کد خبر: 907135
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
امروز روز سؤال از برجام نیست، شاید بعداً فرصتش پیش بیاید / اگر به توافق با اروپا نرسیدیم بازهم چیزی از دست نداده‌ایم!

به مردم عزيز ايران اطمينان مي‌دهم كه نگران اداره كشور نباشند، كاملاً مي‌دانيم كه چه‌کار انجام مي‌دهيم و شرايط منطقه و جهان را درك مي‌كنيم.
به گزارش ايرنا، دكتر روحاني روز گذشته در جلسه هيئت دولت در پاسخ به برخي نقدها حول موضوع برجام گفت: «امروز روزي نيست كه همديگر را پاي ميز سؤال ببريم، البته ممكن است چنين فرصتي بعداً پيش بيايد كه بسيار از آن استقبال مي‌كنيم، اما در زمان كنوني همه بايد در برابر فشارهاي امريكا، متحد باشيم.» رئيس جمهور با اشاره به جملاتي از حضرت امام(ره)، خاطرنشان كرد: «اين روزها با موضوعاتي كه مطرح مي‌شود بيشتر به ياد جمله معروف حضرت امام خميني(ره) در آبان 65 كه به «اين تذهبون؟» معروف است، ‌مي‌افتم.» وي ادامه داد: «در آن روز بين ايران و امريكا اختلافي وجود داشت كه امريكا در آن شكست خورده بود اما يك عده به دنبال آن بودند كه مسئولين ايراني را مورد سؤال قرار دهند و امام راحل برخورد حكمت‌آميز با آنها داشت و آن درس خوبي براي ما بود و هست.» روحاني افزود: امام در 29 آبان 65 فرمود «هيچ توقع نداشتم كه در اين زمان كه بايد فرياد بزنند سر امريكا، فرياد مي‌زنند سر مسئولين‌‌مان» چه شده است؟ در يك چنين مسئله مهمي بايد همه دست به دست هم بدهيد و ثابت كنيد به دنيا كه وحدت داريد، چرا شما مي‌خواهيد تفرقه و دودستگی ايجاد كنيد، چه شده است شما را و كجا داريد مي‌رويد؟ «اين تذهبون؟». بعد فرمود تندرو و كندرو و دودستگی در كشور ايجاد نكنيد و اين خلاف اسلام، ديانت و انصاف است.

افكار عمومي امريكا با ايران است

وي تأکید كرد: «امروز در جايگاهي قرار گرفتيم كه جايگاه اتهام نيست و امريكا است كه در جايگاه و ميز اتهام قرار دارد و همه دنيا امريكا را متهم مي‌كنند. همه مجامع بين‌المللي از جمله آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و سازمان ملل صراحتاً اعلام مي‌كنند كه ايران به تعهدات خود پايبند بوده است و در مقابل همه تأکید دارند كه اقدام امريكا خلاف مقررات بين‌المللي، بي‌دليل و بي‌منطق بوده است و هيچ‌گاه در مقابل امريكا در چنين موضعي قرار نداشتيم كه همه قبول دارند كه كار امريكا پشتوانه سياسي، اخلاقي ندارد و در مقابل، كار ايران كاملاً از پشتوانه سياسي و اخلاقي برخوردار است و امروز افكار عمومي جهان با ما است.» روحاني افزود: «حتي اگر داخل امريكا نظرسنجي شود باز هم افكار عمومي با ماست و اين به معناي انزواي واقعي دولت امريكا است و همين امروز هم ما پيروز هستيم.» وي گفت: «ايران‌هراسي كه انجام مي‌دادند و با تبليغات دروغين همه دنيا را قانع كرده بودند كه ايران خطر است، امروز به جاي آن ترامپ‌هراسي شروع شده است و امروز ايران از جايگاهي برخوردار شده كه همه به آن احترام مي‌گذارند. »

كارت دوم ترامپ را سوزانديم

رئيس جمهور خاطرنشان كرد: «پس از آنكه امريكا بي‌دليل و بي‌منطق از توافق بسيار مهم چندجانبه و بين‌المللي خارج شد در شرايط كنوني فرصتي را براي پنج كشور كه در اين توافق بودند قرار داديم.» وي خاطرنشان كرد: «طرح ترامپ اين بود كه شب اعلام كند كه از توافق برجام خارج شود و پيش‌بيني كرده بود كه بعد از آن يا صبح روز بعد ايران اعلام مي‌كند كه از اين توافق خارج مي‌شود و ظهر نيز آژانس بين‌المللي گزارش مي‌دهد كه ايران از برجام خارج شده است و فرداي آن روز قطعنامه‌هاي سازمان ملل برمي‌گردد و ايران دو مرتبه در سطح جهاني مورد تحريم قرار مي‌گيرد.» روحاني اضافه كرد: ترامپ كارت اول خود را روي ميز آورد، اما در كارت دوم اشتباه محاسباتي داشت. بعد از اعلام نظام جمهوري اسلامي ايران، اينها ماندند كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي‌شان چرا نتوانستند اطلاعات درست را ارائه كند چرا كه بر اساس گزارش دستگاه‌هاي اطلاعاتي‌شان جمهوري اسلامي ايران پس از خارج شدن امريكا از توافق برجام يا همان ساعت و يا صبح فردا بايد از اين توافق خارج مي‌شد بنابراين امروز همه نقشه‌هاي امريكا به هم ريخته است. وي گفت: «با تصميمي كه گرفتيم امروز مردم كشورمان اعتماد بيشتري به مسئولين خود دارند چرا كه اگر با احساسات برخورد مي‌كرديم و از توافق خارج مي‌شديم، مردم سؤال مي‌كردند كه چه عجله‌اي داشتيد و چرا فرصت نداديد، چه بسا اگر خارج نمي‌شديد، اتحاديه اروپا هم اعلام مي‌كرد كه اگر ايران فرصت مي‌داد و در برجام مي‌ماند آنها در برابر امريكا مي‌ايستادند و منافع ايران را تأمين مي‌كردند. »

با تمام دنيا اتمام‌حجت كرديم

رئيس جمهوري ادامه داد: حتي شايد روسيه، چين و ساير كشورهاي بزرگ دنيا هم به ما مي‌گفتند كه چرا عجله كرديد. بنابراين امروز با تصميم خود در برابر تمام كشورهاي دنيا اتمام‌حجت كرديم و مردم هم آشكارا مي‌بينند كه كار نظام ما دقيق و منطقي است. وي تصريح كرد: در توافق هسته‌اي منافعي مدنظر داشتيم كه به آن تصريح شده است، اگر ببينيم به آن منافع با رفتن امريكا باقي مي‌ماند كه چه بهتر و چنين شانسي كمتر پيش مي‌آيد كه يك موجود اخلال‌گر و مزاحم از اين توافق خارج شود. روحاني گفت: «اگر فرض كنيم كه نتوانستيم به توافق مورد نظر دست بيابيم، باز هم چيزي را از دست نمي‌دهيم چرا كه تمام پيش‌بيني‌هاي لازم را در اينكه كشور بدون برجام اداره شود‌ به عمل آورديم. البته قبل از برجام هم از نيمه دوم سال 92 تا دي‌ماه 94 كه اجرايي شد، كشور را اداره كرديم و باز هم اداره مي‌كنيم.» وي گفت: «فعلاً حرف‌ها بر اين مبنا است كه همه پنج كشور تلاش خود را به كار مي‌گيرند كه تمام منافع ايران تأمين شود.» رئيس جمهور تصريح كرد: «به مردم عزيز ايران اطمينان مي‌دهم كه نگران اداره كشور نباشند، كاملاً مي‌دانيم كه چه كار انجام مي‌دهيم و شرايط منطقه و جهان را درك مي‌كنيم از همه اصناف، كسبه و توليدگران خواهش مي‌كنم مردم را در فشار نگذارند و مطمئن باشند كه ارز لازم را تأمين مي‌كنيم و هیچ‌کس اينكه در پس‌كوچه‌ها چند ده هزار دلار معامله مي‌شود، را مبناي قيمت ارز و كالاها قرار ندهد.» وي تأکید كرد: «دولت همه ارزهاي مورد نياز را تأمين مي‌كند و ارزي كه در اين دو ماه پرداخت شده، بيشتر از پارسال است و مي‌توانيم تا آخر سال هم آن را پرداخت كنيم و هيچ مشكلي نداريم. »

ايران به دفاع از فلسطين ادامه خواهد داد

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود به اقدام امريكا در انتقال سفارتخانه خود از تل‌آويو به بیت‌المقدس اشاره و تصريح كرد: رژيم صهيونيستي و امريكا تصور مي‌كنند با فشار بيشتر به ملت فلسطين مي‌توانند آنان را از حق مشروع خودشان محروم كنند و يا با فشار، مسلمانان جهان را از سرزمين خودشان يعني بیت‌المقدس جدا سازند اما ملت فلسطين چنين ظلم‌هايي را تحمل نخواهد كرد. روحاني با اظهار تأسف از سكوت كشورهاي عربي و مسلمان در قبال جنايات صهيونيست‌ها، گفت: «متأسفيم كه برخي از كشورهاي عرب منطقه در قبال جنايات روزهاي اخير صهيونيست‌ها سكوت و برخي كشورهاي اسلامي نيز به‌سادگی از آن چشم‌پوشي کردند و برخي ديگر نيز متأسفانه آن را دفاع مشروع لقب دادند، در حالي كه دفاع مشروع از آن ملت و سرزميني است كه متعلق به خود آن ملت باشد نه سرزمين غصب شده فلسطين.»
وي با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران همواره مدافع حقوق مردم فلسطين بوده و اين راه را ادامه خواهد داد، گفت: «ما همواره در مقابل متجاوزين و ظالمين خواهيم ايستاد و معتقديم پيروزي نهايي از آن مظلومين و فلسطينيان خواهد بود.» وي خاطرنشان كرد: بدون ترديد امسال روز قدس باشكوه‌تري در ايران و ساير كشورها رقم خواهد خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار