کد خبر: 908174
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
العامری: از طایفه‌گری عبور می‌کنیم
با اعلام رسمی نتایج انتخابات عراق، رقابت بر سر تشکیل دولت آینده این کشور بالا گرفته است. اکنون رایزنی‌ها برای ائتلاف سیاسی به منظور تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان و معرفی نخست‌وزیر و تشکیل دولت به بالاترین سطوح خود رسیده است

به گزارش جوان آنلاین، با اعلام رسمی نتایج انتخابات عراق، رقابت بر سر تشکیل دولت آینده این کشور بالا گرفته است. اکنون رایزنی‌ها برای ائتلاف سیاسی به منظور تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون در پارلمان و معرفی نخست‌وزیر و تشکیل دولت به بالاترین سطوح خود رسیده است. بر اساس قانون اساسی عراق، نخست‌وزیر عراق باید از جانب فراکسیون اکثریت در پارلمان معرفی و سپس انتخاب شود و دو سوم آرای نمایندگان را برای انتخاب نیاز دارد. به همین علت، رایزنی‌ها برای تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون هم‌اکنون در عالی‌ترین سطوح دنبال می‌شود. در تازه‌ترین مورد از این رایزنی‌ها، هادی العامری، دبیرکل سازمان بدر و رئیس ائتلاف النصر که با تصاحب 48 کرسی پارلمان در جایگاه دوم ائتلاف‌های پیروز در انتخابات قرار دارد، یکشنبه سلسله رایزنی‌ها و دیدارهای جداگانه‌ای را با جریان‌های سیاسی عراق داشت. دفتر رئیس سازمان بدر در بیانیه‌ای تصریح کرد هادی العامری با ایاد علاوی، رئیس ائتلاف الوطنیه، عمار الحکیم رهبر جریان الحکمه و نوری المالکی، رئیس دوله‌القانون دیدار کرد. عامری همچنین با مسعود بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان تماس تلفنی برقرار کرد. طبق این بیانیه، عامری در این رایزنی‌ها با رهبران ائتلاف‌ها و جریان‌ها، «با آنها درباره تشکیل دولت بعدی و تمرکز بر برنامه‌های دولتی» گفت‌وگو کرد. رهبر ائتلاف الفتح همچنین در همان روز با مقتدا صدر رهبر فهرست «سائرون» دیدار کرد. 2 طرف در این دیدار درباره تحولات سیاسی در عراق و نتایج انتخابات پارلمانی اخیر بحث و تبادل نظر کردند.

هادی العامری پس از این رایزنی‌های گسترده در گفت‌وگو با السومریه‌نیوز گفت: عزم خود را برای عبور از فرقه‌گرایی و تشکیل فراکسیون اکثریت ملی برای حل مشکلات عراق جزم کرده‌ایم. عامری در عین حال افزود: «سخن درباره تشکیل فراکسیون شیعی کاملا بی‌اساس» است. در همین راستا، براء الشمری، نویسنده عراقی طی یادداشتی در روزنامه قطری «العربی الجدید» با بررسی پیچیدگی وضعیت سیاسی در عراق پس از اعلام نتایج نوشت:  ائتلاف سائرون که در بردارنده «مقتدا صدر »رهبر جریان صدر، کمونیست‌ها و نیروهای مدنی است ۵۴ کرسی کسب کرده و ائتلاف الفتح که نماینده نیروهای الحشدالشعبی است، با ۴۷ کرسی در رده دوم قرار گرفته است. با وجود در صدر قرار داشتن سائرون اما این ائتلاف نیازمند همپیمانی با سایر گروه‌های پیروز در انتخابات برای تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر است اما به دلیل اقدام مقتدا صدر در وتو کردن همپیمانی با ائتلاف دوله‌القانون به رهبری نوری مالکی و ائتلاف الفتح، به رهبری هادی العامری، عرصه سیاسی کشور به سوی تبدیل شدن به یک میدان نبرد برای تسویه حساب‌های میان صدر و ائتلاف‌های با بلوک محور مقاومت (الفتح و دوله‌القانون) پیش می‌رود و همین مساله به طولانی شدن روند تشکیل دولت جدید منجر خواهد شد. یکی از اعضای ائتلاف سائرون در گفت‌وگو با این روزنامه قطری، اظهار داشت تشکیل فراکسیون بزرگ‌تر که حق نامزد کردن شخصی برای تصدی پست نخست‌وزیری را دارد، نیازمند موافقت ۱۶۵ نماینده است و این امر برای سائرون آسان نیست.  وی با اشاره به مذاکره با ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی با 42 کرسی برای همپیمانی، گفت به دلیل وجود تفاهم و توافق‌های پیشین که هرچند غیررسمی بوده، این همپیمانی دشوار نیست اما پافشاری النصر به نامزدی مجدد عبادی، مذاکرات را متوقف کرده است، زیرا صدری‌ها و همپیمانان کمونیست آنها مخالف این امرند. در همین حال، عدنان السراج، عضو ائتلاف النصر و رئیس مرکز توسعه رسانه، پیروزی قطعی سائرون برای تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگ‌‌تر را رد کرد و اظهار داشت نتایج انتخابات کنونی، اوضاع را پیچیده کرده است، این در حالی است که در انتخابات پیشین، ائتلاف‌ها هر یک ۹۰ یا ۸۰ یا ۷۰ کرسی کسب می‌کردند و این امر همپیمانی نهایی و در نهایت تشکیل دولت را تسهیل می‌کرد اما امروز به دلیل نزدیک بودن شمار کرسی‌های ائتلاف‌های پیروز در انتخابات به یکدیگر، وضعیت فرق می‌کند و دولت تنها پس از همپیمانی بیش از 2 ائتلاف می‌تواند تشکیل شود.

در این میان به نظر می‌رسد ائتلاف النصر به دلیل انعطاف‌پذیری‌اش، بهترین حلقه وصل میان ائتلاف‌های مختلف باشد. وی افزود: همپیمانی سائرون با جریان حکمت ملی، نمی‌تواند طرفین را به تشکیل دولت برساند و راهکار این امر، سپردن پست نخست‌وزیری برای بار دوم به حیدر العبادی است. اگر ائتلاف سائرون پیشنهاد پست نخست‌وزیری را به العبادی ندهد، وی با ائتلاف‌های دوله‌‌القانون و الفتح همپیمان می‌شود تا فراکسیون اکثریت را تشکیل دهد. در این میان احزاب کرد بویژه حزب دموکراتیک کردستان، مهره و بازیگر مهمی در روند تشکیل دولت به شمار می‌روند. ائتلاف سائرون ۵۴ کرسی کسب کرده و این برای تشکیل فراکسیون اکثریت کافی نیست. سائرون خطوط قرمزی را علیه دوله‌القانون ترسیم کرده و این امر به نفعش نیست. از سوی دیگر، سعد المطلبی از رهبران ائتلاف دوله‌القانون هیچ اهمیتی برای تسویه‌حساب سائرون قائل نمی‌شود و می‌گوید ائتلافش هرگز با صدری‌ها همپیمان نمی‌شود و در مقابل آنها، با الفتح و النصر، تفاهماتی دارد. ضمن اینکه کانال‌هایی را برای تماس با احزاب کرد و سنی باز کرده است و با همه موافقان طرح اکثریت سیاسی گفت‌وگو خواهد کرد. نوری المالکی که پیش از این طرح تشکیل دولت اکثریت را ارائه کرده بود، با رهبران الفتح در این زمینه رایزنی کرده بود اما ائتلاف سائرون این طرح را رد کرد و آن را موجب تثبیت فرقه‌گرایی و اختلافات مذهبی دانست. احمد التمیمی، از اعضای ائتلاف الفتح نیز می‌گوید: قرار گرفتن سائرون در راس بازی سیاسی در کشور، امور را به جایی غیر از تشکیل دولت می‌کشاند.

منبع: وطن امروز

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار