کد خبر: 907577
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶

انتشار «جرم سياسي در حقوق ايران»

كتاب «جرم سياسي در حقوق ايران» آخرين اثر دكتر قدرت‌الله رحماني عضو هيئت علمي دانشگاه علامه طباطبائي از سوي انتشارات اين دانشگاه منتشر شد.
«جرم سياسي در حقوق ايران» كه محصول طرح پژوهشي مصوب دانشگاه علامه طباطبائي است، سير تاريخي پيدايش و تحول مفهوم جرم سياسي در غرب و ايران را واكاوي كرده است. نويسنده كتاب كوشيده است پرسش‌هاي مبنايي حول تأسيس حقوقي جرم سياسي و چرايي تفكيك جرم سياسي از ديگر جرائم در اروپا را با تكيه بر شواهد تاريخي توضيح دهد.
بررسي علل و عوامل ورود جرم سياسي به نظام حقوقي ايران در عصر مشروطيت و سپس تداوم آن در عصر جمهوري اسلامي، فصول اصلي اين كتاب را تشكيل مي‌دهد. در اين فصول پژوهشگر كوشيده است رازآلودگي مفهوم جرم سياسي در غرب و خطاي تاريخي تدوين كنندگان قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در اصرار بر رازگشايي از اين مفهوم در قالب الزام به «تعريف جرم سياسي» را شرح دهد. در پرتو نتايج مترتب بر پژوهش «جرم سياسي در حقوق ايران» تعريف قانوني جرم و مجرم سياسي اساساً ممتنع است و قانون جرم سياسي مصوب ارديبهشت 1395 (از آن روي كه به نام «تعريف» جرم سياسي به «تحريف» آن پرداخته است) سندگويايي بر تعريف‌ناپذيري قانوني اين مفهوم است و نه تنها بر داستان ملال‌انگيز تعريف جرم سياسي نقطه پايان نخواهد گذاشت بلكه باب تازه‌اي از مطالبات سياسي و مناقشات حقوقي عليه جمهوري اسلامي را در زمينه نقض حقوق بشر خواهد گشود.

ماجراي قتل بن‌لادن رُمان شد

رمان جديد مهدي رضايي با عنوان «من بن‌لادن را كشتم» منتشر شد.
در اين اثر داستاني، ماجراي قتل بن‌لادن و حواشي پيش و پس از آن، دستمايه يك رمان در ژانر اكشن با درونمايه نقد سياست‌هاي امريكا و فساد در سازمان ملل قرار گرفته كه از زبان سربازان امريكايي روايت مي‌شود.
در پشت جلد اين كتاب كه انتشارات آرادمان آن‌ را منتشر كرده، بُرشي از متن آمده است: «خون شرُه كرده بود تا زير پايش. بلند شدم و داخل آن آشغال‌هاي اطراف، دنبال چيزي گشتم و بندي پيدا كردم و بالاي ران سلاخي شده‌اش را بستم تا از خونريزي نميرد. نبايد مي‌مرد. بايد به نتيجه‌اي مي‌رسيدم، حتي با آن حركت وحشيانه‌ام، لبخندِ روي لبم محو نشده بود و دروغ هم نيست كه بگويم با ديدن حال و روز آن كثافت، لذت مي‌بردم. از زجر كشيدنش. لذت مي‌بردم. اين يك واقعيت است. من... لذت مي‌بردم و اين چقدر تأسف‌برانگيز است!» اين ناشر سال گذشته هم كتاب «خطاهاي نويسندگي و تجربيات نويسندگي» از رضايي را منتشر كرده بود. از اين نويسنده متولد 1362 در تهران، پيش‌تر رمان‌هاي «چه كسي از ديوانه‌ها نمي‌ترسد» و «روزگار فراموش‌شده» و نيز مجموعه داستان «آواز گوسفندها» هم منتشر شده است. رُمان «من بن لادن را كشتم» در 172 صفحه، به‌بهاي 18 هزار تومان منتشر شده است.

سخنان جنجالي بازيگر مشهور هاليوود

اگر رسواگر جنسي سفيدپوست نبود صدایش شنیده نمی‌شد!
جين فوندا بازيگر سرشناس سينما باور دارد كه اگر افشاگر رسوايي‌هاي جنسي در هاليوود يك زن مشهور سفيدپوست نبود، صدايش شنيده نمي‌شد.
جين فوندا كه براي معرفي مستند جديدي درباره زندگي خود به جشنواره كن سفر كرده است در گفت‌وگو با بي‌بي‌سي درباره موضوع رسوايي‌هاي جنسي در هاليوود و راه‌ افتادن جنبش مبارزه با آزار جنسي در محل كار صحبت كرده است.
او اعتقاد دارد كه سفيدپوست و مشهور بودن فردي كه آغازگر افشاگري‌ها در اين باره بود، باعث جلب توجه شد. او در اين باره مي‌گويد: «به نظر من بسياري از مردم به ويژه مردها هنوز باور نكرده‌اند كه آزار جنسي زنان تا چه اندازه گسترده است و البته دامنه اين آزار گسترده‌تر از محل كار است و در مكان‌هاي ديگر هم اتفاق مي‌افتد. تا پيش از اين حرف‌هاي زنان در اين باره باور نمي‌شد و مردهاي متهم با بهانه‌ اينكه اين زنان دنبال اخاذي و جلب توجه و تخريب شهرت آنان هستند، از مجازات فرار مي‌كردند. متأسفانه بايد بگويم كه اين بار نيز موضوع به اين دليل داغ شد كه آغازگر افشاگري‌ها زني مشهور و سفيدپوست بود. مدت‌ها بود كه زنان امريكايي آفريقايي‌تبار از اين موضوع سخن مي‌گفتند اما صدايشان به جايي نمي‌رسيد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار