کد خبر: 907585
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
وزير خارجه امريکا روز دوشنبه برنامه کشورش را برای رويارويي جديد با ايران اعلام مي‌کند.
در واشنگتن اما، كاخ سفید فردا حدود 200 دیپلمات خارجی را گردهم خواهد آورد تا از یك طرف به آنها از دلایل خروج امریکا از توافق هسته‌ای بگوید و از طرف دیگر، «برنامه جایگزین»(plan B) واشنگتن برای برجام را ارائه كند.

كمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا به تهران آمده تا به مقام‌های ایرانی اطمینان دهد اروپا پای برجام می‌سوزد و می‌سازد و ظاهراً برخی راهكارهای عملی را هم به طرف‌های ایرانی پیشنهاد كرده است. در واشنگتن اما، كاخ سفید فردا حدود 200 دیپلمات خارجی را گردهم خواهد آورد تا از یك طرف به آنها از دلایل خروج امریکا از توافق هسته‌ای بگوید و از طرف دیگر، «برنامه جایگزین»( plan B ) واشنگتن برای برجام را ارائه كند، برنامه‌ای كه شامل ایجاد یك ائتلاف گسترده علیه ایران است تا آنگونه كه مقام‌های دولت ترامپ می‌گویند، تهران تحت فشار این ائتلاف به یك دور جدیدی از مذاكرات تن بدهد.
به گزارش «جوان»، هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا دیروز از یك میهمانی دیپلماتیك با حضور 200 دیپلمات خارجی در واشنگتن سخن گفت، میهمانی‌ای كه به گفته او قرار است در آن‌« تصمیم ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای‌» تشریح و برنامه جایگزین واشنگتن برای برجام شرح داده شود. مقام‌های امریکایی به نیویورك تایمز گفته‌اند كه مایك پمپئو، وزیر خارجه امریکا می‌خواهد در نشست روز دو‌‌‌‌‌شنبه خود، یك طرح جایگزین برجام یا اصطلاحاً plan B ارائه كند كه شامل مذاكره مجدد با ایران برای دستیابی به یك توافق جدید است، مذاكراتی كه مقام‌های امریکایی دیروز به نیویورك‌تایمز گفتند كه دامنه‌ای گسترده‌تر از كشورهای 1+5 از جمله كشورهای عربی و حتی ژاپن را هم در بر خواهد گرفت. هدف، دستیابی دولت ترامپ به یك توافق متفاوت از توافق برجامی دولت اوباما با ایران است‌. این توافق علاوه بر اینكه به مسئله هسته‌ای ایران رسیدگی می‌كند، به سایر ابعاد سیاست خارجی ایران از جمله برنامه موشكی و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای ایران نیز خواهد پرداخت. برایان هوک، مشاور ارشد مایك پمپئو، وزیر خارجه امریکا این را كه خروج ترامپ از برجام یك «خودزنی‌» بوده‌، رد كرده و گفته كه دولت ترامپ خروج از توافق هسته‌ای با ایران را‌ یک فرصت می‌داند، نه یك خودزنی، آنطوری كه سایر رهبران جهان توصیف می‌كنند. هوک می‌گوید كه توافق هسته‌ای ایران، به کشور‌‌‌‌‌ها یک حس نادرست از امنیت داده و امریکا می‌خواهد از این مسئله مطمئن شود که هر توافق جدیدی با ایران نه تنها قابلیت‌های موشکی و هسته‌ای تهران را پوشش خواهد داد، بلکه فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را نیز مهار خواهد کرد.

مختصات استراتژی جدید

مایک پمپئو قرار است روز دو‌‌‌‌‌شنبه در سخنرانی خود در بنیاد هریتیج مختصاتی را از یک استراتژی جامع برای مقابله امریکا و اروپایی‌‌‌‌‌‌ها با فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران تشریح كند. برایان هوک یک مشاور ارشد پمپئو روز جمعه گفت كه ما نیازمند یک چارچوب جدید هستیم تا به مجموع تهدیدات ایران رسیدگی کند. ما اکنون فرصت داریم تا یک معماری بازدارنده و منع اشاعه بهتر برای ایران و منطقه خلق کنیم. مجموع موضع‌گیری مقام‌های امریکایی نشان می‌دهد كه طرح جایگزین كاخ سفید یك استراتژی چند وجهی است كه یك جنبه مهم آن، تشكیل یك ائتلاف بین‌المللی علیه ایران است. مایك پمپئو، وزیر خارجه امریکا روز پنج‌‌شنبه ضمن علنی كردن تلاش واشنگتن برای تشكیل چنین ائتلافی گفت كه امریکا به دلیل «‌فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌» ایران با کشورهای دیگر علیه ایران یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل ‌می‌دهد، ائتلافی كه البته او ادعا می‌كند كه هدف آن‌« علیه رژیم است، نه مردم ایران.» ‌«هیثر ناوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا با اشاره به تلاش‌های امریکا برای ایجاد چنین ائتلافی می‌گوید:‌« چند روز قبل‌تر در همین هفته، ما در همین جا در وزارت خارجه، حدود 200 سفیر بودیم. در آن جلسه، بسیاری از دستیاران وزیر خارجه یا دست‌کم چند نفر از آنها فرصت داشتند نگرانی‌های واقعی و جدی ما درباره فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را با سفرا در میان بگذارند.»

همراهی یا همراه نبودن اروپا؟

مقام‌های امریکایی می‌گویند كه امریكا قصد دارد از میان این فشارها، راهی به سمت مذاكره مجدد با ایران برای رسیدن یك توافق هسته‌ای باز كند. نیویورک‌تایمزنوشته که طرح پمپئو شامل مذاکرات جدیدی خواهد بود که در نهایت منجر به اعمال محدودیت‌های شدیدتر و طولانی‌تر هسته‌ای علیه ایران شود و همین طور آزمایش‌های موشکی ایران را محدود کند و فعالیت‌های تهران در منطقه را مهار نماید. برایان هوك، مشاور وزیر خارجه امریکا می‌گوید:‌« واشنگتن به دنبال دستیابی به یک نتیجه و دستاورد دیپلماتیک با ایران است و تحریم‌‌‌‌‌ها نیز بخشی از آن است. هدف از تلاش‌های ما اعمال همه فشارهای لازم برای تغییر رفتار ایران و ایجاد یک چارچوب جدید است که بتواند نگرانی‌های ما را برطرف کند.» ‌هوك گفته كه مقام‌های امریکایی امیدوارند که فشارهای اقتصادی ناشی از اعمال مجدد تحریم‌‌‌‌‌ها موجب شود تا ایران به میز مذاکره بازگردد، همان طورکه چند سال قبل این اتفاق افتاد و منجر به توافق هسته‌ای 2015 شد. با این حال، اینكه برنامه جدید كاخ سفید با استقبال اروپایی‌‌‌‌‌ها روبه‌رو می‌شود یا نه، جای شك و تردید است. به نوشته روزنامه امریکایی انتظار نمی‌رود راهبرد جدید پمپئو در قبال ایران با استقبال قدرت‌های اروپایی رو به‌رو شود که بعد از خروج امریکا از برجام به دنبال راه‌‌‌‌‌‌هایی برای خنثی کردن آثار تحریم‌های فراسرزمینی امریکا هستند، به خصوص كه خبرگزاری فرانسه دیروز از قول یك مقام اروپایی نقل كرد:« اگر موضوع ساختن چنین ائتلافی‌، فشار برای تغییر رژیم در ایران باشد، اروپاییان همراه نخواهند شد.»

اطمینان اروپا به تهران

این شك و تردید به خصوص بعد از سفر دیروز كمیسیونر انرژی اروپا تشدید شده است. «میگل آریاس کانیته» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا پس از دیدار خود با علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی ایران گفت كه اتحادیه اروپا تمامی تعهدات خود را اجرا خواهد کرد. او گفت:« ما به دوستان ایرانی خود اعلام کرده‌ایم که به همه تعهدات‌مان برای اجرای مفاد برجام پایبند خواهیم بود و این اتحادیه در مقابل امریکا و مخالفت آن با برجام خواهد ایستاد.»‌کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا گفت:«برای اتحادیه اروپا توافقنامه برجام از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا این توافقنامه برای صلح منطقه‌ای و جهانی اهمیت دارد. همه‌جانبه اعلام می‌کنیم همان طور که در چند روز گذشـته­ سران اتحادیه اروپا در نشست خود حمایت همه‌جانبه را از برجام اعلام کردند، من می‌خواهم اعلام کنم خروج امریکا از توافقنامه برجام اثری ندارد و ما تلاش داریم در کنار این توافق همکاری اقتصادی خود را با ایران حفظ کنیم. رویترز پیش از این گفته بود كه اتحادیه اروپا در حال بررسی طرحی برای انتقال مستقیم پول به بانک مرکزی ایران به منظور دور زدن تحریم‌های امریکا علیه ایران پس از خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای برجام است، موضوعی كه ظاهراً در ملاقات كمیسیونر انرژی اروپا با مقام‌های ایرانی هم مورد بحث قرار گرفته است. علی‌اكبر صالحی در این باره گفته است: «در رابطه با به‌کارگیری یورو در تعاملات میان ایران و اروپا قول مساعد دادند و گفتند که پیشنهاداتی شده و گام‌های اولیه‌ای نیز در این زمینه برداشته شده است.» ‌صالحی البته این را هم گفته كه تا زمانی که قول و قرار‌‌‌‌‌ها محقق و عملیاتی نشود ما به طور قوی نمی‌توانیم صحبت کنیم. امیدواریم در آینده نزدیک هر چه پیش می‌رویم شاهد عملیاتی شدن این قول و قرار‌‌‌‌‌ها باشیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار