کد خبر: 906402
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۴
برگزاری نمایشگاه‌ها در داخل شهر به نفع کیست؟
شهر آفتاب كه با 300 ميليارد تومان ساخته شد و قرار بود به قطب گردشگري تبديل شود، همچنان بلاتكيف است.

شهر آفتاب كه با 300 ميليارد تومان ساخته شد و قرار بود به قطب گردشگري تبديل شود، همچنان بلاتكيف است. اين در حالي است كه شوراي شهر چشمان خود را روي مهم‌ترين مركز كسب درآمد پايدار شهرداري بسته است و همچنان دم از نبود منابع درآمد پايدار مي‌زند. نمايشگاه كتاب و برخي ديگر از نمايشگاه‌ها در داخل شهر تهران برگزار مي‌شود تا بر مسائل و مشكلات شهر بيفزايد.
حال رئيس شوراي شهر تهران خبر از جلسه با وزير صنعت مي‌دهد تا نمايشگاه خودرو در داخل شهر برگزارنشود. مديريت شهر نيازمند تصميم‌گيري قاطع است تا شهر و شهروندان متضرر نشوند.
و بايد به اين سؤال پاسخ داده شود كه نمايشگاه كه با هزينه‌هاي ميلياردي ساخته شده است چرا باز نمايشگاه‌هاي بزرگ در محدوده مرکزی شهر برگزار می شود؟ مسئول كيست و پاسخگوكيست؟!
نمايشگاه بين‌المللي كتاب در قلب پايتخت برگزار شد تا به بار ترافيكي و سرگرداني شهروندان افزود شود. بر اين اساس انتظار مي‌رفت تصميم‌گيران شهري به ويژه اعضاي شوراي شهر نسبت به بازگشت دوباره برگزاري نمايشگاه‌هاي بزرگ بين‌المللي به داخل شهر انتقاد كنند اما شاهد تقدير و تشكرهاي گاه و بيگاه آنها از ارائه خدمات اجتماعي و فرهنگي و تفريحي‌اي كه برخي از سازمان‌ها و زيرمجموعه‌هاي شهرداري در مصلاي تهران در حاشيه نمايشگاه بين‌المللي كتاب ارائه داده‌اند، هستيم.
حال سؤال اين است كه آيا اين تشكرهاي گاه و بيگاه و نخ‌نماي اعضاي شوراي شهر براي اين است كه يك صورت‌مسئله مهم و اساسي را در مورد وظايف شهرداري براي تحقق اهداف كوتاه و بلندمدت بزرگ‌ترين مجموعه نمايشگاهي كشور پنهان كنند؟
البته يك واقعيت بزرگ ديگر نيز فراموش شده است اينكه درآمدزايي بالايي كه شهر آفتاب مي‌تواند براي اداره شهر تهران داشته باشد، در نظر مديران شهري بي‌اهميت است.
اينكه مسئولان شهري در بازديد از نمايشگاه كتاب به تعريف و تمجيد از برگزاري نمايشگاه پرداخته‌اند خود نشان مي‌دهد كه اعضا نمي‌خواهند خود را درگير رفع مشكلات و راه‌اندازي نمايشگاه شهر آفتاب بكنند تا شهر صاحب درآمد بالايي شود.
براساس گزارش تيتر شهر، بعد از اينكه دو سال از برگزاري نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب گذشت اين نمايشگاه به جاي اولش يعني مصلي بازگشت و هزينه‌هاي هنگفت مصلي براي در اختيار قرار دادن اين محل، واگذار نشدن تمام اختيارات نمايشگاه به مديران نمايشگاه كتاب و ارشاد، ايجاد مشكلات ترافيكي و آلودگي‌هاي ناشي از آن و از همه مهم‌تر كمبود فضاهاي استاندارد براي برپايي غرفه‌هاي مختلف كه خود باعث شده بود هر ساله هزينه‌هاي زيادي فقط براي برپايي سازه‌هاي موقت در نظر گرفته شود، باعث نارضايتي شهروندان و ناشران از نمايشگاه شده بود.
بعد از اينكه نمايشگاه بين‌المللي كتاب به شهر آفتاب مجتمعي كه بيش از 300 ميليارد براي آن هزينه شده بود، رفت دوري مسير و آبگرفتگي غرفه‌ها، نبود تهويه مناسب هوا و به طور كلي آماده نبودن زيرساخت‌ها باز هم نمايشگاه كتاب را به‌رغم تفاهمنامه شهرداري و وزارت ارشاد به همان مصلي منتقل كرد اما در ميان اين تأييد تشويق‌ها نكته‌اي كه بسيار حائز اهميت است اين است كه جايي كه به قول معاون خدمات شهري شهرداري تهران قرار بود به قطب گردشگري و منطقه اقتصادي تبديل شود همچنان بلاتكليف است.
محمد علي نجفي شهردار مستعفي تهران قبل از ترك بهشت تأكيد كرده بود تكميل پروژه شهر آفتاب به‌تنهايي قابل حل نيست؛ موضوعي كه محمدباقر قاليباف نيز به آن اشاره كرده بود. شهردار مستعفي تهران، با اشاره به موضوع واگذاري شهر آفتاب به بانك شهر، عنوان كرد: اينكه بانك شهر چنين حجمي از پول را در نمايشگاه شهر آفتاب به سرمايه ثابت تبديل كند به صلاح نيست و علاوه بر اين بانك مركزي هم چنين مجوزي نمي‌دهد. حتي در دوره قبل نيز بانك مركزي با واگذاري شهر آفتاب به بانك شهر مخالفت كرد چراكه نسبت دارايي‌هاي ثابت بانك به نقدينگي بالا مي‌رود.
همچنان كه ذكرشد در حالي كه مديران شهري در حال تقدير و تشكر از يكديگر هستند، موضوع فرايند سرمايه‌گذاري خصوصي براي شهر آفتاب همچنان مشخص نيست. اين در حالي است كه اميدهايي كه به دليل يكدستي‌هاي سياسي بين دولت و شهرداري براي حل مشكلات اينچنيني وجود داشت نيز به ثمر ننشسته است.

برگزاري نمايشگاه در خارج از شهر به نفع شهر است

در ميان انتقادات به برگزاري نمايشگاه در داخل شهر رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري نيز گفت: قرار بود در مدت دو سال نواقص برطرف شود و سالن‌هاي ديگر هم ساخته شود، اما متأسفانه اقدامي نشد و به صورت واقع‌بينانه اگرچه مصلي محل درجه يك براي برگزاري نمايشگاه نيست اما بهترين محل بود.
سيد محمد بهشتي درباره جابه‌جايي مكان برگزاري نمايشگاه كتاب تهران در سال‌هاي اخير عنوان كرد: طي دو سال قبل اين نمايشگاه در مجموعه شهر آفتاب برگزار شد و اگر به عنوان اتفاق شهري به ‌آن نگاه كنيم، برگزاري نمايشگاه در خارج از شهر به نفع شهر است، چون در هر جايي كه نمايشگاه برگزار شود، چه در مصلاي امام خميني‌(ره) و محل دائمي نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران مشكلات ترافيكي براي مردم ايجاد مي‌كند.
رئيس كميته ملي ايكوم افزود: تجربه در همه كشورهاي دنيا است كه محل برگزاري نمايشگاه‌ها در مكاني باشد كه فشار را از روي شهر بردارد و شهر آفتاب اگر تكميل شده بود، مي‌توانست كمك خوبي به شهر داشته باشد و چه خوب بود كه افتتاح اين مجموعه با نمايشگاه كتاب تهران كه يكي از شريف‌ترين و موجه‌ترين رويداد فرهنگي كشور است، اتفاق افتاد.

نمي‌دانيم مجوز از كجا صادر شده است!

محمد عليخاني رئيس كميسيون حمل و نقل و ترافيك شوراي شهر تهران گفت: برگزاري نمايشگاه پرمخاطب برخلاف مصوبه شوراي شهر است و اين موضوع در شوراي شهر بررسي خواهد شد. وي درباره صدور مجوز برگزاري نمايشگاه بين‌المللي خودرو بر خلاف مصوبه شوراي شهر تهران گفت: وزارت صنعت نمي‌تواند مجوز برگزاري نمايشگاه بدهد و فقط برگزاركننده نمايشگاه است. شوراي ترافيك يا شهرداري بايد مجوز برگزاري نمايشگاه را بدهند. وي با اشاره به مصوبه شورا درباره برگزاري نمايشگاه‌ها در سطح شهر تهران گفت: تصميمي در شوراي ترافيك گرفته شده بود كه طي آن نمايشگاه‌هاي پر مخاطب نبايد در داخل شهر و در نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار شود. شهر آفتاب هم به همين منظور ساخته شد.
وي افزود: اكنون بدون برگزاري نمايشگاه هم، محدوده نمايشگاه بين‌المللي شهر تهران داراي تراكم ترافيك و مشكل ترافيكي است. وقتي نمايشگاه برگزار مي‌شود ترافيك آن منطقه تشديد مي‌شود و به همه معابر شهر هم سرايت مي‌كند. متأسفانه نمي‌دانم مجوز برگزاري اين نمايشگاه از كجا صادر شده اما برگزاري آن زحمات زيادي براي پليس راهور و شهروندان تهران به‌ويژه ساكنان اين منطقه ايجاد مي‌كند.
عليخاني با اشاره به اينكه ما مديريت يكپارچه در تهران نداريم، فقط مي‌توانيم از شهرداري سؤال كنيم و مي‌خواهيم بدانيم چه مرجعي براي برگزاري آن مجوز صادر كرده است و چرا مصوبه شورا اجرا نمي‌شود، گفت: اگر اين موضوع مشخص شود هر دستگاهي كه باشد اعلام خواهيم كرد.

برگزاری نمايشگاه خودرو داخل یا خارج شهر؟

همچنين رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينكه برگزاري نمايشگاه خودرو در سايت نمايشگاه بين‌المللي برخلاف مصوبات شوراي شهر است، گفت: از پليس و شهرداري درخواست مي‌شود مانع از برگزاري اين نمايشگاه در داخل شهر تهران شوند. محسن هاشمي با اشاره به حواشي برگزاري نمايشگاه خودرو در تهران با بيان اينكه جلسه‌اي براي جلوگيري از برگزاري چنين نمايشگاهي بايد برگزار شود، گفت: براساس مصوبات شورا، تفاهمنامه‌ها، نظر موافق رئيس‌جمهور، ‌وزيركشور و استاندار و... نبايد نمايشگاه‌هاي پرمراجعه در داخل شهر تهران برگزار شود.
وي با بيان اينكه اين نمايشگاه براساس مصوبه و تفاهمنامه نبايد برگزار شود، تصريح كرد: بايد مانع از برگزاري چنين نمايشگاهي در شهر تهران شد؛ چراكه نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب ساخته شده و با هزينه هنگفت، مترو نيز براي دسترسي آسان‌تر به نمايشگاه آفتاب ايجاد شده و اگر اجازه دهيم اين نمايشگاه برگزار شود فتح بابي براي برگزاري نمايشگاه‌هاي ديگر است. هاشمي با بيان اينكه مديران شهرداري موظف هستند كه مانع از برگزاري اين نمايشگاه پرمخاطب شوند، گفت: جاي تعجب است زماني كه هم رئيس‌جمهور، هم استاندار و هم وزير كشور با برگزاري نمايشگاه‌هاي پرمخاطب در تهران كاملاً مخالف هستند، چگونه يك مدير دولتي با تصميم خود باعث بروز مشكلات براي مردم و ايجاد ترافيك سنگين مي‌شود.
وي افزود: با شريعتمداري وزير صنعت، معدن و تجارت، در مورد چرايي برگزاري اين نمايشگاه صحبت مي‌كنم و از ناجا و سردار مهماندار رئيس پليس راهور خواهش مي‌كنم بر اساس توافقات و موافقات قبلي عمل كرده و اجازه ندهند اين نمايشگاه كه تخلف است، برگزار شود.
با اين حال بايد منتظر ماند و ديد تا 12 ماه ديگر شوراي پنجم برنامه‌اي براي استفاده از ظرفيت شهر آفتاب را از شهرداري طلب مي‌كند يا باز هم به روش مرسوم صورت‌مسئله‌پاك خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار