کد خبر: 907548
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس:
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به طراحي خروج ارز به دست دوتابعيتي‌‌ها گفت: اينها عمدتاً خارج از كشور جايگاه شغلي، مسكن يا حساب بانكي دارند و خروج دلار از كشور براي آنها راحت بوده است.

ابوالفضل حسن‌بيگي در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به خروج امريكا از برجام و درباره پشت صحنه تحولات مربوط به توافق هسته‌اي، اظهار داشت: پيش از آنكه امريكا رسماً از برجام خارج شود، ترامپ طي پنج، شش ماه گذشته با يكسري كارها، اقدام به زمينه‌سازي براي اين مسئله كرده است.
وي افزود: نخستين اقدام ترامپ اين بود كه تمام كشورهايي را كه به نوعي با ما همكاري مي‌كردند از قبيل چين، تركيه و امارات، تحت فشار قرار داد تا رابطه خود را با جمهوري اسلامي قطع كنند كه اين فشار باعث شد تا برخي از اين كشورها روابط خود را با ايران ضعيف كنند، به همين دليل چيني‌ها خريد نفت از ايران را كاهش داده‌اند و تبادل اسكناس با ايران را هم كم كرده‌اند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ترامپ در گام بعدي تلاش كرد تا برخي اعراب منطقه را موظف كند هر چقدر ارز در ايران خريداري مي‌شود، آنها با قيمت بالاتر بخرند و اجازه ندهند، اين اعتبار در اختيار سازمان‌هايي قرار بگيرد كه در گذشته، در جهت تأمين مايحتاج عمومي اقداماتي را انجام مي‌دادند.
حسن‌بيگي گفت: كار سوم امريكايي‌ها در ماه‌هاي گذشته اين بوده است كه براي خروج پول از ايران، تلاش كرده‌اند يك جنگ رواني در كشور به وجود بياورند كه در نتيجه اين جنگ رواني، عده‌اي تصميم گرفتند هر چه پول نقد دارند، به دلار تبديل كنند و به همين دليل قيمت دلار به سرعت بالا رفت.
وي به اقدام برخي نفوذي‌هاي داخلي براي خريد دلار همزمان با اين اقدام امريكايي‌ها اشاره كرد و اظهار داشت: اين عده تلاش كردند ارز از كشور خارج شود كه رقم آن هم بسيار بالا بوده و طي ۴۰ سال جمهوري اسلامي، مشابه اين ميزان خروج ارز كه در سال ۹۶ اتفاق افتاد، سابقه نداشته است. اين افراد عمدتاً افراد دوتابعيتي بوده‌اند كه خارج از كشور جايگاه شغلي، مسكن يا حساب بانكي دارند و خروج دلار از كشور براي آنها راحت بوده است.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سؤال كه آيا اين افراد مسئوليت دولتي هم دارند، تصريح كرد: اين افراد در همه سطوح اعم از بخش دولتي و خصوصي حضور دارند.
حسن‌بيگي ادامه داد: پس از آنكه رهبر معظم انقلاب چندي قبل در جلسه‌اي به سران قوا تأكيد كردند كه اسكناس را از چرخه اقتصادي كشور خارج كنيد و جلوي اين وضعيت را بگيريد و بر فعال شدن وزارت بازرگاني و سيستم ثبت سفارش در شرايط جنگ اقتصادي مانند دوران دفاع‌مقدس تأكيد كردند، دولت با تأخير تصميم مي‌گيرد كه اين كار را انجام دهد كه البته بخشي از ثروت ملي توسط همان جريان‌ها از كشور خارج شده بود و اتفاقاً يكي از مأموريت‌هاي عربستان سعودي هم اين بود كه هر چقدر دلار در سطح بازار توزيع مي‌شود، آن را مازاد بر خريد عمومي جمع كنند كه اين مسئله مورد اعتراف برخي صرافي‌هايي هم كه اخيراً دستگير شده‌اند، بوده است.
وي اظهار داشت: تصميماتي كه اخيراً در خصوص وضعيت اقتصادي و موضوع ارز گرفته شده، تصميمات معقولي است و در جلسه غيرعلني كه هفته گذشته با معاون اول رئيس‌جمهور داشتيم، آقاي جهانگيري اعلام كرد كه ما براي تأمين ارزاق و اقلام ضروري، ثبت سفارش مي‌كنيم و الان موجودي ما در وضعيت خوبي است و صادرات هم در وضعيت نسبتاً خوبي قرار دارد.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه در گذشته بخشي از درآمدهاي ارزي ناشي از پتروشيمي‌ها بوده است، خاطرنشان كرد: با توجه به واگذاري برخي پتروشيمي‌ها به افراد «خصولتي»، درآمد حاصل از صادرات اين محصولات پتروشيمي به خزانه واريز نشده و در يك تا دو ماه گذشته، بخشي از اين درآمد متأسفانه به بازار تزريق نشد و مشكلاتي ايجاد كرد.
حسن‌بيگي تصريح كرد: در اين خصوص هم مقرر شده است كه درآمد حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي و ميعانات در اختيار دولت باشد تا بر اساس ثبت سفارش، اين پول به بازار تزريق شود.
وي گفت: اكثر كساني كه صدايشان در خصوص قيمت ارز بلند است، كساني هستند كه فرزندانشان در خارج از كشور حضور دارند و هيچ ضمانتي بابت آنها براي نظام جمهوري اسلامي نبوده است، فرزندان اين افراد بايد به داخل كشور بيايند و هيچ ارزي هم به آنها تعلق نمي‌گيرد، اين افراد كه در دولت و مجلس و در جاهاي مختلف حضور دارند، صدايشان بلند است و صاحب نفوذ هستند، لذا رفتار آنها بر قيمت ارز تأثير گذاشته است، چراكه در گذشته ارز را 3هزارو500 تومان خريداري مي‌كردند و حالا با بالا رفتن قيمت ارز، قدرت خريد آنها پايين مي‌آيد و مي‌خواهند مانند دانشجويان بورسيه خارج كه نياز ضروري دارند، ارز با نرخ 4هزارو200 تومان بخرند و اين قابل قبول نيست.

منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار