کد خبر: 907630
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
طرح آمریکایی‌ها در عراق چه بود
ا آغاز بحران داعش در عراق و نزدیک شدن به انتخابات 2018، تلاش واشنگتن جلوگیری از برگزاری انتخابات عراق و لغو این انتخابات در سال جاری میلادی بود
جوان آنلاین: با آغاز بحران داعش در عراق و نزدیک شدن به انتخابات 2018، تلاش واشنگتن جلوگیری از برگزاری انتخابات عراق و لغو این انتخابات در سال جاری میلادی بود. از دو سال قبل طرح آمریکایی‌ها برگزار نشدن انتخابات در موقع معین و تشکیل دولت موقت در دوران لغو و تعلیق انتخابات بود. با این خط عراق رسماً وارد فضای نوین سیاسی می‌شد و بغداد مجبور بود قانون اساسی جدیدی را تنظیم کند که قطعاً در این قانون اساسی طرح‌هایی برای محدودیت مقاومت و از همه مهمتر جایگاه سیاسی شیعیان در دستور کار قرار می‌گیرد. آمریکایی‌ها مایل بودند با برجسته کردن حضور داعش در عراق و افزایش موج ناامنی بر شهرهای بزرگ با اقدامات تروریستی مسیر برگزاری انتخابات در عراق را غیرمعقول و امری باطل معرفی کنند که با تشکیل حشدالشعبی و عملیات‌های پی‌درپی در مناطق مختلف عراق ازجمله موصل، تکریت، فلوجه و... عراق در سال 2017 میلادی پاکسازی شد و گروه‌های تروریستی مجبور شدند به مناطق بیابانی پناه ببرند. این دستاورد در مرحله نخست طرح آمریکایی‌ها را برای برگزار نشدن انتخابات از بین برد و سناریو قانون اساسی نوین عراق را نابود ساخت. قانون اساسی که می‌توانست عراقی‌ها را به برده سیاست‌های واشنگتن در منطقه تبدیل کند.

شکست سناریوی عدم برگزاری
با شکست سناریوی عدم برگزاری، نهادهای امنیتی آمریکا فاز دیگری را در عراق کلید زدند. آنها با جلو انداختن بارزانی و پرونده کردستان، «تجزیه عراق» را دستور کار قرار دادند که این بار نیز هوشمندی بغداد و هم‌پیمانانش مانع از اجرایی شدن این تصمیم شد و رسماً طرح آمریکایی‌ها از بین رفت.
پس از سناریوی فوق و جدی شدن فضای انتخابات، تلاش آمریکا به کاهش مشارکت عمومی و تخریب شخصیت‌های برجسته مقاومت به‌ویژه «نوری مالکی» و «هادی عامری» بود. فضای انتخابات در عراق به جایی رسید که دبیرکل عصائب اهل حق مدعی شد به دلیل نبود امنیت شهری مشارکت کاهش یافت و مشارکت عمومی عراق راضی‌کننده نبود. انگیزه آمریکایی‌ها از کاهش مشارکت در انتخابات مجلس، جلوگیری از ورود رأی سازمانی و ملی احزاب حامی محور مقاومت بود اما این طرح هم با پیروزی ائتلاف الفتح و دولت قانون عملاً بی‌نتیجه باقی ماند. ضمن آنکه نزدیک به 50 کرسی توسط ائتلاف الفتح تصاحب شد و این ائتلاف توانست با نخستین حضور صاحب کرسی‌های قدرتمندی در عراق شود.

تلاش آمریکا برای ایجاد اختلاف میان احزاب شیعی
 نباید فراموش کرد پس از برگزاری انتخابات در عراق تلاش آمریکایی‌ها ایجاد اختلاف میان احزاب شیعی است. در عراق احزاب شیعی با هر اختلافی که باشند در دوران تشکیل فراکسیون اکثریت دور یک میز جمع می‌شوند.
 با اعلام فراکسیون اکثریت، کرسی نخست وزیری، ریاست جمهوری و رییس مجلس را تعیین می‌کنند که بر حسب توافقات قبلی این سه کرسی میان شیعیان، اهل سنت و اکراد در عراق بر حسب جمعیت تقسیم می‌شود. تلاش آمریکایی‌ها در این انتخابات ایجاد اختلاف میان احزاب شیعی و ریزش آرای آنها بود که تا به امروز موفق نبوده است.

پیروزی فتح دستاوردی برای حشدالشعبی
پیروزی هادی عامری قطعاً با 47 کرسی همراه، یک دستاورد بزرگ برای عراقی‌ها به‌ویژه جریان حشدالشعبی محسوب می‌شود و این پیروزی می‌تواند آینده مقاومت را در عراق تضمین نمایند. لازم به یادآوری است این ائتلاف هرچند در فراکسیون اکثریت ادغام می‌شود اما می‌تواند برای کسانی که در عراق ضدمقاومت رفتار کنند، یک بازیگر متقابل محسوب شوند.
حال طرح دوم آمریکایی‌ها در عراق در سال 2018 میلادی منجر به شکست شد و مردم عراق با آری به مقاومت و احزاب شیعی باری دیگر نشان دادند حاضر هستند به طرف‌های عراقی ضدآمریکایی اعتماد کنند.

صدر؛ یک جریان ضدآمریکایی
نباید فراموش کرد جریان صدر که توسط رسانه‌های آمریکایی پس از انتخابات برجسته شده یک جریان ضدآمریکایی است و سال‌ها در عراق علیه منافع آمریکا نبرد نظامی کرده است. هنوز اسم جیش المقتدی و جیش المهدی در عراق برای آمریکایی‌ها دلهره‌آور است و آمریکایی‌ها می‌دانند جز در رسانه هیچ دستاوردی را از انتخابات عراق به‌دست نیاورده‌اند. متأسفانه در این چند روزه با اختلاف اندک آرای انتخابات در عراق تصور بعضی از تحلیل‌گران پیروزی یک حزب است در حالی که قدرت در مجلس عراق با ائتلاف نهایی یا فراکسیون اکثریت تثبیت می‌گردد. هر چقدر هم مقتدی صدر با سایر احزاب شیعی مشکل داشته باشد درصدی حاضر نیست با طرف‌های آمریکایی بر سر یک میز بنشیند و به ابزار سیاسی آنها تبدیل شود. صدر از خانواده اصیل و با نفوذی در عراق محسوب می‌شود و محبوبیتش به خاطر مخالفت با آمریکایی‌ها بر سر زبان افتاده است.هرچه هست شکست مفتضحانه آمریکایی‌ها در این انتخابات به راحتی قابل درک و بررسی است. به نظر هم نمی‌رسد آمریکایی‌ها از این وقایع درس بگیرند و در سناریوهای خود در ماه‌های آتی تغییراتی نشان می‌دهند که نمونه آن افزایش شکاف میان احزاب شیعی در عراق توسط رسانه‌های اجتماعی است.

نتایج نهایی انتخابات عراق
1- لیست «سائرون» وابسته به مقتدی صدر ( ائتلاف شیعیان مذهبی و حزب کمونیست عراق و افراد مستقل و تکنوکرات) - 54 کرسی
2- لیست «فتح »به رهبری هادی عامری ( شیعه مذهبی - نزدیک به ایران - فرمانده سابق سپاه بدر -  فرمانده
 حشد الشعبی - وزیر سابق راه و ترابری) 47 کرسی
3- لیست «النصر» به ریاست حیدر العبادی ( شیعه - نخست وزیر فعلی عراق) - 42 کرسی
4- لیست دولت قانون به رهبری نوری مالکی - نخست وزیر سابق - 26 کرسی
5- لیست حزب دموکرات کردستان (به رهبری مسعود بارزانی - رییس سابق کردستان عراق)- 25 کرسی
6- لیست الوطنیه به رهبری ایاد علاوی ( شیعه سکولار - نخست وزیر اسبق عراق)- 21 کرسی
7- لیست حزب الحکمه به رهبری عمار حکیم ( روحانی شیعه - رییس جدا شده از حزب مجلس اعلای اسلامی) -
 20 کرسی
  تعداد کرسی‌های پارلمان عراق: 329 کرسی است که عرب‌های سنی توانستند 35 کرسی و کردها بیش از 50 کرسی کسب کنند.
  فهرست مقتدی صدر با وجود اینکه توانست بیشترین آرا را کسب کند اما چون اکثریت مطلق ( نصف به علاوه یک) کرسی پارلمان را به دست نیاورده نمی‌تواند دولت آینده را تشکیل دهد و مجبور به ائتلاف با سایر لیست‌هاست. البته ممکن است دیگر لیست‌ها با هم ائتلاف کنند و با تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمان، حق تشکیل کابینه آینده را از آن خود کرده و نخست وزیر آینده را معرفی کند.
  مقتدی صدر با اینکه پیروز انتخابات است اما خود نمی‌تواند نخست‌ وزیر باشد زیرا عضو لیست نیست و به عنوان نماینده انتخاب نشده است.

منبع:‌صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار