کد خبر: 907587
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰

نیروهای امنیتی عربستان به تازگی دور جدیدی از بازداشت‌‌‌‌‌ها را علیه مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی آغاز کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل هم بازداشت فعالان عربستانی را محکوم کردند.
همزمان با نخستین روزهای ماه مبارک رمضان موج جدیدی از بازداشت‌‌‌‌ها در عربستان سعودی آغاز شده است. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، فعالان شبکه‌های اجتماعی تأکید کردند كه ‌مسئولان عربستانی روز پنج‌‌شنبه چهره‌های جدید متعددی از جمله مردان و زنان فعال در حوزه حقوق بشر و مخالفان عادی‌سازی روابط با اسرائیل در عربستان مانند دکتر محمد الربیعه، دکتر ابراهیم المدیمیغ و فعالان زنی چون لجین الهذلول، عزیزه الیوسف و ایمان النفجان و نیز نوره فقیه، خواهر زندانی منصور فقیه را بازداشت کردند. عبدالله الغامدی، فعال عربستانی مقیم انگلیس گفت:« مسئولان عربستانی همچنان مادر و برادرم را برای بیش از ۵۰ روز در بازداشت نگه داشته‌اند و به خانواده‌ام اجازه ملاقات با آنها را نمی‌دهند». الغامدی در مارس گذشته اعلام کرده بود که دستگاه امنیتی عربستان مادر بیمارش که بیش از ۶۰ سال دارد و برادر کوچکش را در شهر جده با هدف تهدید او و تحت فشار گذاشتنش بازداشت کردند. پس از انتصاب محمد بن سلمان به ولیعهدی عربستان در سال گذشته، رژیم سعودی اقدام به بازداشت گسترده مخالفان شامل مبلغان دینی، دانشگاهیان و فعالان اقتصادی کرده است و در این مدت بیش از 2هزار و 300 نفر بازداشت شده و دست‌کم شش ماه را بدون محاکمه در زندان سپری کرده‌اند. عربستان در سال‌های گذشته عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته است و برخی مقامات سعودی به سرزمین‌های اشغالی سفر كرده و با مقامات تل‌آویو دیدار كرده‌اند، حتی برخی منابع اعلام كرده‌اند كه بن سلمان سال گذشته به تل‌آویو سفر كرده بود. روابط عربستان با اسرائیل به حدی نزدیك شده است كه گفته می‌شود تصمیم رئیس‌جمهور امریکا برای انتقال سفارت این كشور از تل‌آویو به قدس، با چراغ سبز سعودی‌‌‌‌ها انجام شده است. عربستان و دیگر رژیم‌های عربی برای مقابله با تهدیدیات ادعایی از سوی ایران، سعی دارند با رژیم صهیونیستی ائتلاف ضد ایرانی تشكیل داده و نفوذ این كشور در منطقه را كاهش دهند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بار‌‌‌‌ها مدعی شده است كه اعراب دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانند بلكه تهدید ایران برای آنها مسئله اصلی است.

انتقاد سازمان‌های حقوق بشری

گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی اقدام اخیر مقام‌های عربستانی در بازداشت هفت فعال برجسته حقوق زنان در این کشور را که پیش از این برای حق رانندگی زنان مبارزه کرده بودند، محکوم کردند. به گزارش رویترز، این درحالی است که براساس اصلاحاتی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اخیراً انجام داد، حق رانندگی برای زنان در این کشور قرار است از ماه آینده میلادی به رسمیت شناخته و اجرا شود. سازمان عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر از مقام‌های عربستانی خواستند تا این بازداشت شده‌‌‌‌‌ها را که شامل ایمان النفجان و لجین الهذلول و دو مرد دیگر می‌شود آزاد کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار