کد خبر: 906492
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
«می صبحی الخنساء» تحلیلگر برجسته لبنانی تاکید کرد:
حملات پیاپی آمریکایی‌ها به سوریه نشان داد که ائتلاف آمریکایی در سوریه تلاش می‌کنند تا پیروزی‌هایی که در عراق توسط مقاومت روی داد در سوریه تکرار نشود و آمریکا مجبور به عقب‌نشینی دوباره نگردد.
جوان آنلاین: امروز دوشنبه «14 می» روزی است که دونالد ترامپ تصمیم خود مبنی برای انتقال سفارت آمریکا در سرزمین فلسطین اشغالی به قدس را اعلام می‌کند؛ موضوعی که موجب اعتراض گسترده مسلمانان جهان و خشم فلسطینی‌ها از این تصمیم شده است.

تحلیلگران معتقدند؛ تظاهرات گسترده مردمی علیه رژیم صهیونیستی که در «جمعه‌های هشدار» فلسطین در حال شکل‌گیری است و امروز 24‌اردیبهشت‌ماه هم به مناسبت انتقال سفارت آمریکا به قدس گسترده‌تر خواهد شد، ممکن است به قیام جدیدی در این کشور تبدیل شود.
نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی برای مقابله با خروش یکصد‌هزار نفری امروز فلسطین به تقویت سطوح نظامی خود پرداخته و به استقرار ۱۱‌گردان از ارتش در امتداد مرزهای غزه و دیگر بخش‌های کرانه باختری اقدام کرده‌اند.برای بررسی آخرین تحولات امروز فلسطین و منطقه با خانم «می صبحی الخنساء» تحلیلگر برجسته لبنانی و نویسنده چندین کتاب حقوقی با موضوع فلسطین و لبنان به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.


تحلیل شما در خصوص تصمیم ایالات‌متحده‌آمریکا برای اعلام قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل که امروز 24‌اردیبهشت‌ماه قرار است عملی شود، چیست؟
 تصمیم آمریکا برای اعلام قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل تصمیم اشتباه و خلاف قوانین بین‌المللی است. این موضوع حتی بر خلاف قطعنامه‌های سازمان‌ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت است.
نهادهای بین‌المللی تاکید کرده‌اند که وضعیت حقوقی سرزمین اشغال شده باید رعایت شود. تصمیم آمریکا برای تغییر سفارتش در قدس و اعلام آن به‌عنوان پایتخت اسراییل اقدامی پوچ و باطل است که بر خلاف قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد.
آمریکا این اقدام را به منظور حفظ وضع موجود فعلی اسرائیل انجام داده است و حتی کنیسه اسرائیل تلاش دارد تا این شهر را به‌طور کامل و با زور به اراضی تحت اشغال خود در آورد.
به رسمیت شناختن قدس از سوی آمریکا به‌عنوان پایتخت اسرائیل با هدف تسهیل در اعمال حاکمیت اسراییل بر این شهر صورت می‌گیرد که این بدترین نوع نقض فاحش حاکمیت علیه مردم فلسطین است.
اعلام آمریکا برای پایتخت شدن قدس برای اسرائیل نتیجه خیانت برخی از سازمان‌های عربی است که در رأس آن کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و به‌ویژه عربستان سعودی قرار دارند.

 نظر شما در مورد تظاهرات گسترده مردم فلسطین در غزه و دیگر مناطق اشغالی چیست؟
تظاهرات مردمی فلسطین نشان از نارضایتی و خشم آن‌ها نسبت به سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد. این‌گونه اعتراضات گسترده نسبت به اقدام ترامپ در اعلام قدس به‌عنوان پایتخت صهیونیست‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای یک خیزش و انتفاضه جدید علیه اسرائیل باشد.

آیا پیروزی حزب‌الله و متحدانش در انتخابات پارلمانی لبنان بر این مسأله و بازگشت قدس به فلسطین تأثیرگذار خواهد بود؟
تصمیمی که آمریکا برای اعلام شدن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل گرفته به سال گذشته برمی‌گردد که بیشتر حکام عربی از رژیم صهیونیستی حمایت‌هایی را انجام دادند و علاقه‌مند‌ند از مسأله فلسطین خلاصی یابند. پیروزی محور مقاومت در انتخابات پارلمانی لبنان تأثیر چندانی بر این‌گونه تصمیمات نمی‌گذارد.
 خیانت‌های لازم را پیش از این کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس درباره فلسطین انجام دادند.آرزوی من این است که پیروزی حزب‌الله و متحدانش در انتخابات لبنان تأثیر روشن و خوبی بر تحولات منطقه و فلسطین برجای گذارد.وجود یک نیروی حامی مقاومت فلسطین در پارلمان لبنان می‌تواند برای متوقف ساختن تصمیم‌های بین‌المللی یا عربی که در ضدیت با فلسطین گرفته می‌شود، تاثیرگذار باشد و از حقوق مردم فلسطین دفاع کند.

چرا اسرائیل اقدام به حمله موشکی به سوریه کرده است؟
پیروزی‌های دولت سوریه علیه تروریسم، شوکی به اسرائیل و ایالات‌متحده و برخی از حاکمان عرب وارد کرده است. اگر حملاتی از سوی رژیم صهیونیستی به سوریه صورت می‌گیرد به‌خاطر همین پیروزی‌های چشمگیر سوری‌هاست که در جبهه‌های مختلف شکل گرفته است.
اگرهم شاهد طرح‌ها و مانورهای نظامی آمریکا در منطقه هستیم به این دلیل است که حائلی میان مرزهای سوریه و عراق ایجاد کنند و مانع گسترده شدن وضعیت جغرافیایی محور مقاومت شوند.
حملات پیاپی آمریکایی‌ها به سوریه نشان داد که ائتلاف آمریکایی در سوریه تلاش می‌کنند تا پیروزی‌هایی که در عراق توسط مقاومت روی داد در سوریه تکرار نشود و آمریکا مجبور به عقب‌نشینی دوباره نگردد.

تحلیل شما از رویدادهای آینده غرب آسیا چیست؟
تحولات آینده منطقه غرب آسیا مه‌آلود است و چندان روشن نیست. اما معتقدم که اسرائیل در حال آماده‌سازی خود برای راه‌اندازی یک جنگ بزرگ و تهاجم احتمالی علیه لبنان و سوریه است. اسرائیل این تهاجم را به تلافی پیروزی‌های محور مقاومت که توسط ایران و روسیه صورت‌گرفته است، شکل خواهد داد.

منبع: صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار