کد خبر: 907108
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003nym
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
ممکن بود روز گذشته هزاران نفر روی خط متروی کرج جزغاله شوند
نيره ساري

ساعت 6 و 30 دقيقه صبح چهارشنبه يكي از قطارهاي خط 5 مترو در ايستگاه اتمسفر دچار نقص فني مي‌شود. بعد از 15 دقيقه و با توجه به رفع نشدن نقص قطار مسافران تخليه مي‌شوند و قطار از خط خارج مي‌شود. قطار بعدي در ساعت 7 و 10 دقيقه جمعيت كثيري از مسافران را از خطوط جمع مي‌كند و در ايستگاه استاديوم آزادي به دليل تأخيرات پيش آمده مسافران مانع از بسته شدن در‌ها مي‌شوند.
قطار بعدي در ساعت 7 و 30 دقيقه طبق دستور خطوط ترافيكي مترو، سعي مي‌كند از قطار متوقف شده عبور كند. تصميمي كه با توجه به تأخير پيش آمده مسافران را بيش از قبل عصباني مي‌كند و هزاران نفر از مردم وارد ريل مترو مي‌شوند تا از حركت قطارهاي بعدي هم جلوگيري كنند. در نهايت اين تصميم باعث مي‌شود كه مسافران قطار ديگر نيز در‌هاي مترو را از داخل باز كنند و به سمت ريل هجوم ببرند تا اعتراض عملي خود را نشان دهند.
ورود مسافران به خط مترو و راهپیمایی اعتراضی آنان روی ریل به دلیل نقص فنی، با توجه به جریان برق قوی، ممکن بود باعث جزغاله شدن مسافران شود؛ گفته مي‌شود هر كدام از قطارها به صورت استاندارد نزديك 4 هزار مسافر براي پيك ترافيكي صبح دارد كه جمعاً نزديك 8 هزار نفر سرگردان روي ريل مترو اعتراض خود را نسبت به بي‌كفايتي مديريت مترو نشان دادند. اعتراضي كه بنا بر همان دلايلي كه پيش‌تر از اين بارها و بارها روزنامه «جوان» درباره آن هشدار داده بود، منجر به اختلال حركتي خط 5 مترو شد.
«جوان» پيش از اين و با مطرح‌کردن طرح جديد مترو تأكيد داشت كه طرح حضور دو راهبر قطار در كابين اصلي (master) و خالي ماندن كابين كمكي (slave) در قطارهايي مثل خط 5 اشكالات عمده و اساسي دارد كه يكي از آنها بروز نقص فني در خطوط مترو و اعتراض مسافران و در نهايت خروج از واگن‌ها و ورود به ريل است.
اين پيش‌بيني همان واكنشي است كه طبق گفته مديران احتمال آن «يك به هزار» ادعا شده بود، اكنون شايد اگر مقاومت راهبران براي به تعويق افتادن طرح مذكور نبود، اتفاق روز گذشته خط 5 متروي تهران داراي عواقب بدتري بود. حال آنكه پيش‌تر از اين در بحث تصميمات غيركارشناسي مترو و نيز نقص فني متعدد و مديريت نادرست مترو هشدارهاي لازم داده شده و ورود مدعي‌العموم به اين قضيه هم گوشزد شده بود؛ باشد كه در راستاي استيفاي حقوق عامه و حفظ سلامت و امنيت رواني شهروندان واكنش‌هاي لازم صورت گیرد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
دلسوزان مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
واقعا تعجب داره... چرا مدیران مترو به فکر جان مردم نیستند؟ اصلا ایا جان مردم برایشان اهمیت داره؟
دلسوزان مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
واقعا تعجب داره... چرا مدیران مترو به فکر جان مردم نیستند؟ اصلا ایا جان مردم برایشان اهمیت داره؟
دلسوزان مردم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
واقعا تعجب داره... چرا مدیران مترو به فکر جان مردم نیستند؟ اصلا ایا جان مردم برایشان اهمیت داره؟
عادل
|
United States
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
واقعا جای تاسف داره،که اینقدر جان مسافران براشون بی ارزشه
پروانه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
کاهش هزینه ها ب قیمت جون ادمیزاد،واقعا متاسفم
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
با سلام و تشکر از روزنامه ی جوان بابت دلسوزی شجاعانه و فراتر از شعارش
مجموعه سیستم حمل و نقل مترو با اینهمه وسعت کاری و میزان بیش از حد پرسنلش با حرکت درست و بدون مشکل قطارش مفید خواهد بود.
واحد عملیات مترو که شامل واحد سیروحرکت(راهبران، تعمیرات پایانه و تعمیرات جاری و... هستش) همیشه مورد ظلم بالادستی ها واقع شدن.
مسئولیت سیر درست و منظم قطارها بر عهده ی واحد سیروحرکت و مرکز کنترل ترافیک هست که بخش اصلی واحد سیروحرکت رو راهبران تشکیل میدن. راهبرانی که نحوه ی استخدام و آموزششون توی حوادث خودش رو نشون میده. تا قبل از استعفای مهندس هاشمی و گروهش از مجموعه ی مترو همیشه راهبران از طریق آزمون سراسری جذب میشدن که با استعفای ... ایشان ... خیل عظیم استخدامهای زودتر از موعد و بی قاعده به حدی بود که صدای شورای شهری ها را هم درآورد ولی سودی نداشت. هم اکنون بعلت نیاز شدید خطوط به راهبر قطار شرکت مجبور به اجرای طرحهایی شده است که اکثرا" غیرکارشناسی است. ابتدا درسال 92 اطلاعیه ی منتشر شد که پرسنل رسمی تمام واحدها میتوانند درخواست جابجایی واحد خدمتی خود به واحد راهبری را بدهند که بدلایل مختلف با استقبال بسیار کمی مواجه شد. یکی از دلایل اصلی تبعات شغل راهبری از جمله مشکل بینایی و شنوایی و... بود. در ادامه ی طرح فوق الدکر شرکت مترو با انتشار اطلاعیه ای از تمامی پرسنل نفر نیرو و پیمانی شرکتهای مشغول در مجموعه مترو درخواست جابجایی به واحد راهبری را مطرح کرد که اینبار به علت تفاوت فاحش وضعیت شغلی واحد محل خدمت این افراد با واحد راهبری با استقبال بسیار بیشتری مواجه شد که البته با خلف وعده در استخدام رسمی این افراد موجبات نارضایتی شدید این افراد را نیز در پی داشته و دارد. در انتها با توجه به کافی نبودن راهبران جذب شده و با در پیش بودن افتتاح خطوط هفت و شش مترو؛ شرکت برای جبران کمبود نیرو با روشهای مختلف و ویرایش دستورالعمل اجرای راهبری سعی در تک راهبره کردن سیر قطارها دارد که این طرح خالی بودن کابین کمکی(slave) در خط 5 پیش زمینه ای برای آن طرح است که مطمئنا" شامل خطوط دیگر مترو نیز خواهد شد.
من بعنوان یک راهبر پایه یک که با نمرات ممتاز گواهینانه ی پایه دو و یک خود را اخذ نموده ام هرگز حاضر به هدایت قطاری بدون حضور راهبر کمکی در کابین مخصوص خود نمیباشم چه برسد به تک راهبره بودن قطار...

با آرزوی اصلاح بنیادین تفکرات تصمیم گیرندگان مترو و آرزوی توفیق روزافزون برای دلسوزان واقعی تهران و ایران و ایرانی
مسافری از هند
|
United States
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
‌خیلی جالبه که در هر دوره ای هر مدیری با هر تفکری فقط به فکر منافع خودش و اطرافیانش هست.
متاسفانه چیزی که بهش بها داده نمیشه جون مردمه...
سرشار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
9 سال قبل مدیر عامل فعلی بهره برداری مترو و معاون انموقع شرکت به اخطار دلسوزانه بنده بعنوان راهبر قطار مبنی بر خطرات حذف راهبر کمکی فرمودند این تصمیم مدیریتیه یعنی به شما ربطی ندارد اما توی مدت 9 سال موارد متعددی پیش امده که اگر راهبر کمکی حضور نداشت میتوانست منجر به فاجعه و از دست رفتن سلامتی مسافر بشه ولی اقایان هنوز عبرت نگرفته و به تصمیم اشتباه خودشان پافشاری میکنند . خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند
حمید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۹
0
0
با سلام. خیلی خیلی جالبه با این همه هشدارها که افراد مختلف در مورد برنامه های اشتباه بهره برداری از مترو میدهند باز هم مسئولان مترو اصرار دارند برنامه های غلط خود را ادامه دهند وگویا مهم نیست جان چند نفر از مسافران بخطر می افتد خواهشمند است از مسئولان مربوطه به این قضیه ورود کنند
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
مترو الان کم دسته گل به آب میده که میخوان ظرفیت ریسک رو بالاتر هم ببرن؟؟؟؟؟!!!!
دلسوز جان مردم و شغل راهبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
باسلام
تشکر از راهبران شجاع خط ۵ که با مقاومت خودشون در مقابل اجرای این طرح اولا از جان مسافرین قطارشون دفاع میکنند ثانیا مدافع شغل راهبری هستند
امیدوارم روزی مسءولین مترو به این بلوغ فکری برسند که ایمنی سیر و حرکت قطارها محل آزمون و خطا نیست
راهبران خطوط درون شهری نیز جهت اجرایی نشدن این قبیل طرحها تمام توان خود را به کار خواهند بست
از روزنامه جوان هم تشکر کرده و خواهشمندم این موضوع را بیش از پیش پیگیری نمایند
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
با سلام
واقعا جای تاسف داره که مدیریت خط 5 زیر بار این حرکت غیر کارشناسی رفته و با جون مردم بازی میکنه.
به چه قیمتی؟!
حامد
|
Germany
|
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
با سلام, خدمت روزنامه جوان و دلسوز همه اقشار جامعه و تشکر ویژه بابت این اطلاع رسانی, متاسفانه مدیریت های قبلی طی سه الی چهار سال گذشته بصورت کاملا سلیقه ای در راستای رسیدن به اهداف شخصیشون, به اندازه ای به بخش عملیات ضربه زدن که بعید میدونم بشه براحتی جبران مافات کرد, حالا مدیریت جدید مجبور شده که یک سری راهکارهایی رو در پیش بگیره که بتونه از این منجلاب که مترو واردش شده بیرون بیاد, یکی از این راهکارهاش تک راهبره شدن هست که بقول معروف بتونه با یه تیرچند تا نشون بزنه, ولی بنظر بنده هیچ توجیه منطقی نداره چرا که
حادثه یکبار پیش میاد و ممکنه جایی برای جبران نباشه
مسافر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
از وقتی شنیدم قسمت عقب قطار راهبر نداره دیگه اون اطمینان رو به مترو ندارم
آخه چرا . مگه نه اینکه داخل قطار بیش از هزار نفر مسافر هست ؟!!!
میثم
|
Netherlands
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
متاسفانه بعضی از مدیران ارشد مترو یه طرح هایی میدن و اجرا میکنن که به عواقب اون فکر نمیکنن ... ای کاش برای جان ، مال و وقت مردم ارزش قائل باشیم و اقایون مسئول فقط نوک دماغ خودشون نببینن.
به امید امروز یا حق
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
متاسفانه برای مسولان مترو صرفه جویی مهمتر از جان مسافران میباشد.حتما باید یه عده کشته بشن تا به اشتباه خود پی ببرن
میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
0
0
واقعا تاثف انگیزه، بایدم شاهد اینجور مسائل بود وقتی مدیران سطح بالای عقب افتاده داریم، من خود دو سال ارشد قدرت گرفتم، از سال 90 منتظرم مترو آزمون استخدامی برگزار کنه، بعد مدیرای ارشد به فکر کم کردن نیروهای کاری...
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۱
0
0
اینجا کشور ایران است... ایمنی و امنیت جانی مسافران سرش گرده... نهایت حرفشان این هست که اگه اتفاقی بیفته یا مسافران بیمه هستند یا که مرگ حقه ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
آخرین اخبار