کد خبر: 906161
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
بزرگداشت مرحوم حميد سبزواري در چهارمين شنبه شعر و ادب انقلاب
محمد گلريز خواننده سرودهاي انقلابي در چهارمين شنبه شعر و ادب انقلاب با اشاره به تعبير مقام معظم رهبري بر سرود «بانگ آزادي» از اشعار مرحوم حميد سبزواري با عنوان اشعاري كه مردم با آنها زندگي مي‌كنند، نام برد.
محمدصادق عابديني

چهارمين شنبه انقلاب جنبش مردمي پاسداشت چهلمين سال پيروزي انقلاب اسلامي با حضور چهره‌هاي ادبي و شاعران انقلاب اسلامي در منزل مرحوم حميد سبزواري، پدر شعر انقلاب برگزار شد. در اين مراسم، علاوه بر بزرگداشت مقام ادبي حميد سبزواري بر نقش اين شاعر خراساني در پيدايش و قوام شعر انقلاب اسلامي تأكيد شد.

شخصيت سبزواري بعد از فوتش شناخته شد

منزل مرحوم حميد سبزواري ديروز محل ديدار شاعران سرشناس شعر انقلاب با خانواده اين شاعر فقيد بود. در ابتدای جلسه بررسي شعر و ادبيات انقلاب اسلامي، عليرضا قزوه، حميد سبزواري را شاعر بزرگي دانست كه تازه بعد از مرگش شخصيت وي شناخته شد.
قزوه افزود: مرحوم سبزواري با شور انقلابي در مراسمات شب‌شعر انقلاب شركت مي‌كرد و هميشه پا در ركاب اين انقلاب بود. قاسم صرافان از ديگر شاعران حاضر در اين جلسه نيز قطعه شعري را در وصف مقام حميد سبزواري قرائت كرد: من انقلابي‌ام يعني دلاورم/ همدرد مردمم همراه رهبرم/ سبز است هر قلم از خون جاري‌ام/ سرخ است دفترم من سبزواري‌ام

سبزواري پاي انقلاب ماند

محمدرضا سنگري، نويسنده و شاعر شناخته شده ادبيات انقلاب اسلامي نيز درباره شخصيت مرحوم سبزواري، گفت: افراد بسياري در امتحان و آزمون الهي راه را گم كردند ولي استاد سبزواري توانست با سرافرازي از امتحان انقلاب اسلامي بيرون بيايد.
وي ادامه داد: بعد از انقلاب عده‌اي در زمان لازم اين جريان را همراهي نكردند اما كساني مانند مرحوم استاد سبزواري پاي شعر انقلاب ماند.
سنگري با استناد به مفاهيم و آيات قرآني ادامه داد: كسي كه به راه مستقيم برود هيچ گاه گُم نمي‌شود. همه اساتيد شعر و هنر انقلاب از جمله استاد سبزواري درختان تنومند و تناور فرهنگ و هنر انقلاب اسلامي بودند.
مسئول شعر آیيني كشور ادامه داد: استاد سبزواري در وجود همه ما هست و هيچ گاه رنگ نمي‌بازد.
استاد سنگري در پايان تأكيد كرد: استاد سبزواري براي انقلاب متحمل زجر‌هاي زيادي شد و در مواردي كتك خورد، حتي از طرف دوستان خود هم با نكوهش هايي همراه بود ولي هيچ زمان راه را گُم نكرد و هميشه پيروز بود.

رهبر معظم انقلاب پرچمدار خيزش ادبي

مجتبي رحماندوست، شاعر و نويسنده نيز در اين نشست، بر نقش مؤثر مقام معظم رهبري در حمايت از شاعران انقلاب اسلامي، گفت: رهبر معظم انقلاب پرچمدار خيزش ادبي ايران در دوره معاصر هستند. ايشان همواره به شاعران نسبت به موضع‌گيري در مسائل روز گوشزد مي‌كنند تا شعرشان از اين توانمندي خالي نباشد. بر همين اساس استاد سبزواري نمونه عملي توصيه‌هاي مقام معظم رهبري بود.
وي افزود: جهش خيره‌كننده در فراگيري زبان فارسي در جهان مديون انقلاب اسلامي است به صورتي كه در حال حاضر شاهد تأسيس بيش از 200 مركز و 52 كرسي زبان فارسي در دانشگاه‌هاي جهان و همچنين آموزش زبان فارسي به بيش از 77 هزار دانشجو و طلبه مقيم ايران هستيم.

سبزواري از سال 32 انقلابي بود

همسر و فرزند مرحوم سبزواري نيز در اين نشست در سخناني به زندگي و شخصيت شعري مرحوم سبزواري اشاره كردند. همسر مرحوم سبزواري با بيان اينكه شاعر انقلاب در سال 32 به خاطر مخالفت با حكومت چهلوي و مبارزه عليه شاه از دبيري مدرسه اخراج شده بود، گفت: گفت: شايسته نيست كه نامي از اساتيد همچون سبزواري پس از مرگشان باقي نماند. ايشان شخصيتي بود كه زندگي خود را به پاي مردم و انقلاب گذاشت.
پسر مرحوم سبزواري نيز با انتقاد از نبود آثار پدر شعر انقلاب در نمايشگاه كتاب امسال گفت: تصور نمي‌كردم در نمايشگاه كتاب، كتابي از اسطوره شعر انقلاب وجود نداشته باشد. متأسفانه من به عنوان فرزند استاد اگر بخواهم كتابي از ايشان هديه كنم، كتاب ايشان در منزل خودمان نيست.
محسن ممتحنی ادامه داد: من از شما شاعران و اساتيد شعر انقلاب درخواست دارم اگر انقلاب برايتان مهم است براي اين موضوع كاري كنيد.
وي افزود: تصور نشود خواسته من براي پدرم است، اين موضوع شامل ساير اساتيد مرحوم و ديگر شاعران زنده نيز مي‌شود، همچون استاد شاهرخي كه آثار و كتب ايشان نيز به راحتي در اختيار نسل جوان قرار نمي‌گيرد.

انقلاب اسلامي احياگر شعر

محمد گلريز خواننده سرود‌هاي انقلابي نيز انقلاب اسلامي را احياگر شعر دانست و با اشاره به همكاري با حميد سبزواري گفت: اشعار ايشان به گونه‌اي بود كه مردم با آن زندگي مي‌كردند.
گلريز ادامه داد: بر همين اساس در جلسه‌اي كه مقام معظم رهبري حضور داشتند تأكيد كردند كه بايد به گونه‌ای شعر گفت كه مانند شعر بانگ آزادي مرحوم سبزواري باشد؛ شعري كه مردم آن را زمزمه مي‌كردند.
وي عنوان كرد: شهامت و شجاعت از ويژگي‌هاي شاخص مرحوم سبزواري بود، ايشان قبل از انقلاب و حتي در فضاي ترور سال‌هاي ابتدايي انقلاب ترسي از شعر گفتن نداشت و در يك كلام ايشان فدايي انقلاب بود و در سرودن هر شعري بي‌پروا بود.
اين خواننده با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامي زبان فارسي را زبان رايج انقلابيون جهان كرد، گفت: هنر رژيم پهلوي قتل و زنداني‌كردن شعراي تراز اول بود؛ ميرزاده عشقي، فرخي يزدي و... از قربانيان عرصه فرهنگ در رژيم پهلوي بودند.

نظير استاد سبزواري كم پيدا مي‌شود

راضيه تجار نويسنده نيز با گراميداشت ياد مرحوم حميد سبزواري، تصريح كرد: بر كسي پوشيده نيست كه نظير استاد سبزواري كم پيدا مي‌شود.
اكنون كه دل و ظاهر استاد سبزواري در بين ما نيست اما ياد و خاطر ايشان و اشعار وي در جان مخاطبان قرار دارد كه هر شعر او گويي هزاران بار حيات شاعر را تداعي مي‌كند. وي عنوان كرد: خانواده استاد سبزواري از اينكه نام ايشان به فراموشي سپرده شود نگران نباشند. ايشان ظاهراً در ديده‌ها پنهان شده اما همواره آثارشان جاري و ساري است. وي در پايان خاطر نشان كرد: انجمن قلم وظيفه خود مي‌داند كه گزيده اشعار استاد سبزواري را چاپ كند. بر همين اساس اين انجمن براي تجديد چاپ گزيده اشعار اين استاد فقيد، آمادگي دارد.
مجموعه نشست‌هاي «شنبه‌هاي انقلاب» به بررسي شعر و ادبيان انقلاب اسلامي خواهد پرداخت. اين برنامه فرهنگي از سوي جنبش مردمي پاسداشت چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي برگزار مي‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار