کد خبر: 906104
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
اما و اگرهای پخش مسابقات جام جهانی فوتبال در سالن‌های سينما
پخش مسابقات جام جهاني فوتبال 2018 روسيه در سالن‌های سينما، موضوعی است که صاحبان سينما به شدت در پی اجرايی شدن آن هستند و آن را عاملی برای رونق اقتصادی سينماها می‌دانند.
محمد صادق عابدينی

پخش مسابقات جام جهاني فوتبال 2018 روسيه در سالن‌هاي سينما، موضوعي است که صاحبان سينما به شدت در پي اجرايي شدن آن هستند و آن را عاملي براي رونق اقتصادي سينماها مي‌دانند.
پخش مسابقات فوتبال در سالن‌هاي سينما، تنها منتظر چراغ سبز نيروي انتظامي است و اگر اداره اماکن نيروي انتظامي موافقت خود را با عملي شدن اين طرح اعلام کند، شاهد برگزاري سئانس‌هاي اکران فوتبال زنده در سالن‌هاي سينما خواهيم بود؛ اتفاقي که صاحبان سالن‌ها به دنبال آن هستند اما تهيه‌کنندگان سينما و کارگرداناني که فيلم‌هايشان در نوبت اکران است، با آن مخالفت مي‌کنند.
طرح پخش مسابقات جام جهاني در سالن‌هاي سينما در دوره گذشته اين مسابقات از سوي محافل سينمايي مطرح شد. سردار احمدي‌مقدم، فرمانده وقت نيروي انتظامي، درباره پخش فوتبال در سينماها موضعي دوپهلو اتخاذ کرد. وي که مخالف حضور صرف آقايان در زمان اکران فوتبال در سينماها بود، گفت: تخليه شادي و هيجانات ناشي از برد ايران در مسابقات جام جهاني در سينما به عنوان يک محيط فرهنگي و با حضور خانواده تبديل به يک رفتار هنجار در جامعه خواهد شد، اما اگر همين واکنش‌ها در خيابان‌ها بروز پيدا کند و با توجه به اينکه کنترل آن در خيابان‌ها سخت‌تر است، تبديل به يک ناهنجاري اجتماعي مي‌شود. براي اينکه محيط سينما تحت کنترل باشد و فضاي سينما مشابه فضاي استاديوم‌هاي فوتبال نشود، پيشنهاد داده شد که براي علاقه مندان به تماشاي فوتبال کارت عضويت صادر شود. هر کس با نام خودش بليت بخرد و مشخص شود چه کسي روی هر صندلي نشسته است و از همه مهم‌تر علاوه بر حضور کارمندان سينما، نيروي انتظامي نيز در سالن‌ها حضور داشته باشند تا بر روند پخش مسابقات و رفتار تماشاگران نظارت کامل داشته باشند. هر سينمايي که مي‌خواهد مسابقات فوتبال را پخش کند بايد درخواست دهد تا اگر سازمان سينمايي و نيروي انتظامي تأييد کنند امکان اکران پخش مسابقات در آن سالن وجود داشته باشد.
سالن‌دار‌ها به دنبال مجوز دائمي
اکنون چهار سال بعد از اما و اگر‌هاي پخش فوتبال در سالن‌هاي سينما، دوباره از اخذ مجوزهاي لازم براي پخش مسابقات و البته اما و اگرها و مخالفت‌هاي سينمايي‌ها با اين اقدام صحبت به ميان آمده است. رضا سعيدي‌پور، مدير پرديس سينمايي آزادي در گفت‌وگو با «برنا» در اين‌باره گفت: « با پخش فوتبال در سينماها به شرط آماده‌سازي زيرساخت‌ها کاملاً موافقم.»
سعيدي‌پور در ادامه گفت: «اما براي پخش فوتبال در سينماها بايد زيرساخت‌هايي باشد که هنوز آماده نيست. براي پخش فوتبال بايد آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها از طرف نهادهاي ذيربط به ما ابلاغ شود تا ما اجرا کنيم.»
مدير پرديس سينمايي آزادي در پاسخ به اين سؤال که پخش فوتبال ممکن است بر اکران فيلم‌ها تأثير بگذارد، گفت: فوتبال‌ها در فضاهاي خالي پرديس‌ها پخش مي‌شود. مثلاً پرديس‌هاي مگامال و کوروش 10 تا 12 سالن دارد، در حالي که ما هفت گروه اکران داريم يا مثلاً مي‌توان از سينماها براي پخش بازي‌هاي اروپا استفاده کرد که از ساعت 11 به بعد است و معمولاً سينماها در اين سئانس يا اکران ندارند يا خالي هستند.»
وي پخش فوتبال را راهي براي آشتي هر چه بيشتر مردم با سينما و فرهنگ‌سازي براي سينما رفتن دانست و در پايان باز هم تأکيد کرد که با پخش فوتبال در سينماها به شرط آماده‌سازي زيرساخت‌ها کاملاً موافقم.
تکليف فيلم‌ها چه مي‌شود؟
مسابقات جام جهاني يک ماه ادامه خواهد داشت. اين يک ماه تقريباً به اندازه نيمي از يک فصل اکران است و از دست دادن اين فصل براي سينماگراني که به شدت روي ترافيک اکران‌ها حساس هستند، مهم است. علي سرتيپي، رئيس کانون پخش‌کنندگان سينماي ايران و البته تهيه‌کننده سينما، از جمله موافقان اکران فوتبال در سينما مي‌گويد: «پخش فوتبال در سينما ضربه‌اي به فيلم‌هاي در حال اکران نمي‌زند»، اما مصطفي کيايي که فيلمش اوضاع چندان خوبي هم در اکران ندارد، مخالف سرسخت پخش مسابقات فوتبال در سالن‌هاي سينما است. کيايي مي‌گويد: «سالن‌هاي سينما جاي پخش فيلم سينمايي است نه فوتبال.» کيايي در مصاحبه با برنامه درباره علت مخالفتش مي‌گويد: «من با پخش فوتبال در سينما مخالفم، سالن‌هاي سينما جاي پخش فيلم سينمايي است نه فوتبال. برخي از سينماداران فکر مي‌کنند بازي‌هاي جام جهاني باعث مي‌شود که فروش سينماها تحت‌الشعاع قرار گيرد و خلوت شود اما فکر نمي‌کنم اين موضوع تأثيري بر فروش فيلم‌ها داشته باشد. باز هم تأکيد مي‌کنم در سالن‌هاي سينما بايد فيلم سينمايي پخش شود نه فوتبال. اين موضوع قطعاً بر فيلم‌ها تاثير مي‌گذارد.»
دعوا بر سر اينکه آيا سينما جاي خوبي براي پخش مسابقات جام جهاني است يا خير تنها زماني به نتيجه مشخص ختم مي‌شود که نيروي انتظامي نظر قطعي خود را درباره پخش يا عدم پخش بيان کند. سالن‌دارها اميدوارند در ماه رمضان نيز بتوانند با موافقت اداره اماکن نيروي انتظامي ويژه‌برنامه‌هايي مانند طرح اکران افطار تا سحر را دوباره اجرا کنند. بالا بردن درآمد سالن‌هاي سينما مسئله‌اي است که در سال‌هاي اخير به انحاي مختلف مطرح شده است و بخشي از فعالان اقتصادي در حوزه سينما معتقدند که بايد با ارائه طرح‌هاي تشويقي، از تعطيلي و تغيير کاربري سالن‌هاي سينما جلوگيري کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار