کد خبر: 906691
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
سال گذشته ميزان صادرات سمنان ۵۰ ميليون دلار بود اما استاندار معتقد است با ايجاد اشتغال پايدار بر پايه مهارت آموزي مي‌توان تا 2 سال آينده اين رقم را 20 برابر كرد...
عليرضا آل‌قيس

سمنان به دليل واقع شدن در مسير مواصلاتي حرم امام رضا(ع) داراي موقعيت مناسب در جهت جذب گردشگر است، ويژگي منحصربه‌فرد اين استان در داشتن جاذبه‌هاي گردشگري كوهستاني و كويري به صورت هم‌زمان آن را در نوع خود متمايز كرده و جاذبه‌هاي گردشگري تاريخي نيز توان مضاعفي به اين مقوله بخشيده است. در كنار اين توانمندي‌ها از نظر اقتصادي نيز سمنان حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد. به طوري‌كه روز گذشته استاندار سمنان با بيان اينكه صادرات يك ميليارد دلاري براي 2 سال آينده اين استان هدفگذاري شده است، گفت: «يجاد اشتغال پايدار بر پايه مهارت آموزي راه تحقق اين آرمان است.»

اواخر سال گذشته بود كه اعلام شد با صادرات بيش از 280 هزارتن كالا به ارزش 119 ميليون دلار گمرك استان سمنان در 8 ماهه 96 ركورد زد. اين ميزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل (95) حدود 28 درصد از نظر وزني و 26 درصد از نظر ارزش افزايش دارد. اما نكته حائز اهميت اينكه محصولات صادراتي استان سمنان به بيش از 37 كشور دنيا صادر شد و بيشتر شامل هيدروكربن‌هاي سبك، فروسيليس و پودرهاي شوينده و شمش سرب بوده است. از اين ميان 64 درصد كالاهاي صادراتي استان به كشورهاي عراق و افغانستان صادر شد اما كارشناسان معتقدند با سياستگذاري‌هاي مناسب‌تر براي گسترش بازارهاي صادراتي متنوع مي‌توان صادرات و ارز‌آوري بيشتر را عايد كشور كرد.

صادرات بيش از 40 ميليون دلاري كالا از گمرك شهرستان گرمسار و صادرات 11 ميليون دلار كالا از گمرك شهرستان شاهرود به خارج از كشور موضوعي است كه مي‌تواند نشان دهد اين نقاط از قدرت بالايي برخور دارند.

سمنان و صادرات يك ميليارد دلاري

صنايع سمنان در شرايطي توانسته‌اند بخش قابل توجهي از صادرات را به خود اختصاص دهند كه گروهي معتقدند اين استان به دليل واقع شدن در مناطق كويري از منابع آبي زيادي برخوردار نبوده و به همين خاطر براي رشد اقتصادي نيازمند صنعتي ديگر همچون صنعت گردشگري است. تفاوت آب و هوايي استان سمنان در مناطق مختلف امتياز گردشگري خاصي را به استان بخشيده است، شايد در كم‌تر استاني بتوان اين فرصت را يافت كه با طي مسيري حدود 30 دقيقه از آب و هواي كويري به آب و هواي كوهستاني رسيد. سيد شهاب‌الدين چاوشي ادامه داد: «سال گذشته ميزان صادرات استان ۵۰ ميليون دلار بود كه بايد براي جلوگيري از تعطيلي كارخانه‌ها و واحدهاي توليدي كه به‌ تبع آن بروز آسيب‌هاي اجتماعي را به دنبال دارد از هم‌اكنون چاره‌اي تدبير كرد.»

وي بابيان اينكه مهارت‌آموزي با هدف ايجاد اشتغال پايدار راه حل رفع آسيب‌هاي اجتماعي است، ابراز داشت: «در سنوات اخير بر مهارت‌آموزي نسل جديد به طور كلي توجه چنداني نشده است لذا براي كاهش آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از بيكاري در وهله نخست بايد زمينه‌هاي مهارت افزايي را در جامعه فراهم كنيم.» استاندار سمنان توسعه اشتغالزايي و رونق توليد را جزو برنامه‌هاي اصلي عنوان كرده و ادامه داد: «يكي از پيامدهاي بيكاري بروز آسيب‌هاي اجتماعي است كه بايد به منظور جلوگيري از وقوع اين پيشامدها نيازهاي افراد در رده‌هاي سني مختلف شناسايي و براي رفع آن برنامه‌ريزي كرد.»

محصولات گلخانه‌اي در سبد صادرات

در استان كويري سمنان كه با كاهش نزولات آسماني و افت سالانه سطح آب‌هاي زير زميني مواجه است، بهره‌وري مطلوب از آب از طريق جايگزين كردن كشت‌هاي متراكم به جاي كشت‌هاي با مصرف آب بالا مي‌تواند چاره ساز باشد. لذا راهي جز حركت به سمت توسعه كشت‌هاي متراكم و گلخانه‌هاي براي استفاده بهينه از منابع آب و خاك با مديريت مطلوب وجود ندارد. در حال حاضر بيش از 83 هكتار گلخانه خارج از مجتمع‌ها در استان سمنان وجود دارد كه سالانه بيش از 18 هزار تن محصولات سبزي و صيفي از آنها برداشت مي‌شود.

محصولاتي كه بخش اعظمي از آنها مي‌توانند در سبد صادراتي قرار گيرند. بر همين اساس لطف‌الله رضايي مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي سمنان با اشاره به اهميت موضوع آب در بخش كشاورزي و بيان اينكه اگر اين مايه حيات به خوبي مديريت نشود مي‌تواند براي اين بخش تبديل به يك بحران شود، گفت: «با وجود آماده بودن زيرساخت‌هاي مجتمع‌هاي گلخانه‌اي در استان تحرك جديدي در مجتمع‌ها از طريق واگذاري به متقاضيان و سرمايه‌گذاران توانمند در دستور كار قرار گرفته است كه اين امر در 4- 3 شهرستان در حال اجراست.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار