد سمت‌های حساس مدیریتی که به دلیل ارتباطات و بدون دانش و تجربه کافی بوده بیشتر بوده است.

دبیر جشنواره ملی بهره وری ادامه داد: در بخش خصوصی فعالان این بخش امکان کمتری جهت استفاده از رانت‌ها و حمایت‌های دولتی دارند و به همین دلیل ناچار هستند بهره‌وری و ساعت مفید کاری را افرایش دهند. اما بخش دولتی به دلیل استفاده سهل‌الوصول‌تر از منابع نفتی و در برخی موارد رانت‌های اقتصادی، ضرورتی برای این امر نمیبینند.

شکرخدایی گفت: بنابراین با توجه به اینکه با وجود خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته در کشور هنوز حدود ۸۵ درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش دولتی و شبه دولتی است، لذا ارتقای اثربخشی و کارآیی عملکرد بخش خصوصی به صورت مداوم در طی سال‌های گذشته به استناد شاخص‌های اندازه‌گیری شده در سامانه ملی اندازه‌گیری شاخص‌های بهره‌وری ایران، در برابر ناکارآمدی‌های موجود در مدیریت سازمان‌های دولتی و شبه دولتی بی تاثیر بوده است.

وی تاکید کرد: لذا راه اندازی سیستم‌های اثربخش در پرداخت پاداش‌های بهره‌وری در سازمان‌های دولتی و شبه‌دولتی و پرهیز از سیاسی‌کاری در این سازمان‌ها، خصوصی‌سازی واقعی در کشور، جلوگیری از رانت‌های اقتصادی و افزایش فضای رقابتی در بخش‌های مختلف اقتصاد می‌تواند راه‌هایی برای ارتقای بهره‌وری در اقتصاد کشور باشد.

این رویداد با حمایت معنوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در قالب ۴۰ صنعت به بررسی بهره‌وری کسب‌وکار‌های اقتصادی در ۲ هزار بنگاه اقتصادی (در دوره زمانی ۵ تا ۹ سال) می‌پردازد تا شرکت‌هایی که بیشترین بهره‌وری را در مراحل مختلف فعالیت بنگاه خود داشته‌اند، معرفی و با لوح تقدیر ویژه جشنواره ملی بهره‌وری برجسته شوند.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار