کد خبر: 905805
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
نظر منتقدان 3 رسانه هاليوود ريپورتر، گاردين و ورايتي درباره «همه مي‌دانند» فرهادي
«همه مي‌دانند» آخرين ساخته اصغر فرهادي سه شنبه شب در جشنواره كن به نمايش درآمد و از روز گذشته در ۴۳۰ سينماي فرانسه روي پرده مي‌رود. منتقدان سينمايي پس از ديدن اين فيلم، واكنش‌هاي متفاوتي از خود بروز داده‌اند.
وحيد مهري

فرهادي روي فرش قرمز اين مراسم گفت: اين چندمين بار است كه به كن مي‌آيم اما از اينكه در افتتاحيه هستيم، همه گروه و من خوشحاليم. وي همچنين درباره تجربه همكاري‌اش با بازيگران اسپانيايي به ويژه «خاوير باردم» اظهار داشت: بيشتر از بازيگري، منظم بودن و عشق به كار را از آنها ياد گرفتم. آخرين ساخته فرهادي با مختصات سينماي اروپا ساخته شده و احتمالاً امكان نمايش در ايران را نداشته باشد. او درباره ايده ساخت فيلمش به لوموند گفته است: 13 سال پيش سفري به جنوب اسپانيا داشتم. روي ديوارهاي شهر جايي كه ما ايستاده بوديم، پوسترهايي از يك بچه بود كه ناپديد شده بود. اين موضوع دخترم «سارينا» را كه در آن زمان سنش كم بود، خيلي نگران كرد و ايده ساخت فيلمي در اين باره آن موقع شكل گرفت.

نخستين واكنش‌ها از ديدگاه‌هاي متفاوت منتقدان درباره اين فيلم حكايت دارد. پيتر دبروگ در ورايتي نوشت: از جهاتي مي‌توان تمام فيلم‌هاي فرهادي را «جدايي» يا «گذشته» ناميد اما اين درام كه در اسپانيا مي‌گذرد، با بازي پنه لوپه كروز و خاوير باردم، اولين فيلمي است كه احساس تكراري بودن مي‌دهد. پيتر برادشاو در گاردين از پنج ستاره، چهار ستاره به فيلم داد و نوشت: اين فيلم درباره يك ضربه بيروني ويران كننده به خانواده است كه با دقتي تقريباً غيرطبيعي به تصوير كشيده شده است؛ ضربه‌اي كه ترك‌ها، ضعف‌ها و گسل‌ها را بيرون مي‌آورد و اين كار را به گونه‌اي بي‌رحمانه انجام مي‌دهد كه انگار اين اسرار و دروغ ها، نوعي گناهند كه مجازات اجتناب ناپذيري را به همراه دارد. اين ايده‌اي است كه قبلاً فرهادي ترسيم كرده است؛ رازي دفن نشده، زخمي باز و بازگشت سريع و سركوبگر. پيتر برادشاو در قسمت هايي از ريويو به حذف تأثيرپذيري احتمالي فرهادي از هانكه و آنتونيوني هم اشاره كرده است. و بالاخره هاليوود ريپورتر نوشت: خانواده هايي كه به آنها افرادي اضافه شده‌اند، اختلاف طبقاتي و كودكاني كه در زيرزمين‌ها (بيشتر [به‌شكل] استعاري) خرد مي‌شوند، رازهاي قديمي كه ناگهان سر باز مي‌كنند. روي كاغذ «همه مي‌دانند» مصالح لازم را براي بهترين فيلم اصغر فرهادي دارد اما به جاي يك درام درخشان كه سؤال هايي را درباره اخلاق و مسئوليت‌هاي فردي را از زواياي گوناگون مطرح كند، آخرين ساخته فرهادي- كه اولين فيلم اسپانيايي زبان اوست- بيشتر به ژانر مي‌پردازد و حول آدم ربايي و پولي مي‌گردد كه بايد در دهكده‌اي پيدا شود كه اهالي‌اش بيشتر از پول، غم دارند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار