کد خبر: 905837
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
معاون امور اقتصادی استانداری البرزتاکید کرد
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی استانداری البرز با اشاره به ظرفیت های مختلف بخش کشاورزی ، راه اندازی شهرک های کشاورزی در این استان را ضروری دانست .

عبادالله کامکار در میزگرد چالش های استان البرز در حوزه های مرتبط با اقتصاد کشاورزی در یازدهمین کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی کرج افزود: به رغم اینکه البرز به لحاظ وسعت کوچکترین استان کشور بوده اما ظرفیت های کشاورزی و اقتصادی آن بالا است.

وی گفت: این استان در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی رتبه های نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

کامکار اظهار داشت: کسب رتبه نخست تولید گندم در واحد سطح، رتبه اول تولید هلو، گیلاس، شلیل، گوجه سبز، گل لاله، قارچ خوراکی و تولید نهال از قابلیت های این استان به شمار می رود.

وی ظرفیت قابل توجه صادرات محصولات کشاورزی را ازظزیق تنها فرودگاه کارگو کشور در کرج را از دیگر ظرفیت های البرز برشمرد و گفت: این محصولات به کشورهای مختلف از جمله قطر صادر می شود.

کامکار به چالش های استان در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین این چالش ها انتقال بخش عمده ای از آب پشت سدهای استان به مناطق همسایه است.

وی اظهار داشت: با توجه به توسعه بخش کشاورزی، خواستار تخصیص حق آبه از سدهای استان برای این بخش هستیم.

کامکار یکی دیگر از چالش های کشاورزی اقتصادی در البرز را کشاورزی سنتی دانست و گفت: کشاورزی سنتی منجر به افزایش هزینه و کاهش بهره وری می شود.

معاون استاندار البرز یکی از راهکارها برای حمایت از بخش کشاورزی را ارایه تسهیلات کم بهره و زمان دار دانست و افزود: از مشکلات دیگر مشکلات استان، نبود استاندارد برای بسته بندی و تولید محصولات به خصوص محصولات تبدیلی و تکمیلی و استفاده از سموم غیراستاندارد و سمپاشی غیراصولی است.

وی، ضعف در نحوه بسته بندی و انتقال محصول به بازارهای مصرف را از چالش ها در این بخش عنوان کرد و ادامه داد: تخصیص اندک سوخت یارانه ای برای خودروهای کانتینردار حامل محصولات صادراتی کشاورزی

از مشکلات دیگر استان است.

 

پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی راه اندازی می شود

 

کامکار با بیان اینکه در سال جاری شاهد راه اندازی پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی در استان خواهیم بود، گفت: برای جلوگیری از صادرات محصول به صورت خام نیازمند توسعه و ایجاد صنایع تکمیلی و حمایت از آن هستیم.

وی یکی از راهکارها برای برون رفت از چالش بخش کشاورزی به خصوص در بازار مصرف را راه اندازی شهرک های کشاورزی عنوان کرد و افزود: راه اندازی این شهرک ها مزیت های فراوانی دارد.

معاون استاندارالبرزپایین بودن میزان بهره وری؛ عوامل و منابع تولید با توجه به خشکسالی های پی در پی و بالا بودن هزینه تولید را از دیگر مشکلات در این بخش برشمرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار