کد خبر: 907303
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰

وزير نفت از امكان جايگزيني توتال فرانسه در فاز۱۱ پارس‌جنوبي با شركت چيني CNPC خبر داد و گفت: براي خروج توتال از قرارداد جريمه‌اي وجود ندارد، اما مبلغي كه توتال تاكنون در اين قرارداد هزينه كرده است تا زمان اجراي كار بازپرداخت نمي‌شود.
به گزارش تسنيم، بيژن زنگنه‌، وزير نفت روز گذشته در حاشيه امضاي موافقتنامه بين‌المللي توسعه ميدان نفتي كرنج با كنسرسيوم بين‌المللي پرگس اظهار داشت: توتال اعلام كرده است اگر امريكا مجوز معافيت توتال از تحريم‌ها را صادر نكند بر اساس قرارداد، فرآيند خروج از قرارداد توسعه فاز 11 پارس ‌جنوبي را آغاز مي‌كند.
وي افزود: طبق قرارداد، در صورتي كه توتال فرانسه از فعاليت در توسعه فاز 11 پارس جنوبي كنار برود، شركت سي‌‌ان‌پي‌سي چين جايگزين آن مي‌شود. زنگنه با بيان اينكه سي‌ان‌پي‌سي چين در صورت جايگزيني سهام توتال را در اختيار مي‌گيرد، گفت: در صورت خروج طرف چيني از قرارداد نيز شركت پتروپارس ايران باقي مي‌ماند.
وي ادامه داد: براي خروج توتال از قرارداد جريمه‌اي وجود ندارد، اما مبلغي كه توتال تاكنون در اين قرارداد هزينه كرده است تا زمان اجراي كار بازپرداخت نمي‌شود.
زنگنه در خصوص قرارداد با كنسرسيوم پرگس ابراز كرد: با مسئولان پرگس درباره اجراي اين قرارداد و تأمين فاينانس مذاكره كرديم كه آنها اعلام كردند از چه محل‌هايي مي‌توانند پول را تأمين كنند.
وزير نفت با بيان اينكه بر اساس صحبت‌هايي كه شد، بابت اينكه نتوانند اين قرارداد را اجرا كنند، نگراني ندارم، گفت: به‌نظر مي‌رسد اين كنسرسيوم از عهده اجراي اين كار برمي‌آيد.
زنگنه در پاسخ به سؤالي در خصوص آخرين وضعيت توسعه لايه نفتي پارس جنوبي گفت: بهتر است در اين زمينه كمتر صحبت كنم، زيرا هر حرفي بزنم، به‌سراغ گزينه‌هاي ما مي‌روند و آن را مي‌سوزانند.
وزير نفت در پاسخ به سؤالي مبني بر اعلام اسامي مشتريان جديد نفتي ايران اذعان داشت: از آنها نام نمي‌برم، زيرا امريكا و همسايگان نامرد به‌سراغ آنان مي‌روند.
زنگنه در واكنش به سخنان برخي اعضاي اوپك درباره نبود نگراني از كمبود نفت ناشي از تحريم نفتي ايران گفت: نامردي هم حدي دارد. وي افزود: سختي براي همه كشورها رخ مي‌دهد، اما نبايد از شرايط سخت همسايه پايكوبي كرد. وزير نفت با تصريح به اينكه افزايش بهاي نفت به‌سود امريكاست و از پشت‌پرده با امريكا همدستي مي‌كنند، گفت: افزايش قيمت نفت به‌سود شيل نفت، اشتغالزايي و افزايش درآمدهاي نفتي امريكاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار