کد خبر: 907586
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
با وجود رأی مخالف امریکا انجام شد

بعد از گذشت پنج هفته از سرکوب خشونت‌آمیز تظاهرات سریالی مسالمت‌‌آمیز فلسطینی‌‌‌ها بالاخره شورای حقوق بشر سازمان ملل به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی در نوار غزه و نقض حقوق فلسطینی‌‌‌‌ها در این منطقه رأی داد. در مقابل وزارت خارجه اسرائیل مدعی شد شورای حقوق بشر نهادی ضداسرائیلی است که «‌دورویی‌» بر آن حاکم است.
راهپیمایی‌های بازگشت از ۳۰ مارس ۲۰۱۸ آغاز شده و از آن زمان تاکنون دهها فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. تنها در راهپیمایی‌‌‌‌های دو‌‌‌شنبه و سه‌‌‌‌شنبه گذشته ۶۳ فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از ۳ هزار نفر دیگر زخمی شدند؛ تظاهراتی که با بازگشایی سفارت امریکا در قدس همزمان شده بود. در چنین شرایطی بالاخره شورای حقوق بشر سازمان ملل با ۲۹ رأی موافق، ۱۴ رأی ممتنع و رأی مخالف دو کشور امریکا و استرالیا به تشکیل کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای بررسی نقض حقوق فلسطینی‌‌‌‌ها از سوی رژیم صهیونیستی رأی داد. ابراهیم خریشه، نماینده فلسطین در این شورا خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای تحقیقات در زمینه جرایم رژیم صهیونیستی در حق فلسطینی‌‌‌‌ها شده و آمادگی فلسطین را برای همکاری با کمیته جهت معرفی طرفی که در حقیقت قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند،‌ اعلام کرد. خریشه در ادامه با اشاره به کارشکنی نماینده امریکا در شورای امنیت علیه تلاش‌های طرف فلسطینی برای دستیابی به راه‌‌‌‌هایی جهت تحقیقات در این زمینه تأکید کرد: شورای حقوق بشر باید کمیته حقیقت‌یاب را برای بررسی شرایط به وجود آمده اعزام کند. نماینده فلسطین در شورای حقوق بشر افزود: علاوه بر بیانیه‌های متعدد کشور‌‌‌ها درخواست روشنی از سوی دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب برای آغاز تحقیقات مستقیم درباره رخدادهای نوار غزه وجود دارد. وی تأکید کرد: هیچ یک از تظاهرکنندگان فلسطینی روز ۱۴ این ماه از هیچ سلاح گرم و کشنده‌ای استفاده نکرده‌اند. زید بن رعد الحسین، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرد: باید اشغالگری پایان یافته و تحقیقات بین‌المللی، مستقل و بی طرف در مورد حوادث اخیر نوار غزه آغاز شود. بن رعد با اشاره به لزوم بررسی اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان و محاکمه عاملان این خشونت‌‌‌‌ها گفت: از زمان آغاز اعتراضات در ۳۰ مارس، ۸۷ فلسطینی به ضرب گلوله سربازان اسرائیلی به شهادت رسیدند که ۱۲ تن از آنها کودک بودند. همچنین بیش از ۱۲ هزار فلسطینی دیگر در این درگیری‌‌‌‌ها زخمی شدند. آنچه رخ داده نقض حقوق بشر و توافقنامه ژنو ۴ محسوب می‌شود.

واکنش رژیم صهیونیستی

پس از صدور این بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: اسرائیل به طور کلی تصمیم شورای حقوق بشر را که بار دیگر ثابت کرد «‌یک نهاد ضد اسرائیلی‌» است، رد می‌کند. در ادامه این بیانیه ادعا شده شورای حقوق بشر نهادی است که «‌نفاق و دورویی‌» بر آن حاکم است و نتایج کمیته حقیقت‌یاب نیز از پیش مشخص است. برای همه روشن است که هدف شورا بررسی حقایق نبوده بلکه نقض «‌حق‌» اسرائیلی‌‌‌‌ها در دفاع از خود و «‌مشروعیت‌شان‌» و حرکتی علیه دولت یهودی است. نخست‌وزیر اسرائیل شورای حقوق بشر سازمان ملل، را که در مرزهای نوار غزه، برای بررسی جنایات نظامیان این رژیم تشکیل جلسه داد به «ریاکاری» متهم کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گفت: «شورای حقوق بشر دو رو است و موضعی جانبدارانه دارد که تنها آسیب وارد کردن به اسرائیل و سرپوش گذاشتن به تروریسم را هدف گرفته است.» نتانیاهو افزود: «اسرائیل به شدت با قطعنامه‌ای که از سوی متخاصمان صادر شده و نتایج آن از قبل معلوم بوده است، مخالفت می‌کند.» وی مدعی شد: «اسرائیل به دفاع از شهروندان و سربازانش ادامه خواهد داد و همچنین از حق خود دفاع می‌کند.» طبق این گزارش، قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل تصریح می‌کند که تیمی از محققان بین‌المللی جنایات جنگی به منظور بررسی تیراندازی‌های مرگبار نیروهای اسرائیلی به معترضان غزه به منطقه اعزام شوند. در همین روز، وزارت خارجه اسرائیل نیز به این رأی شورای حقوق بشر سازمان ملل واکنش نشان داده و این شورا را به «ریاکاری» متهم کرد. در متن قطعنامه آمده‌ است که «تیم اعزامی باید همه موارد اتهامی تخلف و سوء رفتار را در ارتباط با حملات نظامی علیه اعتراضات گسترده غیرنظامیان که از 30 مارس 2018آغاز شده، از جمله مواردی را که ممکن است جنایات جنگی محسوب شود، مورد تحقیق قرار دهد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار