کد خبر: 905848
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اصفهان:
پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى در گسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است.،اعتیاد به موادمخدر یکى از مهمترین مشکلات اجتماعی، اقتصادى و بهداشتى است که عوارض ناشى از آن تهدیدى جدى براى جامعه بشرى محسوب شده و موجب رکود اجتماعى در زمینه ‏هاى مختلف مى‌گـــــردد همچنین ویــرانگری‏ هاى حاصل از آن زمینه ساز سقوط بسیارى از ارزش‌ها و هنجارهاى فرهنگى و اخلاقى شده و بدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدى به مخاطره مى‌اندازد واعتیاد یــک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمارتوجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فـــرد مـــعتاد دوباره گرفتارمواد اعتیاد آور می‏ گردد.

ناهیده ایزدی

استاندار اصفهان بااشاره به آمار موجود و کاهش سن ابتلا به مواد مخدر می گوید: نشانه مطلوبی نیست و همانگونه که رهبر معظم انقلاب در این خصوص تاکید فرمودند : بحث مبارزه با اعتیاد به دلیل آثار بسیار سوء باید با جدیت تمام و با اولویت ادامه یابد.

دکتر محسن مهرعلیزاده اذعان دارد : به رغم اقدام های خوب انجام شده در استان اصفهان برای مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر ولی این موضوع به یک کار اداری و روند تکراری تبدیل شده است که این اقدام ها باید به جای یک وظیفه اداری و فرآیند تکراری، در جمع محدود تر و با روش و طرح جدیدتری پیاده شود.

وی به اجرای طرح های مبارزه با مواد مخدر در استان اصفهان از جمله طرح کرامت که بصورت پایلوت در شهرستان فلاورجان درحال اجراست اشاره کرد و گفت: اگر در نظر داشته باشیم که اصفهان به عنوان پایلوت مطرح شود باید رویکردهای جدید مورد توجه قرار گیرد و این فرایند به یک پروژه تبدیل شود تا با زمانبندی به اهداف خود دست یابیم.

استاندار اصفهان  اذعان دارد :کیفی سازی مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر، تشکیل انجمن صنفی برای مراکز mmt، ایجاد مراکز ترک اعتیاد، DIC و شلتر، اصلاح قوانین، ضرورت توجه به ادامه درمان معتادان، ورود طلاب و حوزه های علمیه و ایجاد اردوگاه مناسب برای ترک اعتیاد معتادان پرخطر از جمله اهداف طرح کرامت برای مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان نیز اعتقاد دارد : به نسبت گذشته سن اعتیاد در جامعه کاهش پیدا کرده و این نشان از روی آوردن افراد شاغل و تحصیل‌کرده، متأهلان و نفوذ بیشتر در زنان و روستایی‌تر شدن آن است.

مصطفی هادی‌زاده گفت: اعتیاد گریبان‌گیر تنها 3 درصد جامعه هدف 15 تا 64 سال است، خانوده‌های معتاددار تعداد کمی هستند اما خانواده‌های معتادساز بیشترند وحدود 96 هزار معتاد وجود دارد.

وی ابراز نمود : به نسبت گذشته سن اعتیاد در جامعه کاهش پیدا کرده که نشان از روی آوردن افراد شاغل و تحصیل‌کرده، متأهلان و نفوذ بیشتر در زنان و روستایی‌تر شدن آن است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در عرصه‌های مختلف بیان کرد: در حوزه مقابله فعالیت‌هایی انجام شده که اگر نبود اکنون با نرخ شیوع بیشتری مواجه بودیم و طبق آخرین آمار استان اصفهان بیست و سوم در کشور در حوزه اعتیاد است در حالی که در 4 سال گذشته استان نوزدهم بوده است.

وی خاطر نشان کرد :شیشه تنها یک درصد است زیرا 25 درصد معتادان کشور مواد مخدر صنعتی مصرف می‌کنند و از این میان 50 درصد زنان معتاد نیز مصرف‌ کننده این نوع ماده‌اند و تمرکز ما در جامعه بیشتر بر روی افرادی است که در معرض خطر هستند و اولین گروه شامل نوجوانان، جوانان، دانشجویان و سرباز می‌شود.

هادی‌زاده با بیان اینکه در عرصه کشف مواد مخدر استان پنجم کشور هستیم، اظهار داشت: در این حوزه عملکرد ضعیف است با این حال میزان کشفیات 9 ماهه امسال 24 تن بوده که به نسبت مشابه سال قبل 15 درصد کاهش یافته است.

محمدرضا ترک‌نژاد درمانگر اعتیاد  نیز در این راستا گفت: مصرف دو ماده مخدر "گل" و "ماری‌جوانا" در بین جوانان و به ویژه دختران به شدت افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه الگوی مصرف اعتیاد در ایران به سمت مصرف مواد صنعتی رفته است، اظهار کرد: تاثیر مواد مخدر صنعتی، برای مصرف کنندگان امروزی مانند گذشته لذت بخش نیست، روانگردان ها به دلیل تاثیر بیشتر جایگزین مخدرهای سنتی شده است، اگرچه مصرف این مواد عواقب اسفناکی دارد.

این درمانگر اعتیاد با اشاره به افزایش بیش از حد تصور مصرف مواد مخدر "گل" و "ماری‌جوانا" در بین جوانان و به ویژه دختران تصریح کرد: اگرچه قدرت این مواد از ماده مخدر "شیشه" خفیف‌تر است اما مصرف آنها منجر به اسکیزوفرنی و افسردگی شدید می‌شود.

ترک‌نژاد در خصوص گرایش زنان به موادمخدر گفت: در گذشته زنان توسط افراد مصرف کننده در خانواده خود دچار اعتیاد می‌شدند اما گسترش بیش از حد ارتباطات و استقلال زنان در جامعه باعث گرایش بیشتر و تغییر شیوه اعتیاد آنها شده است.

این روانپزشک با اشاره به اینکه مبارزه با موادمخدر در ایران به شکل مبارزه با عرضه است، گفت: مبارزه با موادمخدر باید در هر دو راه اشاعه آن، یعنی عرضه و تقاضا باشد نه اینکه تمام مبارزات به عرضه منتهی شود.

ترک‌نژاد با بیان اینکه مبارزه با موادمخدر در بسیاری از کشورها در هر دو عرصه مبارزه انجام می‌شود، اظهار کرد: در کشورهایی مثل هلند عرضه موادمخدر آزاد است اما در بخش تقاضا، اقدامات مهمی اعم از آموزش‌های بسیار و فرهنگسازی برای عدم مصرف انجام می‌شود همچنین مالیات‌های سنگینی از افراد مصرف‌کننده، اخذ می‌شود.

 

 

 

 

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر