کد خبر: 906054
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
نمایشگاه «ورلدپرس‌فوتو» در نیاوران برپا شد
جای خالی کشورمان در این مسابقه و رخدادهای مشابه آن، از موارد تأمل برانگیزی است که به‌طور حتم در سایه نگاه آگاهانه‌تر برخی مسوولان به هنر و البته نگاه بهتر عکاسان ایرانی در انتخاب سوژه‌های قابل ارائه به مجامع جهانی، قابل حل است.
عکاسی در بین هنرهای تجسمی از آن دست رشته‌هایی است که گرایش‌های گوناگونی دارد و هر‌کدام از این شاخه‌ها، با تشکل‌های مشخصی؛ انجمن‌های اختصاصی خود را به‌نام همان گرایش شکل داده‌اند و هر‌ازگاهی رویدادهایی را در حوزه تخصصی‌شان برگزار می‌کنند.

 انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران هم به تازگی بعد از تلاش‌هایی که با همکاری سفارت هلند صورت گرفت، اقدام به برگزاری نمایشگاهی از آثار برگزیده مسابقه بین‌المللی«ورلدپرس‌فوتو» کرده است. در این نمایشگاه که در فرهنگسرای نیاوران برپا شده، برگزیده‌ای از عکس‌های سه‌سال اخیر ورلدپرس‌فوتو یعنی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ به نمایش درآمده است.

ورلدپرس چیست؟
اما پیش از تشریح جزئیات این نمایشگاه، جا دارد تا این رویداد را بیشتر بشناسید. ورلدپرس‌فوتو (World Press Photo) بنیادی غیر انتفاعی در هلند است که در سال ۱۹۵۵ توسط پنج عکاس هلندی با هدف نمایش عکس‌های مستند و خبری منتخب برای عکاسان سراسر جهان راه‌اندازی شد و حالا به یکی از مسابقات و بنیادهای مهم در زمینه عکس مستند و خبری تبدیل شده است. ‌ نخستین دوره این مسابقه در سال ۱۹۵۵ برگزار شد و عکسی از موگنس فن هیون (Mogens von Haven) عکاس دانمارکی که از مسابقه موتورسواری گرفته بود موفق شد به‌عنوان عکس سال نخستین دوره این مسابقه برگزیده شود. نمایشگاه سالانه ورلدپرس‌فوتو در کلیسای کهن ( Oude Kerk) در مرکز آمستردام برگزار می‌شود. همچنین صحت، تنوع و شفافیت سه شعار اصلی ورلدپرس‌فوتو هستند و عکس‌های انتخاب شده از سوی این بنیاد سالانه میلیون‌ها بازدیدکننده از سراسر جهان دارد.  این بنیاد به‌دنبال گسترش فعالیت‌های خود به سمت خبررسانی چندرسانه‌ای با رویکرد ایجاد رشد و توسعه در روزنامه‌نگاری بصری است. دفتر مرکزی ورلدپرس‌فوتو نیز در امستردام قرار دارد. این دفتر شاخه‌هایی در هشت عرصه تیم ارتباطی و مشارکت، تیم مسابقات عکاسی، تیم توسعه، تیم آموزش، تیم نمایشگاه‌ها، تیم مالی، تیم منابع انسانی و تیم اداری دارد. شرکت در این مسابقه و ارسال عکس برای ورلدپرس‌فوتو به صورت دیجیتال است و همه می‌توانند به صورت رایگان در این مسابقه شرکت کنند. زمان ارسال عکس‌ها نیز ، از ماه دسامبر تا ژانویه سال بعد است.

گسترش تعاملات فرهنگی
امسال هم به همت انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی، مجموعه‌ای از آثار این مسابقه در ایران به نمایش درآمده‌اند. نمایشگاهی که با حضور لورنس کورتوگ (نماینده عکس مطبوعات جهانی)، سوزانا ترستال (سفیر هلند در تهران)، ماریا دوتسنکو (رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد)، حمید فروتن (رییس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران) و مهدی قاسمی (عضو هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران) از ۱۹اردیبهشت در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.  لورنس کورتوگ در نشست خبری این نمایشگاه با بیان آن که در هر دوره از مسابقه بین ۷۰ تا ۸۰‌هزار عکس در این رویداد شرکت می‌کنند، از استقبال عکاسان ایرانی ابراز خرسندی کرد. او از برگزاری این نمایشگاه در مناطق گوناگون دنیا از جمله کشورهای هلند، پرتغال، ایتالیا و… همزمان با ایران خبر داد.  
رییس هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران هم از فعالیت 20‌ساله این انجمن گفت. طبق صحبت‌های او انجمن دو سال است که جشنواره‌ای برای بررسی عکس‌های مطبوعاتی ایران را راه‌اندازی کرده و این جشنواره تقریباً چیزی شبیه به ورلدپرس‌فوتو است که در قالب بومی برگزار می‌شود.  به‌طور حتم برگزاری این دست رویدادها به‌ویژه در حوزه مطبوعاتی وسیله‌ای برای برقرار ارتباط هر چه بیشتر با کشورهای دیگر جهان است، مسأله‌ای که در عین اهمیت آن گاه به‌دست فراموشی سپرده می‌شود. نمایشگاه ورلدپرس‌فوتو هم جزو همین اتفاقات است که با ۱۴۱‌عکس در قالب موضوعات گوناگونی چون خبری، طبیعت، محیط‌زیست، زندگی روزمره و… وسیله‌ای برای گسترش ارتباطات و تعامل فرهنگی را فراهم آورده است.
 
ایران در نمایشگاه نیست
با این حال در این نمایشگاه هیچ عکسی از هنرمندان ایرانی وجود ندارد، مسأله‌ای که یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره آن گفت: ما فقط می‌توانستیم از عکس‌های سه سال گذشته در این نمایشگاه استفاده کنیم. در این سه سال تنها یک مجموعه عکس وجود داشت که آن هم به‌دلیل مغایرت با قوانین کشور نتوانستیم در نمایشگاه بیاوریم.
او اضافه کرد: فوتوژورنالیست در ایران به‌دلیل افت و خیزهای گوناگونی که در کشور بوده، به‌طور مستقیم روی این حرفه اثر گذاشته است. اما عکاسان شاخص ایران که در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده‌اند سعی کرده‌اند نگاهشان سیاه و سفید نباشد و همه مسائل را با هم ببینند.  
این موضوع یعنی جای خالی کشورمان در این مسابقه و رخدادهای مشابه آن، از موارد تأمل برانگیزی است که به‌طور حتم در سایه نگاه آگاهانه‌تر برخی مسوولان به هنر و البته نگاه بهتر عکاسان ایرانی در انتخاب سوژه‌های قابل ارائه به مجامع جهانی، قابل حل است. با این حال برگزاری چنین نمایشگاهی در ایران می‌تواند قدم مثبتی برای ادامه فعالیت‌های این چنینی البته با شرکت هنرمندان ایرانی باشد.
 گفتنی است این نمایشگاه که با نشست‌ها و تورهایی همراه است، در نخستین روز خود، با مرور آثار و حضور ابراهیم نوروزی برنده سه جایزه ورلدپرس‌فوتو در سال‌های 2012 و 2013 در سالن گوشه برگزار شد. همچنین دومین نشست این نمایشگاه هم با حضور آقای حسن دزواره و پرداخت به تئوری فوتوژورنالیسم شکل گرفت. این نمایشگاه به مدت 22‌روز، یعنی تا ۱۱‌خرداد ادامه خواهد داشت.

منبع: صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار