حسين گل محمدي
چند روز پيش بروشوري به دستم رسيد كه حاوي نكات بسيار جالبي در خصوص حمايت از توليدات و كالاهاي داخلي بود. در اين بروشور با اشاره به پيام و نامگذاري مقام معظم رهبري براي سال 1397، ايدههايي ساده و بدون هزينه و در عين حال قابل اجرا در خصوص رابطه مساجد و حمايت از كالاهاي ايراني ارائه شده است. اين مجموعه به همت هادي ويسي امام جماعت مسجد جامع امام سيدالساجدين تهيه شده و ميتواند الگويي براي ائمه جماعات باشد. محتواي اين بروشور، انگيزهاي شد تا با بسط محتواي آن به سهم خود گامي براي انتشار گستردهتر تلاش اين شهروند خوشفكر بردارم.
بهترين مكان براي حمايت از توليد ملي
سؤال اين است كه آيا مساجد ميتوانند در جهت حمايت از كالاي ايراني نقش ايفا كنند؟ بدون شك پاسخ مثبت است و مساجد با رويكرد مذهبي و معنوي خود بهترين پايگاه براي ترويج فرهنگ حمايت از كالاي ايراني هستند. در مساجد امكانات و ظرفيتهاي متعددي وجود دارد كه بايد شناسايي شده و مورد استفاده قرار گيرد. مثلاً فضاي مسجد ميتواند بهترين مكان براي تبليغ كالاهاي ايراني باشد و اگر در ميان نمازگزاران، توليدكنندهاي حضور دارد اين فرصت به او داده شود تا كالاي خود را به نمازگزاران معرفي كند. حتي ميتوان از فضاهاي مقابل مساجد براي برپايي بازارچه و عرضه مستقيم كالاي ايراني استفاده كرد. در مساجد همچنين ميتوان بعد از برگزاري نماز جماعت فيلمهايي را در خصوص توليد ملي نمايش داد و مردم را نسبت به موضوع آگاه كرد.
جوانان مسجدي و حمايت از كالاي ايراني
نوجوانان و جوانان مسجدي و به ويژه كساني كه عضو كانونهاي فرهنگي و هنري و بسيج مساجد هستند بهترين ظرفيت براي ترويج فرهنگ حمايت از توليد ملي و كالاي ايراني محسوب ميشوند. براي تشويق، حمايت و خريد كالاي ايراني، خطاب ائمه جماعات با زباني نرم و تأثيرگذار به جوانان و نوجوانان باشد تا نه تنها خودشان ترغيب به خريد و مصرف كالاي داخلي شوند، بلكه ديگر اعضاي خانواده را نيز به اين كار ترغيب كنند. در اين زمينه ائمه جماعات ميتوانند از الگوها و تمثيلها بهره ببرند و به عنوان مثال از سيره شهيد نواب صفوي روايت كنند كه در مسجد فخريه كالاي ايراني را تبليغ ميكرد. همچنين از جواناني كه در حوزههاي مجازي و توليد عكس و فيلم فعال هستند ميتوان براي نشر فرهنگ حمايت از كالاهاي ايراني كمك خواست.
نمازگزاران مسجدي و خريد كالاي ايراني
با توجه با شمار زياد مخاطبان مساجد و هزاران نمازگزاري كه به اين مكان تجمع مسلمين تردد ميكنند، به راحتي ميتوان مسجد را به كانون حمايت و معرفي كالاي ايراني تبديل كرد. مساجدي كه خيريه دارند و در بحث تأمين جهيزيه فعاليت ميكنند ميتوانند در ارتباط با توليدكنندگان و فروشگاههاي داخلي، تمام اقلام و لوازم جهيزيه را تهيه كنند تا هم به قيمت مناسب تمام شود، هم چرخ اقتصاد كشور بچرخد و هم زمينهاي براي اشتغال جوانان فراهم شود. نمازگزاران مسجدي ميتوانند هر كدامشان به عنوان يك سفير فرهنگي حمايت از كالاي ايراني، اين فرهنگ را در ميان دوست و فاميل ترويج كنند و آشنايان خود را در اين رابطه تشويق و حتي خانوادههاي نمونه در اين زمينه را معرفي كنند تا در جمع همشهريان و هم محلهايهاي خود در مساجد مورد تقدير و تشويق قرار گيرند.
برگزاري مسابقات و اهداي كالاي ايراني
چه خوب است تمام هدايا و جوايزي كه در برنامهها و مراسم مختلف به نمازگزاران يا به نوجوانان و جوانان كانونهاي مساجد اهدا ميشود از اقلام و توليدات خارجي و به ويژه از توليدات معلولان و زنان سرپرست خانوار باشد.
همچنين ميتوان در مساجد فراخوان داد و از نخبگان جوان دعوت كرد با ايدههاي خلاقانه خود راهكارهاي توليد كالاهاي مشابه و جايگزين اجناس خارجي را ارائه كنند. در اين زمينه هم ميتوان با برگزاري مسابقات علمي و كارگاهي و استفاده از فضاي مساجد، ضمن ايجاد فضاي رقابت، به بهترين ايدهها، ابتكارات و اختراعات نخبگان جوان، جوايزي اهدا و با مشاركت نمازگزاران، سرمايه و امكانات اوليه براي تبديل به محصول و توليد را فراهم كرد. در اين زمينه حمايت متوليان مساجد و ائمه جماعات بسيار مهم و تأثيرگذار خواهد بود.
نقش محوري متوليان مساجد
متوليان مساجد مهمترين نقش را در اجراي تمام ايدههايي كه در بندهاي قبلي آمد دارند. در واقع تا زماني كه متولي و روحانيون مساجد نخواهند، هيچ كاري در حمايت از كالاي ايراني در مساجد نميتوان كرد. در اختيار گذاشتن فضاي باز مساجد براي برپايي نمايشگاههاي دائمي، فصلي و هفتگي جهت عرضه اجناس ايراني، برگزاري كارگاههاي آموزشي توليدات خانگي، نصب صندوق پيشنهادات براي جمع آوري بهترين ايدههاي شهروندان در حمايت از توليد ملي، تشكيل صندوق قرضالحسنه در مساجد براي اهداي وام بدون سود براي خريد كالاي ايراني، استفاده از اقلام مصرفي داخلي همچون چاي ايراني در مساجد، رايزني با توليدكنندگان داخلي براي عرضه مستقيم كالا به نمازگزاران با تخفيف ويژه و تشكيل كلاسهاي مختلف با حضور نخبگان كارآفرين در راستاي شناسايي و جذب افراد كارآفرين در مناطق شهري و روستايي، از جمله اقداماتي است كه متوليان مساجد ميتوانند انجام دهند.
ارتقاي اعتبار كالاي ايراني بر بالاي منابر
و اما مهمترين و حساسترين وظيفه در اين زمينه برعهده ائمه جماعات است. در واقع قدرت تحليل و تبيين موضوع از سوي امام جماعت تأثيري شگرف در نگرش نمازگزاران دارد. ائمه جماعات در اين زمينه بدون ايجاد حساسيت روي جناحها و جريانات سياسي و تفكيك مسائل اقتصادي از گرايشات سياسي، بايد به موضوعاتي همچون اقتصاد مقاومتي، كاهش واردات، مبارزه با مفاسد اقتصادي، آسيبهاي گرايش به كالاي خارجي و مزاياي جايگزين كردن كالاي ايراني، نقش زنان در اقتصاد خانواده و تغيير سبك خريد خانوار، تزريق رويكرد اميد و نشاط و تلاش، بپردازند و از همه مهمتر اينكه خود و خانوادهشان در مصرف كالاهاي ايراني پيشگام و الگو باشند تا به عنوان گروه مرجع جامعه هم با رفتار و هم با گفتار خود بهترين نقش را در ترويج فرهنگ مصرف توليدات ملي ايفا كنند.