کد خبر: 906692
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰
سنجش عيار مديران با باران و خشكسالي
محمدرضا هاديلو

بسياري از مديران، بود و نبودشان هيچ فرقي ندارد و با حذف صندلي‌شان فقط يك «توجيه‌گر» از مجموعه كاسته مي‌شود. هر چند طي دو دهه اخير و در بحث كم‌آبي‌ها، مديران محترم نشان داده‌اند كه هيچ برنامه كارآمدي براي مديريت آن ندارند، حالا و در بارش‌هاي اخير ثابت كردند كه براي اين مسئله هم آمادگي ندارند و گواه اين ادعاها آبگرفتگي‌ها و مسدود شدن معابر و راه افتادن سيلاب‌ها و سيل‌هاي ويرانگر و... است.

«در حوالي مركز شهر، آب گل‌آلودي از جويبارها سرريز شده بود و علاوه‌بر پياده‌روها، خيابان‌ها را نيز دربر گرفته بود، ماشين‌ها به كندي حركت مي‌كردند و اگر كسي نمي‌خواست ماشينش تا سقف در آب گل‌آلود فروبرود، بايد متوقف مي‌شد. عابران پياده كه موقع بيرون آمدن از منزل يا محل كار انتظار چنين بارشي را نداشتند، هركدام به طريقي مي‌خواستند خودشان را از معركه بيرون بكشند و با سرعت به سمت خانه‌هايشان در حركت بودند. مغازه‌هايي هم كه هم‌كف با پياده‌رو بودند نمي‌دانستند بايد چه كار كنند چون آب مي‌رفت كه اين اماكن را نيز به تسخير خود درآورد.»

اين‌ها اتفاقاتي است كه به براي هر شهر و روستايي تكراري است و حتماً همه شهروندان در هر نقطه از ايران آن را تجربه كرده‌اند. تجربه‌اي كه ثابت مي‌كند مشكل از باران است نه از مسئولان شهري!

همه چيز هست جز اراده!

بارش باران‌هاي اخير در تبريز آن قدر ساكنان اين شهر را غافلگير كرده كه خودشان هم باور نمي‌كردند چنين در گل و لاي‌ها محصور شوند. سيل دو روز گذشته تبريز، آن قدر براي تبريزي‌ها مشكل ايجاد كرد كه خودشان هم باور نمي‌كردند عنوان شهر نمونه گردشگري و پايتخت گردشگري جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ متعلق به آن باشد.

بعد از اين اتفاق كاربران در فضاي مجازي به شدت زيرساخت‌هاي تبريز را مورد انتقاد قرار دادند و از هشتگ «تبريز۲۰۱۸» براي بيان تأسف‌شان استفاده كردند.به عقيده شهروندان وقتي باران نيم‌ساعتي شهر را به‌هم مي‌زند و مردم را دچار مشكلات فراوان مي‌كند، پس يا مديريت بحران در اين شهر ضعيف است يا زيرساخت‌ها فراهم نيستند.بعد از بالا گرفتن انتقادات، فريدون بابايي‌اقدم عضو شوراي شهر تبريز و رئيس كميسيون خدمات شهري، گفت: «مديريت بحران بحث گسترده‌اي است اما در مورد اخير كه بارش باران و مهار آب‌هاي سطحي بود، ما شاهد بوديم كه متأسفانه در مديريت آنها با مشكل مواجه هستيم.»

وي ادامه داد: «تراكم شهر و جمعيت شهروندان رفته رفته افزايش پيدا كرده اما به نسبت آنها زيرساخت‌هاي شهر ارتقا پيدا نكرده‌اند.»به عقيده بابايي‌اقدم، اينكه محله‌ها به مرور زمان به‌هم چسبيده‌اند و از مجاري‌هاي ۴۰ يا ۵۰ سال پيش استفاده مي‌كنند، باعث مي‌شود كه امروز بگوييم ظرفيت لازم را براي اين حجم از بارش در شهر نداريم... البته باز هم بعد از وقوع يك حادثه مديران، جلسه دورهمي اضطراري تشكيل دادند تا همراه با صرف ميوه و شيريني تمهيدات لازم را بينديشند و در همين راستا بعد از بارش 10 دقيقه‌اي باران در تبريز، در شوراي اين شهر پيشنهاد داده شده كه طرح جامع هدايت و دفع آب‌ها در كميسيون مربوط به صورت جدي پيگيري شود!

هر چند بابايي‌اقدم در پاسخ به منتقداني كه پاي «تبريز ۲۰۱۸» را در چنين موضوعاتي به وسط مي‌كشند، گفت: «رويداد «تبريز ۲۰۱۸» يك رويداد فرهنگي و گردشگري است و ربطي به زيرساخت‌ها ندارد. اين اوضاع مرحله به مرحله به وجود آمده و حالا بايد مرحله به مرحله هم حل شود. بايد اراده‌اي قوي در شورا حاكم شود». اما اين عضو شوراي شهر تبريز نگفت اولاً تعريف شورا از «زيرساخت‌ها» چيست و ثانیاً اگر «اراده‌اي قوي» در شورا وجود نداشت، باز هم تبريزي‌ها بايد منتظر چنين حوادثي باشند؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار