کد خبر: 906965
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۳
در شناخت اثر تاريخي «قبيله عالمان دين»
اثر تاريخي- رجالي «قبيله عالمان دين» شرح حال تني چند از عالمان خاندان نجفي(مسجدشاهي)اصفهان است كه توسط عالم محقق حضرت آيت‌الله حاج شيخ‌هادي نجفي اصفهاني به نگارش درآمده است

شاهد توحيدی

اثر تاريخي- رجالي «قبيله عالمان دين» شرح حال تني چند از عالمان خاندان نجفي(مسجدشاهي)اصفهان است كه توسط عالم محقق حضرت آيت‌الله حاج شيخ‌هادي نجفي اصفهاني به نگارش درآمده است. مؤلف كه اين اثر را پس از ارتحال پدر ارجمند خويش به نگارش درآورده، درديباچه آن و درمعرفي كتاب مي‌نويسد: «هر گز گمان نمي‌كردم بر رساله‌اي مقدمه بنويسم كه به عنوان يادنامه آيت‌الله والد‌(طاب‌ثراه) منتشر مي‌گردد، ولكن دست تقدير در اين گردون بازي‌ها دارد و انسان همواره بايد به تكليف خود عمل نمايد. در هر صورت به پيشنهاد برخي از دوستان بنا شد مجموعه‌اي فراهم آيد از شرح حال معظم‌له و نياكانشان (قدس‌سرهم) البته به اختصار و ايجاز تمام، و بعد از چند ماه تلاش و جمع‌آوري اسناد و مدارك و نسخ اين مجموعه فراهم آمد و « قبيله عالمان دين» ناميده شد. اين كتاب در هشت فصل عرضه مي‌گردد:
1‌ـ شرح حال آيت‌الله العظمي آقاي شيخ محمدتقي رازي ‌نجفي‌اصفهاني (حدود1248‌ـ 1185) صاحب «هدايه المسترشدين في شرح اصول معالم الدين»، سر دودمان‌خاندان.
2‌ـ شرح حال آيت‌‌الله العظمي آقاي حاج شيخ محمدباقر نجفي‌اصفهاني(1301‌ـ1235ق) معروف به شيخ كبير صاحب «شرح حجيه المنظنه من هدايه المسترشدين» مؤسس و باني و واقف مسجد نو بازار اصفهان.
3‌ـ شرح حال آيت‌الله العظمي آقاي حاج شيخ محمدحسين نجفي‌اصفهاني(1308‌ـ1266ق) صاحب«مجد البيان في تفسير القرآن».
4‌ـ شرح حال آيت‌الله العظمي آقاي ابوالمجد علامه شيخ محمدرضا نجفي‌اصفهاني( 1368‌ـ1287ق) صاحب «وقايه الاذهان» و استاد مراجع معظم تقليد.
5‌ـ شرح حال آيت‌الله العظمي آقاي حاج شيخ مجدالدين العما نجفي‌اصفهاني( 1422‌ـ1326ق) صاحب«اليواقيت الحسان في تفسير سوره الرحمن».
6‌ـ شرح حال آيت‌الله والد آقاي حاج شيخ مهدي غياث‌الدين مجد الاسلام‌نجفي( 1422‌ـ1356ق) قدس‌الله اسرارهم.
7‌ـ فيض الباري الي قره عيني الهادي.
اجازه مفصلي است كه آيت‌الله والد‌(طاب‌ثراه) براي حقير مرقوم فرمود‌اند.
8‌ـ فهرس مخطوطات مكتبه آيت‌الله النجفي كه به خامه كتابشناس بزرگ شيعه علامه محقق حضرت حجت‌الاسلام و المسلمين آقاي حاج‌سيداحمد حسيني‌اشكوري (دامت بركاته)‌تنظيم شده است و به درخواست حقير براي درج در اين دفتر بزرگوارانه آن را ارسال فرمودند».
نويسنده در بخشي ديگر از اين اثر، در بيان پيامدهاي دوستي پدر بزرگوارش با مرحوم سيد مصلح‌الدين مهدوي آورده است: «معظم‌له پس از فوت مرحوم والدشان آيت‌الله مجد العلماء‌نجفي(قدس‌سرهم) از مرحوم علامه محقق استاد سيدمصلح‌الدين مهدوي خواستار شدند كه شرح حالي از پدر و جدشان يعني مرحوم آيت‌الله ابوالمجد شيخ محمدرضا نجفي مرقوم فرمايند تا به چاپ برسد. دست تقدير چنين خواست كه اين كار قدري به تأخير بيفتد و براي مراسم اوليه آماده نگردد، ولي آيت‌الله نجفي‌، اين بار از مرحوم مهدوي خواستند دامنه تأليف را توسعه دهند و از مرحوم جد امّي اعلايشان آيت‌الله العظمي آقاي حاج‌شيخ جعفر نجفي كاشف‌الغطا شرح حال و تراجم‌نويسي را آغاز نمايند و به صاحب هدايه ‌المسترشدين و همه فرزندان و نوادگان و وابستگان به بيت صاحب الهدايه بپردازند، به خوبي حقير كه واسطه بين مرحوم پدر و مرحوم مهدوي بودم مي‌ديدم كه طي تلاشي چند ساله كتابي جامع و كامل فراهم آمد كه در نوع خود بي‌نظير است و يكي از كتب مهم و مرجع شرح حال‌نويسي و تراجم‌نگاري و تاريخ علمي در ايران بلكه در مذهب شيعه مي‌باشد. در اين كتاب استاد مهدوي با تلاشي بي‌نظير تمام زواياي تراجم و شرح حال و تاريخ بيت صاحب هدايه المسترشدين را به شرح و بسط نشسته است، و نام كتاب را نيز بيان سبل الهدايه في ذكر أعقاب صاحب الهدايه يا تاريخ علمي و اجتماعي اصفهان در دو قرن اخير گذاشت. مرحوم مهدوي در صفحه31 از جلد اول كتاب متذكر مي‌گردد كه كتاب به پيشنهاد و امر معظم‌له فراهم آمده است. به هر حال كتاب در تابستان سال1367‌هـ. ش در شهر قم مقدسه به همت آيت‌الله نجفي‌و با مقدمه‌اي به قلم ايشان و در سه مجلد با جلد زركوب و در بيش از1510 صفحه به چاپ رسيد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار