کد خبر: 907358
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴

ادعای جدید اروپا
اروپا شركت‌هاي خود را از تحريم‌هاي امريكا عليه ايران معاف مي‌كند

رئيس كميسيون اروپا گفت: در حال وضع قانوني هستيم كه تحريم‌هاي ثانويه امريكا عليه شركت‌هاي اروپايي را به دليل همكاري با ايران به رسميت نشناسيم.
به گزارش «راشاتودي»، جين كلود جانكر رئيس كميسيون اروپا گفت: اتحاديه اروپا قانوني را تا روز جمعه وضع خواهد كرد كه به موجب آن شركت‌هاي اروپايي را از تحريم‌هاي امريكا عليه ايران منع خواهد كرد. اين قانون هيچ دادگاهي را در جهت اعمال جريمه كه ممكن است از سوي كاخ سفيد عليه شركت‌هاي اروپايي به‌منظور انجام تجارت در جمهوري اسلامي ايران وضع مي‌كند، به رسميت نمي‌شناسد. وي گفت: به عنوان كميسيون اروپا وظيفه داريم از شركت‌هاي اروپايي حفاظت كنيم.
اكنون نياز به اقدام در اين راستا داريم و اين دليلي است كه در حال راه‌اندازي فرآيند فعال‌كردن «بخشنامه مسدودن‌كردن» هستیم كه مربوط به سال ۱۹۹۶ ميلادي است و اين كار را امروز ساعت ۱۰:۳۰ صبح انجام خواهيم داد. (در سال ۱۹۹۶ ميلادي اتحاديه اروپا قانوني را وضع كرد كه خود را مستثني از تحريم‌هاي ثانويه امريكا كرد و در نتيجه امريكا هم به شركت‌هاي اروپايي معافيت اعطا كرد.)

احتمال استفاده اروپا از يورو در تجارت نفت با ايران

اين تصميم در حالي اتخاذشده كه روزگذشته خبرگزاري اسپوتنيك روسيه به نقل از يك منبع ديپلماتيك گزارش داد، اتحاديه اروپا سرگرم بررسي استفاده از يورو به جاي دلار در تجارت نفت با ايران است.
اروپا كه پس از چين و هند بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران است، تلاش مي‌كند پس از اينكه دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور امريكا خروج از برجام را اعلام و زمينه را براي تجديد تحريم‌هاي اقتصادي عليه تهران هموار كرد، توافق هسته‌اي را حفظ كند. ايران نيز به نوبه خود در اواسط آوريل اعلام كرد در اعلام ميزان ذخاير ارزي خارجي از دلار امريكا به يورو سوئيچ خواهد كرد تا وابستگي به دلار را كاهش دهد. اتحاديه اروپا سه‌شنبه هفته‌جاري وعده داد، به دنبال راه‌هايي براي همكاري و تجارت با ايران خواهد بود.
وعده اروپا براي ادامه تجارت با ايران در حالي مطرح مي‌شود كه اروپا همچنان به خريد نفت از ايران ادامه مي‌دهد، اما برخي از پالايشگاه‌ها و معامله‌گران عنوان كرده‌اند، مشكلات فاينانس ممكن است، باعث شود تجارت نفت با ايران متوقف شود. كارشناسان هشدار داده‌اند، مانع بزرگ ديگر براي صادرات نفت ايران ممكن است مشكل بيمه نفتكش‌هاي حامل نفت ايران باشد.

رفع موانع روابط بانكي با ايران در دستور كار بانك‌هاي خصوصي اروپا

وزير اقتصاد كرواسي گفت: نقل‌و‌انتقال پول با ايران در چارچوب مقررات اتحاديه اروپا منعي ندارد، اما بانك‌هاي خصوصي در حال بررسي موانع اداري در ارتباط با تحريم‌ها هستند.
به گزارش «پژوهشكده پولي و بانكي»، مارتينا داليچ در مورد خروج امريكا از برجام و تأثير مستقيم آن بر حوزه روابط بانكي اظهار داشت: ايجاد روابط بانكي هموار و سيستم‌هاي نقل‌و‌انتقال پول براي انجام يك تجارت بي‌دردسر ميان ايران و اروپا ضروري است، اما همچنان يك‌سري موانع در سيستم پرداخت وجود دارد.
وي افزود: سيستم بانكداري كرواسي به طور كامل به اين موضوع واقف است كه موانع قانوني براي وضع تحريم در ارتباط با نقل‌و‌انتقال پول در چارچوب مقررات اتحاديه اروپا وجود ندارد، اما بانك‌هاي خصوصي در حال بررسي ريسك‌ها و موانع اداري در ارتباط با تحريم‌ها هستند.
وزير اقتصاد و معاون نخست‌وزير كرواسي با بيان اينكه بانك مركزي كرواسي از بانك‌ها خواسته است مسائل حقوقي را بررسي و حل كنند، گفت: بنابراين معتقد هستم كه بايد با يكديگر همكاري داشته و صبور باشيم تا اين موانع را بر طرف كنيم.

نوسان نفت در محدوده 80 دلار و ثبت ششمين هفته متوالي افزايش قيمت

قيمت نفت روزگذشته به 79/58 دلار در هر بشكه افزايش يافت و در مسير ثبت ششمين هفته افزايشي متوالي قرار دارد.
به گزارش «رويترز»، با افزايش روزگذشته قيمت نفت، طلاي سياه در مسير ثبت ششمين هفته افزايشي متوالي قرار دارد. تقاضاي بالا، تحريم‌هاي ايران، كاهش توليد ونزوئلا و اختلال‌ها در عرضه نفت نيجريه از عوامل اين افزايش‌ها عنوان شده است. هر بشكه نفت برنت با 28سنت افزايش 79/58 دلار فروخته شد. نفت برنت براي نخستين بار از نوامبر 2014 تاكنون، روز گذشته به بالاي 80دلار در هر بشكه رسيد.
هر بشكه نفت‌خام امريكا با سه سنت افزايش 71/52 دلار در هر بشكه فروخته شد و در مسير ثبت سومين هفته متوالي افزايش قرار دارد.
بانك انگليسي باركليز قيمت 70دلار در هر بشكه براي نفت برنت در سال‌جاري و 65 دلار در هر بشكه براي سال 2019 را پيش‌بيني كرد و برآوردهاي پيشين خود را افزايش داد.
اين بانك اعلام كرد: «توليد نفت ونزوئلا از ماه گذشته كاهش يافته، تحريم‌هاي ترامپ عليه ايران و يك اختلال جديد در توليد نيجريه و يك‌سري شواهد ديگر سبب تغيير برآورد اين بانك شده است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار