کد خبر: 905847
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۸
یک سال از فاجعه معدن گلستان گذشت
قول پرداخت دیه ۲۱۰ میلیون تومانی و همچنین پرداخت ۵۰ میلیون تومان کمک هزینه برای مسکن، ۲۴ میلیون تومان کمک‌های جمع‌شده برای خانواده‌ها و سایر کمک‌ها و مساعدت‌هایی که جاری شده است را داده بود اما هنوز این قول‌ها عملی نشده و خانواده این معدن‌کاران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر استان گلستان اردیبهشت‌ماه سال گذشته دچار حادثه انفجار شد و در این حادثه 43 نفر از کارگران معدن جان خود را از دست دادند. آقای علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همان زمان به خانواده معدن‌کارانی که جانشان را از دست دادند، قول پرداخت دیه ۲۱۰ میلیون تومانی و همچنین پرداخت ۵۰ میلیون تومان کمک هزینه برای مسکن، ۲۴ میلیون تومان کمک‌های جمع‌شده برای خانواده‌ها و سایر کمک‌ها و مساعدت‌هایی که جاری شده است را داده بود اما هنوز این قول‌ها عملی نشده و خانواده این معدن‌کاران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

آقای علیرضا ابراهیمی، نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی با یادآوری حادثه انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر در سال گذشته و جان باختن 43 نفر از معدنچیان، می‌گوید: «متأسفانه از این حادثه درس عبرت گرفته نشد و به رعایت استانداردها و ایمنی در معدن بی‌توجهی می‌شود؛ البته هر چند بعد از حادثه خدماتی به کارگران این معدن ارائه شد اما پس از 6 ماه این خدمات‌رسانی متوقف شد.»
او با انتقاد از اینکه کارگران معدن یورت بیش از پنج ماه حقوق معوقه دارند و بیمه آنها ناقص پرداخت می‌شود، می‌افزاید: «البته مشکل کارگران حقوق معوقه نیست بلکه عدم ایمنی معدن است این در حالی است که بخش خصوصی نیز هیچ توجهی به رعایت استانداردها ندارد.»
ابراهیمی با یادآوری تلاش برای پیگیری مشکلات کارگران معدن یورت از طریق وزارت صنعت، تصریح می‌کند: «این پیگیری‌ها هنوز به نتیجه نرسیده است.»
این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه استانداردهای ایمنی در معدن یورت زمستان آزادشهر رعایت نمی‌شود، تأکید می‌کند: «به صورت جدی نیاز است ایمنی در معادن توسط دولت انجام شود زیرا پیمانکار به هیچ وجه به این مهم توجه نداشته و به فکر سودآوری و منفعت اقتصادی خود است نه جان کارگران، وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون نتوانسته گامی جدی در جهت رفع مشکلات کارگران بردارد و از سویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز تاکنون ورودی جدی به حوزه تأمین اجتماعی و بیمه این قشر نداشته است.» نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کار در معدن جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، می‌افزاید: «در این رابطه خلاء قانونی نداریم و کار در معدن جزو مشاغل سخت است اما بخش خصوصی خود را ملزم به رعایت قانون نمی‌داند؛ در این رابطه نیاز است وزارت تعاون، صنعت و معدن و شورای عالی معادن به مشکلات کارگران معدن توجه بیشتری داشته باشند.»
رییس کل دادگستری گلستان 11 اردیبهشت‌ماه امسال با اشاره به آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر گفته است: «بر اساس نظر هیأت کارشناسی حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر، هشت نفر ازجمله مدیران دو اداره کل مقصر شناخته شدند و پرونده برای ادامه رسیدگی‌ها به دادسرای مرکز استان ارجاع شده است.»

حادثه یورت تکرار می‌شود
به گفته آقای محمد مجتهدزاده، رییس انجمن زغال سنگ ایران تجهیزات معادن زغال سنگ ایران بسیار قدیمی است چراکه دوره شکوفایی زغال سنگ ایران به سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ برمی‌گردد و در آن زمان معادن زغال سنگ با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا فعالیت می‌کردند. اما اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، معدن طبس تنها واحد معدنی است که از تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برد و مابقی واحدها شرایط بدتری نسبت به گذشته دارند.
او همچنین اضافه کرده حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان‌یورت آزادشهر توجه عمومی را نسبت به ایمنی معادن زغال سنگ بالا برد اما ارزیابی‌ها نشان می‌دهد نقص‌هایی که منجر به حادثه زمستان یورت گلستان شد، در دیگر معادن نیز موجود است. تاکنون بارها درباره ناامن‌بودن معادن زغال‌سنگ ایران هشدار داده شده است اما همچنان کارفرمایان و دولت برای تجیهز این معادن اقدام عملی انجام نداده‌اند. در حال حاضر ۱۳هزار معدنچی در معادن زغال‌سنگ ایران کار می‌کنند اما دولت به وظیفه‌اش برای ایمن‌سازی این معادن عمل نمی‌کند. در همین حال کارفرمایان هم مسوولان ایمنی را به خاطر اینکه گزارش‌های مربوط به ایمنی کارگاه را مطابق میل کارفرمایان تنظیم نمی‌کنند، اخراج می‌کنند.

فرش قرمز وعده‌ها
مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توان به آن توجه کرد مدیریت احساسی مسوولان در شرایط حساسی است که خیلی از مردم به واسطه بحران خواسته و ناخواسته‌ای دچار آسیب شده و توجه زیادی به آن منطقه وجود دارد. مرور رژه مسوولان روی فرش قرمز پلاسکو، زلزله کرمانشاه و کرمان و معدن یورت و وعده‌هایی که در این اتفاقات به آسیب‌دیده‌ها داده شد هیچ کدام به واقعیت نرسید. مردم آسیب‌دیده از حوادث نیازمند احترام‌اند، وعده‌های توخالی مدیران دولتی و بی‌توجهی به وضعیتی که به واسطه تأمین نشدن ایمنی کار از سوی کارفرما در حادثه معدن یورت، خانواده‌های کارگران فوت شده را گرفتار کرد، بار دیگر نشان داد مدیران قابل اعتماد نیستند. آقای ربیعی زمان پوشیدن لباس کارگر در روز کارگر و خواندن بیانیه‌های بلند بالا با ادبیات «باید از کارگر ایرانی حمایت شود»، گذشته است. شعار دادن نه تنها گره‌ای از زندگی مردم باز نمی‌کند بلکه باعث بی‌اعتمادی بیشتر آنها می‌شود. کاش در این سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده و همه تأکید به حمایت از کارگر ایرانی دارند مطالبات مردانی که زیر بار بی‌مسوولیتی عده‌ای دفن شدند، پرداخت می‌شد تا حداقل معلوم شود همه چیز شعار نیست. سید تقی کبیری خوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه «صبح نو» مبنی بر آخرین وضعیت پرداختی حقوق معوقه کارگران معدن یورت آزادشهر می‌گوید: اطلاع دقیقی در این زمینه ندارم به همین منظور معتقدم که باید این موضوع را از اعضای کمیسیون اجتماعی پیگیری کنید. به همین منظور خبرنگار ما نیز با وجود تماس با اعضای کمیسیون اجتماعی تنها موفق به مصاحبه با آقای محمدرضا بادامچی و آقای علی ساری اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شد که متأسفانه هیچ کدام از آنها اطلاع دقیق درباره آخرین وضعیت کارگران معدن یورت نداشتند.

منبع: صبح نو

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار