کد خبر: 907307
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
معاون وزير كار خبر داد

معاون وزير كار از تخصيص 3 هزار ميليارد تومان از منابع تسهيلات اشتغال روستايي تا به حال خبر داد و گفت: نزديك به 6 هزار ميليارد تومان طرح به بانك‌ها معرفي كرديم و بانك‌ها حدود هزار و 200 ميليارد تومان تا به حال قرارداد ثبت كرده‌اند، وام پرداخت كرده‌اند يا در حال پرداخت هستند. در اين ميان بايد مكانيسم‌هايي در نظر گرفته شود تا از انحراف منابع در مسير اختصاص تسهيلات اشتغال روستايي پيشگيري شود.
عيسي منصوري، معاون توسعه اشتغال و كارآفريني وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در گفت‌وگو با فارس، درباره آخرين وضعيت اختصاص تسهيلات اشتغال روستايي گفت: در سال گذشته 25درصد از منابع 5/1ميليارد دلاري كه قرار بود معادل ريالي آن براي اشتغال روستايي به صورت تسهيلات اختصاص پيدا كند تخصيص يافت و از آغاز امسال نيز ابلاغ 25 درصد دوم آن انجام شد. وي ادامه داد: يعني تا به حال حدود 6 هزار ميليارد تومان با مشاركت بانك‌ها براي اختصاص طرح‌هاي روستايي ابلاغ شده است، ولي تاكنون عملاً 3 هزار ميليارد تومان در اختيار داشته‌ايم. منصوري ادامه داد: براي مديريت اين 3 هزار ميليارد تومان ما نزديك به 6 هزار ميليارد تومان طرح از طريق دستگاه‌هاي اجرايي و كميته‌هاي فني در استان‌ها و در سطح ملي به بانك‌ها معرفي كرديم و بانك‌ها حدود هزار و 200 ميليارد تومان تا به حال قرارداد پرداخت وام منعقد كرده يا در حال پرداخت هستند.
معاون توسعه اشتغال و كارآفريني وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در پاسخ به اينكه آيا اين رقم نسبت به 6هزار ميليارد تومان ابلاغ شده رقم كمي نيست، گفت: حدود سه ماه از زمان آغاز پروژه گذشته است، سرمايه‌گذاران مدتي را براي ارائه طرح وقت مي‌خواهند، كميته‌هاي فني و دستگاه‌ها بايد بررسي مي‌كردند، طرح‌ها به بانك رفته و بانك هم به ازاي هر طرح يك ماه فرصت بررسي داشته‌اند. با توجه به اينكه به نسبت 3 هزار ميليارد تومان تا دو برابر طرح معرفي كرده‌ايم، بانك‌ها مقداري تأخير فاز داشتند كه انتظار داريم سرعت عمل بيشتري داشته باشند. وي درباره نظارت بر تخصيص درست تسهيلات به طرح‌ها گفت: دو نوع نظارت در اين زمينه داشته‌‌ايم كه يكي سامانه كارا و ديگري دستگاه‌هاي اجرايي و كميته نظارت استاني است كه در سطح ملي به ازاي هر استان يك كارشناس به صورت ميداني بازديد مي‌كند و به صورت رندوم و علمي كنترل مي‌كنند.
منصوري ادامه داد: همچنين نظام مستقر نظارت و كنترل پروژه‌ها را تعريف كرديم كه اين نظام تك‌تك پروژه‌ها را براي به انحراف نرفتن تسهيلات بررسي مي‌كند تا به درستي مشخص شود منابع در كجا هزينه مي‌شود و پيشرفت فيزيكي طرح‌ها را بررسي مي‌كند.
وي افزود: همچنين رسته‌هاي فعاليت را از قبل روي سامانه كارا معرفي كرده‌ايم و مشخص است كه بايد كجا سرمايه‌گذاري صورت گيرد كه مشمول ارائه تسهيلات شود.
منصوري درباره ميزان اشتغالزايي اين طرح نيز گفت: با فرض سرانه اشتغال حدود صد ميليون تومان براي هر شغل تصور مي‌كنيم اين طرح ظرفيت ايجاد 120 هزار فرصت شغلي را داشته باشد.
معاون وزير كار درباره زمان به سرانجام رسيدن اين طرح گفت: بنا بر دستور رئيس‌جمهور قرار است ظرف شش ماه اول سال به اين طرح‌ها منابع اختصاص يابد و بنا بر برآيند ما بعضي از طرح‌ها به صورت شش ماهه و بعضي يكساله به نتيجه مي‌رسند، اما اينكه دقيقاً بگوييم چه زماني به نتيجه خواهند رسيد ارزيابي درستي به ما نمي‌دهد.
وي همچنين درباره رسته‌هايي كه بيشترين تقاضا را براي دريافت تسهيلات اشتغال داشته‌اند، گفت: بخش كشاورزي بيشترين درخواست را داشته است در بخش خريد دام هم درخواست‌هايي داشتيم كه مورد تأييد ما نبوده است و وزارت كشاورزي درخواست واحدهاي كوچك دام كه دو يا سه دام داشته‌اند را تأييد نكرده است، همچنين درخواست‌هايي در بخش فرش داشتيم كه سيگنال‌هاي ديگري به ما مي‌دهد و ممكن است منابع به انحراف برود، بنابراين اينها را كنترل مي‌كنيم.
منصوري تأكيد كرد: به بخش خريد دام به شرطي وام داده مي‌شود كه دام صنعتي يا اصلاح نژاد باشد و اگر سنتي است از يك تعداد بيشتر بايد نيمه صنعتي باشد. معاون وزير كار در عين حال تأكيد كرد: ارزيابي وزارت كار اين است كه صرف دادن وام منتج به اشتغال نمي‌شود؛ بنابراين تمهيداتي انديشيده‌ايم، 5 هزار روستاي كانوني را از بين 44 هزار روستا شناسايي كرديم و برنامه توسعه اشتغال را به واسطه تسهيل‌گران آغاز كرده‌ايم. وي با اشاره به اينكه دوره پايلوت اين طرح در سال گذشته با 127 روستا شروع شده است، افزود: از ابتداي امسال روستاهاي كانوني را شناسايي و با تمركز بر اين روستاها برنامه توسعه را پيش مي‌بريم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار